© Kioni Papadopoulos

Nieuwe keerlus voor tram 9 stuit op onbegrip bij districtsraad: “Er is niets goed aan dit project”

Bomen die sneuvelen, de markt die verdwijnt, geen laad- en loszones meer voor de handelszaken. De nieuwe keerlus van tram 9 heeft een grote impact op de Gitschotellei.

Dominique Piedfort

Dat werd duidelijk tijdens een raadscommissie die maandagavond uitzonderlijk plaatsvond in zaal Gietschotel op de Lodewijk Van Berckenlaan. Hoognodig, door het plan van het district Deurne om de keerlus van tram 9 aan het Eksterlaar te veranderen in een veilige omgeving voor de zwakke weggebruiker. De tram zal op de Gitschotellei dan doorrijden richting Drakenhoflaan, zo de Boekenberglei in om dan terug te keren via de Cruyslei. Daarvoor is een grondige heraanleg van deze as nodig.

Vincent Stubbe van de dienst Stadsontwikkeling kwam het voorontwerp toelichten. Hij bevestigde dat 58 bomen moeten gekapt worden. 33 bomen kunnen er in de plaats komen. Het gaat om een nieuwe bedding die ook dienst moet doen voor een tramlijn die binnen tien jaar richting Borsbeek kan gaan.

Volgens schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) gaat het om een plan dat mee door het district Borgerhout is opgesteld. Maar daar viel weinig van te merken. Zelfs Nahima Lanjri, met CD&V in de Borgerhoutse oppositie, fronste de wenkbrauwen. “Is dit allemaal wel nodig voor een tramlijn naar Borsbeek waarvan het niet zeker is dat die er gaat komen?” Marij Preneel (Groen), districtsschepen voor Openbare Weken, was duidelijk. “Dit is geen project van ons. Wij en heel wat buurtbewoners zijn hier niet gelukkig mee.” Een reactie van N-VA Borgerhout bleef uit.

Trakteren op bak bier

Dirk Wiesé van TreinTramBus maakte het plan ook met de grond gelijk. “De keerlus aan het Eksterlaar is voor de reiziger niet meer nodig. Maar waarom via een nieuwe keerlus een tramlijn net inkorten ? Dat gebeurt in geen enkele stad in Europa. Logischer is om tram 9 te laten doorrijden tot Silsburg. En om tramlijn 24 via de Herentalsebaan dan door te trekken tot Borsbeek en Wommelgem. Trouwens, ik geef iedereen hier een bak bier als die tramlijn naar Borsbeek er binnen tien jaar komt. De kosten-batenanalyse is hiervoor nog niet eens gemaakt.”

Als het voorontwerp ook een definitief ontwerp wordt, kunnen de werken in april 2019 starten. De stad Antwerpen voorziet hiervoor een prefinanciering van 5 miljoen euro, meldde Vincent Stubbe.

Districtsvoorzitter Stephanie Van Houtven (sp.a) stond perplex. “Vijf miljoen voor een nieuwe keerlus? Daar kunnen we in Borgerhout de haltes Drink en Carnot mee openen. Er zit geen enkele goede kant aan dit project. Het district Borgerhout zal hierover zeker een bewonersvergadering organiseren.”