Kris Peeters: "Verplicht bedrijven afspraken te maken over e-mails na de werkuren"
Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) heeft een wetsontwerp klaar dat werkgevers verplicht duidelijke afspraken te maken met het personeel over e-mails na de werkuren, zo meldt VTM NIEUWS. Peeters wil daarmee iets doen aan de stress die mensen krijgen als ze 's avonds laat hun werkmails nog lezen.
"Wij leggen de werkgever de verplichting op om overleg te plegen met werknemers en duidelijke afspraken te maken", zegt Peeters. "Er moet beslist worden of werknemers verplicht zijn te antwoorden op mails of sms'en in het weekend of na de werkuren. Er moet zelfs overlegd worden of het een optie is om het technisch onmogelijk te maken nog berichten buiten de werkuren te ontvangen."
Steeds meer bedrijven rusten hun personeelsleden uit met laptops en smartphones. Het leidt ertoe dat werknemers na de werkuren thuis e-mails blijven beantwoorden, ook al zit de dagtaak erop. Zulk intensief mailgedrag leidt vaak tot burn-outs. Het lijkt zo of je werk nooit af is, stellen experts.
Ons land hinkt in vergelijking met de buurlanden achterop. In Frankrijk is er recht op deconnectie. In Duitsland zorgt autobouwer Porsche er zelfs voor dat mails die na de werktijd worden verstuurd, gewist worden. Zo ver wil Peeters echter niet gaan. Hij hoopt dat de verplichting tot overleg tot duidelijke afspraken leidt. Het wetsontwerp moet nog gestemd worden in de Kamer.
"Op maat van bedrijf"
Het voorstel stemt overeen met wat eerder politiek is overeengekomen, reageert VBO-topman Bart Buysse, die het belangrijk vindt dat "voorzien wordt dat eventuele afspraken gemaakt worden op maat van het bedrijf".
Dat het niet tot een recht op deconnectie komt, zoals in Frankrijk, noemt hij een goede zaak. "Deconnectie strookt niet altijd met de huidige manier van werken, waarbij privé en werk meer en meer door elkaar lopen. Moet je dan ook privé-aangelegenheden tijdens de werkuren gaan verbieden? Bovendien biedt connectiviteit heel wat mogelijkheden om flexibel te werken en om bijvoorbeeld werk en gezin beter te combineren. Denk maar aan telewerk", aldus Buysse.
"Maar overleg tussen werkgevers en werknemers vinden wij niet slecht, al moet dit sowieso op bedrijfsniveau gebeuren. Niet alle bedrijven of alle functies zijn dezelfde. Daarom gebeuren afspraken best op maat van het bedrijf en op basis van de functie van de werknemer", besluit Buysse.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Een snellere en goedkopere oplossing voor het klassieke zwembad in de tuin
-
PREMIUM
Zo evolueert jouw koopkracht de komende jaren: “Overheid móet besparen. En dat gaan we voelen, of onze politici dat willen of niet”
Wat politici deze verkiezingscampagne ook beweren: de koopkracht in ons land zal de komende jaren onder druk komen te staan. Loonsverhoging – bovenop de indexering – mag je vergeten. Bovendien hangen er tal van besparingsmaatregelen boven ons hoofd. Dit is hoe we die zullen voelen en wat de impact op je koopkracht wordt. -
Ook Europese gasprijs flink gestegen door onrust Midden-Oosten
In navolging van de olieprijzen is ook de Europese gasprijs flink gestegen door de onrust in het Midden-Oosten en de dreiging van een directe aanval door Iran op Israël. Door die spanningen zijn er zorgen dat gasleveringen uit het Midden-Oosten verstoord kunnen raken. -
-
Toename van geschillen over koeriers of postbodes die pakketten onbeheerd achterlaten
-
PREMIUM
"Overwerken staat gelijk aan goed werken? Vergéét dat"
Moeten er nog handleidingen tegen de burn-out zijn? Zelfs Ann De Bisschop (50) twijfelt daaraan, en toch schreef ze er één. Als welzijnsdirecteur van Medialaan waakt ze over de fysieke en mentale toestand van haar medewerkers. Met yoga, fruit en fitbits. "Maar als de werkcultuur niet snor zit, zijn dat pleisters op de wonde. Wij moeten ons brein wat meer rust gunnen, en leiders moeten leren luisteren." -
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
Steeds meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om 2.576 voertuigen, 157% meer dan de 1.003 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen, waar de koper een premie krijgt, was er sprake van een verdrievoudiging van 655 naar 1.981. -
Independer
Waarom het maken van een correcte inboedelbeschrijving cruciaal is voor de bescherming van je spullen
-
PREMIUMHLN legt uit60
▶ Moeten leefloners vrezen voor een lager inkomen? “Als het van N-VA afhangt wel”
-
46
‘Bedrijvendokter’ Guido Dumarey haakt af als kandidaat-overnemer voor Van Hool
De West-Vlaamse ondernemer Guido Dumarey is niet langer kandidaat om busbouwer Van Hool uit Koningshooikt over te nemen. Dat bevestigen bronnen binnen het dossier aan onze redactie. De kans wordt zo erg groot dat het Nederlands-Duits duo VDL-Schmitz Cargobull de resterende onderdelen van Van Hool inlijft. “Het is voorbij.” -
PREMIUM335
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt vandaag in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, wakkert dat de interesse van de automobilist om elektrisch te rijden niet aan, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
166 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPHILIPPE Leemans
Gino Denil
robert dumortier
Hubert Vanmechelen
Paul Verbeeck