Direct naar artikelinhoud
Binnenland

Luchtverkeersleiders in opstand na bijna-botsing boven Luik

Een vliegtuig vertrekt op de luchthaven van Luik.Beeld BELGA

Op 6 september kwamen twee vliegtuigen boven Luik gevaarlijk dicht bij elkaar. Volgens luchtverkeersleiders werd een ramp nipt vermeden, terwijl het controleorgaan (AAUI) oordeelt dat er geen onderzoek komt omdat het geen ernstig incident was. 

De verkeersleiders noemen het nochtans “exemplarisch voor de gebrekkige veiligheidscultuur bij Skeyes” en schreven een boze brief naar de directie, staat in de kranten van Mediahuis.

Ten oosten van Luik zouden op 6 september een vliegtuig van een Turkse chartermaatschappij en van een Duitse luchtvaartmaatschappij bijna in botsing zijn gekomen, staat in De Standaard. De bevoegde luchtverkeersleider in de controletoren in Steenokkerzeel had het niet zien aankomen; de botsing kon uiteindelijk worden vermeden door het interne waarschuwingssysteem van de vliegtuigen. 

Veiligheidsmarge

Toch wordt er geen onderzoek geopend omdat de toestellen nog net op de rand van de veiligheidsmarge van 1.000 voet (304 meter, red.) bleven, zegt AAUI in de krant.

De luchtverkeersleiders trekken naar aanleiding van het incident aan de alarmbel en schreven een boze brief naar hun baas, Johan Decuyper. Ze klagen over een chronisch gebrekkige bezetting en een te hoge werkdruk, met nefaste gevolgen voor de veiligheid.

Johan Decuyper.Beeld BELGA