Gluren in appartementen en Jan Decleir die 37 jaar later 'Gilles!' herneemt: 10 voorstellingen om naar uit te kijken in 2025
Koen Degraeve en dochter Anna voor het eerst samen op het podium, theatergrootheid Jan Decleir die 'Gilles!' na 37 jaar nieuw leven inblaast, binnengluren in een appartementsgebouw en een hedendaagse 'Van den vos Reynaerde': in het voorjaar van 2025 is er weer heel wat moois te beleven in de theaterzalen. VRT NWS tipt 10 uiteenlopende voorstellingen om bij op het puntje van je (pluchen) stoel te gaan zitten.
Dat Els Dottermans niet alleen waanzinnig goed acteert, maar ook graag zingt, konden we recent nog zien in 'Menopauzia' op VRT 1. En met Wim Opbrouck maakte ze eerder al de muzikale voorstelling 'Ik val... val in mijn armen'.
Ook in haar nieuwe voorstelling staat muziek centraal. Dottermans tackelt deze keer een actueel thema. Net zoals De Warmste Week die nog maar net voorbij is, vlamt ook zij tegen eenzaamheid.
Première: 11 januari in cc De Muze in Heusden-Zolder (daarna nog te zien op verschillende plekken in Vlaanderen)
In De Munt zijn ze dit voorjaar aangekomen bij het slot van de operacyclus 'Der Ring des Nibelungen' van Richard Wagner. De regie is sinds deel 3 in handen van de Frans-Libanese regisseur Pierre Audi en niet meer in die van de Italiaan Romeo Castellucci die aan de cyclus begon.
Een soap op hoog niveau is dit, met intriges, transgenerationale trauma's, magische toverdranken en de totale vernietiging. Wat blijft er over van de mens wanneer die helemaal op zichzelf is aangewezen?
De vorige delen van deze operacyclus kregen telkens lovende recensies. En aan de muziek van dit laatste deel werkte Wagner 26 (!) jaar. Alle muzikale motieven van de eerdere delen keren terug. En ook voor het Koor van de Munt is er een belangrijke rol weggelegd.
Première: 4 februari in De Munt in Brussel. Op 23 februari is er ook een live uitzending op Klara.
Dimitri Leue zet als regisseur en tekstschrijver zijn tanden in het klassieke verhaal Van den Vos Reynaerde, een hoogtepunt uit de Middelnederlandse literatuur. We kennen hem als een theatermaker die de humoristische woordspelingen losjes uit zijn mouw lijkt te schudden. En dat alleen al maakt 'Van den vos die amoc maecte', een klassieker die een nieuw jasje krijgt, veelbelovend.
Comedian en acteur Han Coucke vervelt tot vos, Frank Focketyn is de goedgelovige leeuw Nobel. Inge Paulussen neemt het als Grimbert de das op voor haar neef Vos. Jonas Leemans is als wolf Isengrijn uit op wraak.
Première: 7 februari in De Klap in Deurne (daarna op tournee door Vlaanderen)
Dat koningin Elisabeth in 1934 volgens het protocol de begrafenis van haar eigen man koning Albert niet mocht bijwonen, is voor Gorges Ocloo, lid van het makerscollectief en de artistieke directie van Toneelhuis, het startpunt voor een voorstelling over (collectieve) rouw: 'The grief of Red Granny'.
Houd de zakdoek bij de hand, want de tranen zullen je ongetwijfeld over de wangen rollen bij de prachtige muziek, gebaseerd op 'Stabat mater' van Pergolesi: liederen in het Latijn, Zulu en Xhosa.
De uitvoerders zijn 3 klassieke zangers en 3 muzikanten uit Zuid-Afrika (naar eigen zeggen "de gekste groep Zuid-Afrikanen die je ooit zal ontmoeten"). Verdriet en hoop zullen over elkaar heen buitelen, want rouw is geen rechte lijn, maar een onvoorspelbare tocht door een grillig landschap.
Bekijk hoe het eraan toe gaat tijdens het repetitieproces:
Première: 14 februari in Bourlaschouwburg in Antwerpen, op 21 februari is er een tolk Vlaamse Gebarentaal (daarna nog te zien op verschillende plekken in Vlaanderen en Nederland)
In deze donkere tijden zijn romcoms weer erg populair en al lang geen guilty pleasure meer. In het kader van het project "De medeSTANders" werken enkele jonge makers een voorstelling uit onder de vleugels van STAN-anciens met bakken podiumervaring Damiaan De Schrijver en Jolente De Keersmaeker.
Vaste waarden in dit stuk zijn Goele Derick (vooral actief in het theater, maar ook bekend van rollen in 'Flikken', 'Witse', 'Thuis') en Bart Hollanders (bekend van 'Callboys'). Samen met Chloë Onyinye en Sara Haeck zien we hen een romantische komedie repeteren.
Maar hun eigen verlangens en fantasieën raken daar al snel mee verstrengeld. Volgt er na de verliefdheid en het conflict ook hier een happy end? Of worden alle regels van de romcom overboord gegooid?
Première: 20 februari in De Monty in Antwerpen (daarna nog te zien op verschillende andere plekken in Vlaanderen)
De kleppers van de Russische schrijver Dostojevski zijn al langer bekend terrein voor het gezelschap Lazarus. Keer op keer blazen ze het stof van de klassiekers uit de 19e eeuw (zoals 'Karamazow' en 'Misdaad en straf') en geven ze er een eigenzinnige invulling aan. Diepgravend zonder al te zwaarwichtig te worden. En met de nodige dosis humor: entertainment verzekerd.
Bij deze 'Boze geesten' is er trouwens nog een extra reden om zeker te gaan kijken. Koen De Graeve zal voor het eerst met zijn dochter Anna op het podium staan. Acteren zit in deze familie immers in het bloed, haar moeder is de veelzijdige actrice Ariane Van Vliet. Anna De Graeve zit in haar laatste jaar aan het KASK drama in Gent en 'Boze geesten' wordt haar eerste professionele voorstelling.
Première: 13 maart in Theater Arsenaal (daarna op tournee door Vlaanderen)
Na 'Dinska Bronska' en 'Dounia B.' is 'Fatilou M.' het 3e deel van een drieluik van Bart Van Nuffelen (verhalenverteller pur sang die ook de podcast 'De kunst van het verdwijnen' maakte), Martha!tentatief en hetpaleis over opgroeiende jongeren in de stad.
7 jongeren tussen 14 en 18 uit de Spectrumschool in Deurne kregen een rol in een film die deel is van de voorstelling en geregisseerd wordt door Anthony Nti, Chingiz Karibekov en Remy M. Ndow.
Rena wordt gespeeld door actrice Ahlaan Teghadouini, die Bibi vertolkte in de VRT MAX-reeks 'Roomies'. Rena's leven wordt door elkaar geschud wanneer Fatilou (rol van Prisca-Agnes Nishimwe) midden in het schooljaar in haar klas terechtkomt, maar ook plots weer verdwijnt. Vooral de jongerentaal is voor Teghadouini een uitdaging: "Al heb ik wel ontdekt dat de kern daarvan in het delen van emoties zit en dat is iets wat we allemaal herkennen."
Bekijk de teaser van 'Fatilou M.':
Première: 18 april (daarna op tournee door Vlaanderen)
De 20e verjaardag van Berlin wordt gevierd met een nieuwe voorstelling, geïnspireerd door de klassieker 'Het leven, een gebruiksaanwijzing' van Georges Perec. Yves Degryse sprak in verschillende steden met bewoners van appartementsgebouwen. Samen met Angelo Tijssens (co-scenarist van de bekroonde films van Lukas Dhont 'Girl' en 'Close') puurde hij daar een scenario uit.
Degryse werkte voor deze voorstelling als experiment ook samen met de AI-bot Alva Ishii, net als Berlin huisartiest bij NTGent.
De multidisciplinaire aanpak van Berlin tilt hun voorstellingen altijd naar een hoger niveau. Deze keer word je dankzij een hoofdtelefoon en een videoprojectie meegezogen in de alledaagse, maar vaak ontroerende en herkenbare verhalen van de bewoners van het appartementsblok.
Première: 8 mei, op locatie (alle voorstellingen in Gent zijn al uitverkocht)
Vanaf de zomer van 2025 sluit de prachtige Bourlaschouwburg in Antwerpen de deuren voor een grondige renovatie. Maar eerst is er in mei en in juni nog het Bye Bye Bourla Festival met tal van hernemingen van succesvolle producties die er eerder al te zien waren, onder meer '300 el x 50 el x 30 el' van FC Bergman en 'The lieutenant of Inishmore' van Olympique Dramatique.
Maar dé voorstelling die eruit springt is ongetwijfeld 'Gilles!', waarin theatergrootheid Jan Decleir de monoloog die Hugo Claus in 1988 speciaal voor hem schreef opnieuw zal spelen, 37 jaar later.
Bekijk een reportage uit 'Kunstzaken' uit 1988 over 'Gilles!' met Jan Decleir:
Gilles De Rais vocht aan de zijde van Jeanne d'Arc tijdens de Honderdjarige Oorlog tegen de Engelsen. Claus noemde hem een personage dat het "exces" belichaamt, "een kindermoordenaar, die tegelijkertijd mateloos naar zuiverheid verlangt".
Volgens Claus moeilijk natuurgetrouw te vertolken. Vandaar de keuze voor Jan Decleir: "Hij heeft het vermogen ook in de grootste emoties zeer duidelijk de begrippen weer te geven in taal." Decleir schrijft op zijn 78e ongetwijfeld nog maar eens theatergeschiedenis.
Van 22 tot en met 25 mei in de Bourla
Een van de seizoensafsluiters is 'Badke(remix)' , een herwerking van de succesvolle dansproductie 'Badke' die tussen 2013 en 2016 wereldwijd te zien was. Voor die dansvoorstelling werkten Koen Augustijnen, Rosalba Torres (les ballets C de la B) en Hildegard De Vuyst (KVS) samen met 10 jonge Palestijnse performancers uit verschillende disciplines zoals hedendaagse dans, hiphop en circus.
'Badke' vertrok van de 'dabke', een Palestijnse feestelijke volksdans, die de confrontatie aanging met elementen uit de wereldwijde pop(dans)cultuur.
In deze herwerking anno 2024, binnen de context van de oorlog in Gaza, zettten de Palestijnse choreografen en dansers Ata Khattab en Amir Sabra zelf de danslijnen uit.
Op 11 en 12 juni te zien in KVS Bol in Brussel