Constructeurs pakken uit met hun zelfrijdende wagen van de toekomst
AutonieuwsDe automobielsector heeft tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas uitgepakt met zijn technologisch kunnen. Heel wat autobouwers tonen er hun zelfrijdende auto van de toekomst. Voor ons is Frank Molnar ter plaatse.
Het Japanse Toyota onthulde de e-Palette, een concept van een elektrische minibus die zich aanpast aan de noden van de gebruiker. Het voertuig kan volledig autonoom rijden en dienst doen als onder andere bestelwagen, magazijn, kleedkamer en restaurant. Pizza Hut, Amazon en Uber hebben al hun interesse laten blijken voor het project dat gerealiseerd zou kunnen worden tegen 2020. Dan vinden de Olympische Spelen in Tokio plaats.
De Chinese start-up Byton zorgde in Las Vegas voor sensatie met de voorstelling van zijn elektrische conceptauto. Een autonomie van meer dan 500 kilometer, een oplaadtijd van 15 tot 30 minuten, gezichtsherkenning en artificiële intelligentie behoren tot de troeven. Het model wordt in China verwacht tegen volgend jaar en zou een jaar later zijn opwachting maken in de Verenigde Staten voor een prijs van 45.000 dollar.
Het Duitse Volkswagen toonde een verjongingskuur van zijn beroemde busje. Dat wordt binnenkort een elektrische, hypergeconnecteerde minibus met onder andere herkenning van gezichten en bewegingen in de auto en analyse van het verkeer om ongevallen te vermijden.
Nvidia, de Amerikaanse producent van grafische kaarten, liet weten dat de samenwerking met Uber Technologies versterkt zal worden. Er komt ook een alliantie met Volkswagen voor zelfrijdende wagens. Dat moet Nvidia toelaten om de aanwezigheid van zijn platform voor artificiële intelligentie te versterken op de markt van de zelfrijdende auto.
De Amerikaanse autobouwer Ford werkt dan weer met Qualcomm om zijn wagens direct te laten communiceren op de weg. Niet alleen met andere voertuigen overigens, maar ook met voetgangers en weginfrastructuur. De gegevens uit die 'conversaties' zullen ter beschikking gesteld worden van de autoriteiten. Die zullen daardoor sneller problemen kunnen aanpakken in de intelligente steden van de toekomst.
Het Japanse Nissan toonde op de beurs de werking van zijn technologie Brain-to-Vehicle (B2V). De bestuurder rijdt met een helm vol sensoren, die de hersenactiviteit meten en informatie doorgeven over het rijgedrag. Zo kan de auto remmen, versnellen of draaien nog voordat de persoon achter het stuur zich bewust wordt dat hij dat wil doen. Het zal nog steeds de bestuurder zijn die het stuur en gaspedaal bedient, maar de wagen anticipeert met 0,2 tot 0,5 seconden voorsprong op die handelingen.
Test op de weg zonder stuurwiel of pedalen
Het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) wil volgend jaar tests op de openbare weg in San Francisco uitvoeren met zelfrijdende wagens zonder stuurwiel of pedalen. Die aankondiging is het eerste teken van een grote autobouwer dat ingenieurs voldoende vertrouwen hebben in de technologie van de zelfrijdende wagen om die de volledige controle te geven.
De auto's zullen opgenomen worden in de GM-vloot van deelauto's in San Francisco. Het zal mogelijk de eerste wagen zijn zonder de benodigdheden om een mens de controle te laten overnemen.
Vooraf bepaalde route
De zelfrijdende wagens in kwestie zullen over een vooraf bepaalde route rijden. GM heeft een federale toelating aangevraagd in de VS om de testwagens te mogen laten rijden zonder bestuurder.
De auto's in kwestie voldoen aan 'Level 4' voor autonoom rijden. Dat betekent dat ze zonder menselijke interventie kunnen rijden, maar enkel in bepaalde geografische gebieden. "De bestuurder uit de auto halen zal een echte test vormen voor de technologie", klinkt het bij de autobouwers.
De zelfrijdende testwagens van GM waren in Californië vorig jaar betrokken bij 22 ongevallen. Het bedrijf benadrukte dat in geen van die gevallen een testwagen in de fout ging.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
Elke bank kan vanaf deze zomer nog maximaal vier gereglementeerde spaarrekeningen aanbieden. Wil een bank een spaarrekening schrappen, dan moest ze daarover tegen eind april 2024 de klanten verwittigen. Valt ook jouw spaarrekening weg? Spaargids.be geeft een overzicht. -
PREMIUM
18 euro per maand voor zetelverwarming: betalen we straks abonnementskosten voor de opties in onze wagen?
Je auto achteraf opwaarderen met nieuwe functies? Of opties alleen betalen als je ze gebruikt? Nu zijn het nog uitzonderingen, maar als het van de auto-industrie afhangt wordt dat straks gemeengoed. Wat is dat nieuwe verdienmodel dat straks elk jaar miljarden moet opleveren? En heb je daar als klant ook iets aan? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn ziet voordelen, maar ook valkuilen: “Automerken zullen beweren dat zoiets illegaal is.” -
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
14 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerjean-pierre rejek
Patje Nobody
Peter Schreyer
dirk claeys
Sven Kerstens