Tijdens gedichtendag gaan de Duffelse leerlingen zelf aan de slag. © Joren De Weerdt

Sint-Norbertusinstituut viert Poëzieweek: “Iedereen kan poëzie schrijven, maar je moet het willen”

DuffelAl dertien jaar lang vieren we in de laatste week van januari de Poëzieweek, een initiatief van Poëziecentrum en Poetry International. In verschillende KITOS-scholen wordt deze week extra aandacht besteed aan taal en poëzie, en dat is in het Sint-Norbertusinstituut in Duffel niet anders. De school zet poëzie in de schijnwerpers met tal van activiteiten en acties.

De Poëzieweek werd op het Sint-Norbertusinstituut op donderdagochtend feestelijk afgetrapt. “Sinds vandaag zijn er overal op school gedichten te lezen. Leerkrachten, directie en ondersteunend personeel hebben allemaal een gedicht gekregen in hun postvakje”, vertelt Charlot Hellin, directeur onderwijs. “We willen dat poëzie niet alleen een lesonderwerp is, maar ook een deel van het dagelijkse schoolleven wordt.”

In de eerste, tweede en derde graad staat de middagpauze in het teken van een poëziewedstrijd. Terwijl de leerlingen schrijven, krijgen ze een stukje poëziecake met een gedicht van Herman De Coninck. De wedstrijd wordt enthousiast onthaald. “Het beste gedicht wordt op 6 februari beloond met een boekenbon, en zal te zien zijn in de trappenhal”, vertelt Julie Naert, leerkracht Nederlands in de eerste graad. “We hebben nagedacht over activiteiten die niet alleen leuk, maar ook inspirerend zijn voor de leerlingen. We hebben de leerlingen ook een beginvers gegeven, waarmee ze verder aan de slag kunnen. Door hen een startpunt te bieden, merken we dat ze minder drempelvrees hebben om zelf te beginnen schrijven.”

Leekrachten Julie en Ellen, leerkrachten Nederlands, snijden een stukje cake af. © Joren De Weerdt

Dromen

Kato (13), een leerling uit het tweede jaar Latijn, vindt het een leuke opdracht. “Ik heb nog niet echt veel inspiratie, maar mijn vrienden helpen me door ideeën te geven. Momenteel werk ik aan een gedicht over mijn dromen. Ik probeer een klein beetje te rijmen, maar het is vooral belangrijk om te schrijven wat ik voel. In mijn gedicht heb ik ook iets over vrede opgenomen, want ik vind al die oorlogen in de wereld niet fijn.”

Kato stopt haar gedicht in de gedichtendoos. © Joren De Weerdt

Een verdieping hoger zijn leerlingen uit de tweede en derde graad druk bezig met het schrijven van gedichten. Voor wie zelf niet wil schrijven, is er een lokaal ingericht waar leerlingen kunnen snuisteren in gedichtenbundels. Leerkrachten talen maken poëzie nog zichtbaarder door rond te lopen in T-shirts met hun lievelingsgedicht. “We willen de Poëzieweek nieuw leven inblazen en leerlingen stimuleren om zelf creatief aan de slag te gaan”, zegt Patricia De Beul, domeincoördinator Taal en Cultuur. “We merken dat sommige leerlingen het moeilijk vinden om te beginnen, dus helpen we hen met een aantal leidraden.”

Troost

Amber (15), een leerling uit het derde jaar Maatschappij en Welzijn, schrijft al regelmatig gedichten, voornamelijk in het Engels. “Het is niet meer zo populair, maar het heeft me door een moeilijke periode in mijn leven geholpen. Ik vond troost in gedichten die ik op sociale media tegenkwam en ben zelf beginnen schrijven. Voor mij is het een manier om mijn hart te luchten.” Ze vindt het een uitdaging om nu in het Nederlands te schrijven, maar is blij met de extra aandacht voor poëzie. “Iedereen kan poëzie schrijven, maar je moet het wel willen. Je hebt geduld nodig en moet vanuit je hart schrijven.”

Poëzieweek 2025 start zoals altijd op Gedichtendag, donderdag 30 januari, en loopt tot en met woensdag 5 februari. Voor het Sint-Norbertusinstituut begint deze editie alvast geslaagd.

De leerlingen gebruiken de middagpauze om een gedicht te schrijven. © Joren De Weerdt
Het beste gedicht zal binnenkort in de trappenhal hangen. © Joren De Weerdt
© Joren De Weerdt
Om de leerlingen een handje te helpen krijgen ze een startzin. © Joren De Weerdt
In de hele school hangen er gedichten. © Joren De Weerdt
Ook het personeel van de school kreeg een gedicht in hun postvakje. © hb