Direct naar artikelinhoud
Rockumentary

Lemmy die danst op ‘Rue des Bouchers’: zo memorabel is Belgische metal

Cyclone, live in de jaren '80.Beeld Rudy De Doncker

Hooked on Belgian Metal is een gloednieuwe rockumentaire, die de opkomst van de heavy metal in België in beeld brengt, en de link legt met de hedendaagse scène. Geen Amenra zonder de hardcore-punk waar de bandleden mee opgroeiden. Geen Graspop Metal Meeting ook zonder Heavy Sound Festival in Poperinge. Een boeiend kijkstuk, voor wie weten wil hoe en wanneer satan zijn Belgische discipelen verzamelde. De docu vindt u integraal onderaan dit artikel.

Het is een piepjonge Bart Peeters die de documentaire inleidt. "Ook te België groeien hardrockers. Ontstaan uit plaatselijk wereldberoemde groepen als Trash, White Heat en Ambush…"

Peeters introduceert Killer en wordt omsingeld door langharige tieners, met kogelriemen aan, in jeansvestjes en leer. We spreken begin jaren 80. Joepie's Betonmolen was een weerkerende rubriek, Aardschok-magazine werd gretig gelezen en wekelijks was er Vara's Vuurwerk op de radio. Het echte Belgische gevoel kreeg je in kroegen als Bierland in Antwerpen. Maar net zo in Kortrijk of Brugge.

Spineless, hardcore met de piepjonge Colin H. van Eeckhout, nu frontman van Amenra.Beeld RR

Alle bedevaarten gingen naar Brussel. "De metalgemeenschap bestond toen uit 6.000 mensen. We troffen elkaar in Vorst", hoor je in Hooked on Belgian Metal. Het waren andere tijden. Guido Gevels herinnert zich hoe zijn band Cyclone er met Metallica speelde, en hij James Hetfield in de coulissen kruiste. Na een compliment van de Amerikaanse frontman over Guido's bandshirt, ontstond er spontaan een gesprek. Dat twee uur lang doorging in de kleedkamer van het Belgische voorprogramma. Dat Hetfield grote fan was van Ostrogoth, is bekend.

Ostrogoth, tijdens de opnames van een videoclip.Beeld Rudy De Doncker

Triester is hoe het festival Heavy Sound van de radar verdween, na berichten over grafschennis. Dit was de plek waar Slayer zijn eerste Belgische festival ooit speelde. Waar Metallica duizenden fans won, en Lemmy van Motörhead danste op 'Rue des Bouchers' van Johan Verminnen. Je ziet het amateurisme, maar voelt ook de liefde. Politieke manoeuvres komen ter sprake. "We hadden security bij twee kerkhoven gezet. Maar niet bij een derde, dat eigenlijk niet meer gebruikt werd", zucht organisator Luc Weyaert. Er worden mythes ontkracht dat een lijk achter een motorfiets door Poperinge werd gesleept. Het kwaad was echter geschied, en het festival stierf een te vroege dood. Er waren nog geen fundamenten. Alles moest nog opgebouwd worden.

Acid, pioniers van de Belgische metalscène.Beeld RR

Geen buitenwippers nodig

Bob Schoenmaekers flitst terug naar de begindagen van zijn metalclub Biebob in Vosselaar: "Bij ons geen buitenwipper. Dat was niet nodig. Er is nooit gevochten in de Biebob. Bij de dance-discotheken kon je je dat toen niet voorstellen…"

Schoenmaekers is een van de organisatoren van Graspop, dat sinds 1996 volop de kaart van de metal gingen trekken in Dessel. Met deze zomer een uitverkochte editie: vier dagen lang 50.000 fans van zware metalen. Hooked on Belgian Metal komt dus op een goed moment. Het pendelt wat te veel tussen vroeger en nu, en is soms te vluchtig zonder diepgaand te zijn. Maar de documentairemakers tonen ook het respect tussen de verschillende generaties. Van de pioniers tot de groten dezer dagen. Uiteraard komt de opkomst van Channel Zero aan bod, de eerste Belgische metalband die door het glazen plafond kon breken en op Rock Werchter stond. Ook Red Bull-lievelingen als Oathbreaker, Toxic Shock en Steak Number Eight zijn goed vertegenwoordigd. Hooked on Belgian Metal is een mooi visitekaartje van wat België te bieden had en heeft. De rockumentaire doet je zin krijgen oude platen te (her)ontdekken, spandex aan te trekken en de nekspieren los te gooien.

Hooked on Belgian Metal van Red Bull Music werd zaterdag 13 oktober voorgesteld in De Kreun in Kortrijk, en staat nu online op redbull.be/metal