Onze Foldervreter telt 171 keer een ‘1+1 gratis’, maar één promo springt er uit: “3,74 euro is echt weinig geld”
© Nieuwsblad
Het lijkt wel weggeefweek in de supermarkten. Onze Foldervreter telt liefst 171 keer een ‘1+1 gratis’. Maar vooral één van die promo’s springt in het oog: een buitenkansje, zeker omdat het op de juiste verpakking is. Ook wie van Lego of Duplo houdt, kan een zaakje doen. Tot slot zoekt de Foldervreter uit of de airfryer-promo in de Action de moeite loont.
Elke week zit je mailbox of brievenbus vol met folders en aanbiedingen. Veel te veel om door de bomen het bos nog te zien. Wat zijn de topzaakjes? En wat zijn de addertjes onder het gras? Onze Foldervreter Chris Snick zoekt het voor je uit.
Bij Hypermarkt Carrefour staan de ‘opbergdozen’ van Lego of Duplo – met 484 steentjes in 35 verschillende kleuren – in reclame met een ‘1+1 gratis’. Lego of Duplo voor de helft van de prijs is altijd meegenomen. Voor twee creatieve medium opbergdozen betaal je nu 29,99 euro, ofwel 15 euro voor één.
Volgens de gespecialiseerde site Brickwatch.net is de adviesprijs voor één zo’n doos wel degelijk 29,99 euro én is de goedkoopste prijs van het moment – los van deze promo – 23,99 euro voor eentje bij Amazon.nl.
De laagste prijs van de afgelopen zes maanden is volgens de site 17,99 euro, dus ook daar gaat Carrefour nog vlotjes onder. Opgelet, er zijn slechts 1.520 stuks per Hypermarkt.
Ik tel deze week liefst 171 keer een ‘1+1’ gratis, maar één schiet er voor mij echt wel uit: die op de M&M’s Peanut – de gele zakjes – bij Lidl op maandag 3 en dinsdag 4 februari. Omdat het een ‘1+1’ is, wat niet zo heel vaak voorkomt bij M&M’s, maar ook omdat het op een goeie verpakking is, namelijk een grote van 550 gram.
Die zijn omgerekend naar prijs per kg vaak veel goedkoper dan kleinere. Zo betaal je bij Lidl nog 3,74 euro per kg voor de twee pakjes, wat weinig is. Zonder promo zou dat 7,48 euro/kg geweest zijn, wat in normale tijden zonder acties trouwens ook al een mooie prijs is. Want gaan we bijvoorbeeld even kijken bij Delhaize, waar ze een ruimer assortiment aan M&M’s hebben, dan zie je dat je daar voor een kleiner zakje van 330 gram omgerekend 12,70 euro/kg betaalt, bij een zakje van 220 gram is dat 18,41 euro/kg en bij zakjes van 180 gram is dat liefst 24,94 euro/kg.
Als je bij die laatste een ‘1+1’ hebt, betaal je per kg dus nog altijd veel meer dan voor een zak van 550 gram die níét in reclame is. Om maar te zeggen dat een ‘1+1 gratis’ op M&M’s altijd fijn is, maar het formaat van de verpakking de doorslag geeft.
Bij Action staat er een airfryer van Philips in reclame. Je betaalt nog 49,95 euro. De moeite of niet? Over de kwaliteit ervan kan ik me niet uitspreken, wél over de prijs.
Het toestel doet sowieso een belletje rinkelen, want in de folder van Hypermarkt Carrefour duikt het ook op, voor 69 euro in de plaats van de doorstreepte prijs van 109 euro. Al is dat laatste wel eerder een overschatting. 109 euro was de vroegere adviesprijs van Philips, maar intussen vragen die er op hun eigen site ook maar 66,99 euro voor. En op Bol.com scoor je dat toestel ook voor die prijs.
Conclusie: Action heeft sowieso de laagste prijs voor dit toestel, en gaat 25 procent onder de rest.