Torenhaantje Sus (rechts) op het kleine torentje.© Neel Vermeiren

Torenhaantje Sus prijkt ook weer op zijn torentje van de Onze-Lieve-Vrouwekerk

Wuustwezel -

Ook de tweede windhaan van de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Wuustwezel staat weer op zijn plaats. Torenhaan Sus prijkt op het kleinste torentje. Zijn spitsbroeder Baltazar staat op de hoge kerktoren. Kerk en toren worden momenteel gerestaureerd.

Neel Vermeiren

In september 2023 startte de restauratiewerken aan de kerk van Wuustwezel-Centrum. In een schrijven van 12 april 2023 zette minister van Onroerend Erfgoed Diependaele (N-VA) het licht op groen voor de subsidiëring van de restauratie van de buitenkant van de kerk O.-L.-Vrouw Hemelvaart. De kosten van deze restauratie worden zowel gedragen door de Vlaamse Overheid als door de provincie, de gemeente en de kerkfabriek. De firma Van Loy uit Herselt kreeg de werken toegewezen en begon in september met de toren van de kerk in de stellingen te zetten. Er was enorm veel werk aan de toren: voegen van het bouwwerk waren verdwenen, stenen zaten los en er waren gaten in het leien dak. De toren is ondertussen hersteld. Ook binnenin werd hij grondig opgekuist.

De torenspits kreeg nieuwe leien. In de daken werden luiken voorzien om van binnenuit op die daken te klimmen. De daken werden ook voorzien van 325 ladderhaken, voor Monumentenwacht. Die controleert periodiek de daken.

“Ruzie tussen kerkhanen?”

Voor de restauratiewerken werden de twee torenhaantjes weggehaald en in een atelier gerenoveerd. In de Wuustwezelse volksmond worden ze Sus en Baltazar genoemd. Ze kregen die naam door een humoristische rubriek in plaatselijke magazines waarbij in een gesprek tussen de twee hanen het reilen en zeilen in het dorp werd besproken. Nu ze beide terug op hun toren staan, is er wel een bijzonderheid die opvalt. De hanen wezen de voorbije week niet in dezelfde richting. “Zouden ze ruzie hebben”, vragen de Wuustwezelnaren zich lachend af.

Het gestolen miljoen

De kerk van Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen in Wuustwezel-Centrum werd in 2005 geklasseerd als monument. Onroerend Erfgoed oordeelde dat het gebouw in eerste instantie bescherming verdiende voor zijn artistieke waarde als gaaf voorbeeld van neogotiek. De kerk beschikt ook over zeer waardevol kunstbezit zoals de twee houten retabels en twee beelden van Mathieu Kessels die op de Vlaamse Topstukkenlijst staan. Bovendien is deze kerk historisch waardevol als een 19de eeuws gebouw van de architect Jules Bilmeyer met een rijke geschiedenis die teruggaat tot de 13de eeuw. Ook hangt in de kerk het schilderij ‘De Nood Gods’ uit de school van Rogier Van der Weyden. Toen de belangstelling voor dit schilderij taande, scheef Alois Blommaert er de spannende jeugdroman ‘Het gestolen miljoen’ over. De kerkfabriek heeft ondertussen het schilderij in ere hersteld door het in een klimaatvaste en beveiligde kast te plaatsen.

In 1257 werd Wuustwezel erkend als volwaardige parochie. Volgens historicus Floris Prims in zijn werk ‘Campina Sacra’ zou er zich een gedenksteen bevinden in het gewelf waarop 1221 staat. Maar die steen is nooit weergevonden, ook niet na intens onderzoek door dr. K.C. Peeters. Het kan zijn dat de steen tijdens de verbouwingen rond 1900 is verdwenen. De kerk komt voor het eerst in een document van 1257 voor, waarin paus Alexander IV het bezit, de goederen en de kerk toevertrouwt aan het Sint-Elisabethgasthuis van Antwerpen. Die datum is de basis voor latere vieringen.

De stellingen rond het dak van de hoge toren zijn al verwijderd.© vw

De kerk zelf staat nog in de steigers.© vw

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners