Overal waar u gaat is het te zien: het shirt dat elke jongere wil dragen

Tenzij u struisvogelgewijs al een tijdje met uw hoofd in het zand leeft, is het u al opgevallen: het logo van Levi’s is óveral. Festivalgangers, shoppers, zonnekloppers op het strand of een terras: iedereen die zich hip waant, draagt T-shirts, petjes en linnen tassen van het Amerikaanse modemerk. “Logo’s zijn helemaal terug van weggeweest”, zeggen kenners.

Annelies Roose

Er is uiteraard dé klassieker, met de naam Levi’s in witte letters op een rode vleermuisvleugel. Maar sinds kort is de collectie uitgebreid: van geschreven versies tot minimalistische exemplaren met enkel een rood kader. Eén ding is duidelijk: hippe vogels dragen deze zomer ­Levi’s-logo’s.

Volgens Levi’s heeft de populariteit te maken met de nineties-revival die volop bezig is, en met de daaraan gekoppelde heropleving van de ‘logomania’. Merk­namen worden dan heel zichtbaar op kledingstukken geëtaleerd. Zulke kleren van ook bijvoorbeeld Fila, Champion en luxemerken als Gucci, Chanel, Versace en Moschino gaan al een tijdje bijzonder vlot over de toonbank. “Logo’s zijn helemaal terug van weggeweest”, klinkt het bij Levi’s. “Al is er nu wel een verschil met de vroegere logomania. Waar logo’s ooit een manier waren om een status uit te dragen, hebben ze nu een veel sportiever en meer streetwear-karakter gekregen.”

Gericht op jonge mensen

Wat volgens het modemerk nog het meeste aan de hype bijdraagt, is de rol van influencers op sociale media. Blogger Paulien Riemis, Familie-actrice Bab Buelens, Bazart-bandlid Daan Schepers, muzikant Pieter-Jan Nuytten en model Justine Kegels lanceerden zonet bijvoorbeeld een Europese campagne voor Levi’s. Het bedrijf richt zich daarbij op jonge mensen, die hun consumptiegedrag ­gemakkelijk laten ­beïnvloeden.

“Logo’s zijn de voorbije jaren meer dan ooit gaan draaien rond het etaleren van een groepsgevoel”, zegt ook stylist en modekenner Jody Van Geert. “Wie een Levi’s-logo draagt, behoort tot een bepaalde cool gang. Tonen wie je bent en ergens deel van uitmaken, zijn de voorbije jaren steeds belangrijker geworden voor de consument. Festivals, of gewoon de straat, zijn in die zin dan ook dé uitgelezen plekken om met logo’s uit te pakken.”

Modeketens zijn er intussen van overtuigd dat de Levi’s-hype niet snel zal gaan liggen. Bij A.S. Adventure klinkt het dat ze “erop zullen blijven inspelen”. Voor zowel het ­komende najaar als het voorjaar van 2019 zijn bijvoorbeeld nu al de nodige bestellingen bij het modemerk gedaan.

Aangeboden door onze partners

Meer lifestyle

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Keuze van de redactie