© Jeroen Hanselaer

Ook wie met boot wil varen moet voortaan examen afleggen

Wie voor zijn plezier met een boot wil varen, moet daar vanaf 2020 niet meer alleen een

theoretisch, maar ook een praktijkexamen voor afleggen. Alleen wie daarvoor slaagt, krijgt een vaarbewijs. “Dit kan de deur openzetten voor zwartvaren”, zegt instructeur Alexander Adriaensens (VVW Kempen).

Greg Van Roosbroeck

De FOD Mobiliteit verandert de wetgeving op de pleziervaart. Meest opvallend is dat wie met een plezierboot op de binnenwateren wil, daarvoor een vaarexamen zal moeten afleggen. Exact zoals u dat vandaag ook voor een auto of een motor moet doen.

Een vaarbewijs voor binnenwateren is nodig voor iedereen die het water opgaat met een boot langer dan vijftien meter of die sneller vaart dan twintig kilometer per uur. Wie vandaag zo’n bewijs wil, moet slagen voor een meerkeuzeproef op de computer, maar moet ook praktijkervaring hebben.

Misbruik

Ofwel volgt u voor dat laatste een praktische cursus van zes uur in een vaarschool, ofwel vaart u twaalf uur lang mee met iemand die een stuurbrevet heeft en die ervaring noteert in uw dienstboekje.

“En net van dat dienstboekje wordt misbruik gemaakt”, zegt Willy Mens van het VVW, de federatie voor de recreatieve watersporter. “Het gebeurt meer dan eens dat de aanvrager zijn boekje laat invullen door iemand waarmee hij of zij bevriend is of aan de toog van het café heeft leren kennen, zonder dat die persoon zelf een seconde met een boot gevaren heeft. Op die manier komen ze als leek het water op en dat kan gevaarlijk zijn. Het is natuurlijk niet zo dat met een vaarbewijs alle ongevallen op de binnenwateren voorkomen worden. Op de weg botsten auto’s ook nog altijd tegen elkaar. Maar we sluiten in elk geval het misbruik uit.”

Vaarsimulator

Ook Alexander Adriaensens, eigenaar van vaarschool Navivaar en VVW Kempen, vindt het verplichte vaarexamen een goed idee. Toch plaatst hij enkele kanttekeningen. “Want met welk vaartuig gaan ze dat examen laten doen? Het is niet omdat je dat met een jetski kan, dat je met een woonboot van veertig meter lang kunt manoeuvreren. Bovendien moet je rekening houden met de stroom. Met een boot op het Albertkanaal varen, is anders dan op de Schelde. Ik zou het geen slecht idee vinden om zo’n proef met een simulator te doen. Dan kun je verschillende soorten examens afleggen.”

Bootje leggen, niemand zeggen

Adriaensens is ook benieuwd naar wie de test precies zal afnemen. “Op dit moment mag eender welke school een cursus geven. Gaat zo’n school ook dat examen afnemen? Ik praat tegen mijn eigen winkel, maar eigenlijk is dat een beetje belangenvermenging. Het lijkt me sowieso ook aangewezen om meer verplichte vaaruren met een erkende vaarschool te geven. Nu varen nog te veel cowboys rond.”

De sterke man van VVW Kempen vreest ook zwartvaren. “Ik ben 52 jaar en zit van mijn 16de in de pleziervaart. In die hele periode heb ik geen enkele keer controle gekregen. De vraag is ook: hoe duur wordt dat examen? Het is heus niet zo moeilijk om een bootje in het water te leggen zonder dat iemand het merkt. Waarom zou iemand dan de moeite doen en de kosten maken om een examen af te leggen?”

“Hoe het examen er precies moet uitzien, en wat het zal kosten, wordt nog bekeken”, klinkt het bij de FOD Mobiliteit. “De modaliteiten zullen wel worden uitgewerkt na advies van het federaal overlegplatform en de commissie pleziervaart. ”

Stormloop

Een stormloop naar scholen om nog snel zo’n praktische cursus van zes uur te volgen zonder dat daar een vaarexamen aan hangt, verwachten beide heren niet. “Er was al langer bekend dat er nieuwe regelgeving in de lucht hing. Nu weten we alleen waaraan en waaraf”, zegt Mens.

“Je mag ook niet onderschatten hoeveel geld zo’n plezierboot begint te kosten aan brandstof”, zegt Adriaensens. “Het is niet meer zoals een paar jaar geleden, toen veel mensen zich een bootje aanschaften om de tijd te doden.”