Sterk als staal, licht als een veertje: Vlaamse start-up gaat strijd aan met carbonkaders
De onbreekbare fiets komt eraan. Een Leuvens bedrijf gaat kaders bouwen die zo sterk als staal zijn, maar toch vederlicht. “Fietsen zijn als vliegtuigen: meestal gebeurt er niets, maar als het misloopt, zijn de gevolgen dramatisch”, zegt Michaël Callens van REIN4CED.
Fietskaders en Formule 1-racewagens hebben één ding gemeen: ze worden gemaakt van carbon. Dat is tegelijk een sterkte en een zwakte. "Carbon is een licht en zinvol materiaal, maar heeft een belangrijk nadeel. Het is heel gevoelig voor impact en kleine beschadigingen en kan vrij snel zijn sterkte verliezen”, zegt Callens, CEO bij de start-up REIN4CED. “Fietsers zetten hun leven op het spel en fietskaders belanden aansluitend op de schroothoop”, vult zijn collega Dave Luyckx aan.
Het overkwam de jonge belofte Maxime Roger afgelopen september in de tijdrit van de Tour de Moselle. Zijn stuur brak en de renner ging keihard tegen de grond. In het WK veldrijden dit jaar brak het kader van de fiets van Tom Meeusen. Het gevolg was telkens einde koers voor de renners. Hun carbonfietsen zijn dan wel licht, maar ook heel kwetsbaar. Net zoals profwielrenners malen ook veel liefhebbers hun kilometers af op die lichte carbonfietsen, met alle risico’s van dien.
Hybride
REIN4CED heeft een nu de oplossing in de vorm van een nieuw hybride composietmateriaal. “Het product is ontwikkeld door een onderzoeksgroep aan de KU Leuven waar ik deel van uitmaakte. We hebben de koolstofvezels van carbon vermengd met speciaal ontwikkelde metaalvezels. Het product is even licht als carbon, maar breekt niet. De prijs van het eindproduct zal hetzelfde zijn als de carbonkaders”, zegt Callens.
Zijn bedrijf haalde genoeg geld op om een productielijn op te zetten en hoopt tegen midden 2019 de eerste onbreekbare kaders te kunnen leveren. Ze zullen niet in Azië of de VS gebouwd worden zoals de carbonkaders, maar in Vlaanderen. Streefdoel is de volautomatische productie van enkele tienduizenden kaders per jaar. "Momenteel zijn 15 van de 20 grootste fietsmerken al geïnteresseerd."
REIN4CED gelooft heilig in het nieuwe materiaal. "Natuurlijk breekt niet elke carbonfiets", zegt Callens. "Maar met fietsen is het zoals met vliegtuigen: er wordt alles aan de veiligheid gedaan, maar als er dan toch eens een neerstort, is het gevolg dramatisch. Als er verschillende renners vallen in een peloton heb je gevaarlijke stukken die kunnen uitsteken en de letsels nog groter kunnen maken."
Auto's en vliegtuigen
"We mikken zeker ook op de amateurfietser. Er wordt ook steeds meer carbon gebruikt in mountainbikes en bij e-bikes waar het gewicht wel belangrijk is. Met een fiets die 45 km per uur haalt wil je geen ongeval hebben waarbij je frame plots breekt."
"De impactbestendigheid van het nieuwe composietmateriaal is niet alleen belangrijk in de fietsindustrie", besluit Michaël Callens. "Voor ons is de fietsmarkt ons eerste doel. We zijn ervan overtuigd dat dit product ook in de auto- en luchtvaartindustrie kan gebruikt worden. Auto’s en vliegtuigen moeten ook altijd maar energiezuiniger en dus lichter worden. Maar voor we daar commercieel kunnen werken, zijn we 20 jaar verder."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Zomer 2023 was warmste ooit in 2.000 jaar: “Toont nog maar eens ernst aan van klimaatopwarming”
-
Nieuwe test met Starship op 5 juni: ruimtevaartuig moet uiteindelijk mens op de maan én Mars zetten
Op 5 juni komt er een nieuwe test met de grootste raket ooit, de Starship. Dat heeft fabrikant SpaceX vrijdag aangekondigd. -
Hoe de kokosnoot Papoea-Nieuw-Guinea van brandstof voorziet
Op het eiland Karkar in Papoea-Nieuw-Guinea (PNG), ten noorden van Australië, onderzoeken wetenschappers hoe kokosnoten een goedkoper alternatief kunnen voorzien voor brandstoffen wereldwijd. Jaren geleden was het fruit een groot exportproduct voor het land. Maar doordat het minder gewaardeerd wordt op de internationale markt, verschuift de functie van de vrucht. -
-
8
Grote kans dat je dit weekend noorderlicht kan zien in Vlaanderen: zo pak je het best aan
-
HLN Shop
Ken jij deze vijf types barbecue al? Van oldskool met houtskool tot Japanse verfijning
Tijdens het plannen van een grillfeest krijgen we al snel een luxeprobleem op ons... bord: het aanbod in de winkels beperkt zich niet meer tot een rooster met een bakje kolen onder. Anno 2024 vind je barbecues in alle denkbare soorten en maten. Hoe pik je hier het juiste exemplaar voor jou uit? HLN Shop plaatst vijf types barbecues in de kijker en bespreekt hun troeven en bijzonderheden. -
Independer
“Hond van 35 kg zonder beveiliging op achterbank wordt projectiel van 1 ton”: zo vervoer je je viervoeter wél veilig in de auto
Heel wat Belgen hebben een hond en een auto, en het gebeurt dan ook vaak dat die twee er samen op uittrekken. Maar zijn er bepaalde regels die je moet volgen als je een hond vervoert in de wagen? En wat als je huisdier het interieur van je voertuig beschadigt? Independer.be informeert. -
Na veel uitstel en technische problemen nu toch eerste bemande vlucht van nieuw ruimteschip Boeing
-
PREMIUM
CODE GEEL voor hevig onweer: welke soorten zijn gevaarlijkst en wat doe je beter niet? “Je bent niet veilig omdat het nog niet regent”
-
Mijnenergie
Waar kan je de lagere energieprijzen meteen voor enkele jaren vastleggen?
De stroom- en aardgasprijzen liggen vandaag een pak lager dan tijdens en na de energiecrisis. Als consument wil je die gedaalde prijzen mogelijk voor een lange tijd vastklikken. Alleen lijkt het erop dat de energieleveranciers niet meteen willen helpen. Mijnenergie.be vond één leverancier met een contract voor twee jaar én een buitenbeentje op de markt. Maar zijn die opties wel interessant? -
PREMIUM
Waarom zit je weerapp er zo vaak naast? “Deze app heeft een grote meerwaarde”
We voelen allemaal lentekriebels, willen zoveel mogelijk naar buiten en dan is het natuurlijk handig om op voorhand te weten of het droog blijft. Steeds vaker kijken we daarvoor op onze smartphone, maar waarom voorspelt de ene app zonniger weer dan de andere? Welke app is het betrouwbaarst? En welke app gebruik je best op vakantie? Meteoroloog Jonas De Bodt geeft tips. -
4
Hebben we dankzij de Maya’s dadelijk zelfs op Mars voldoende eten? Teelmethode uit oudheid heeft toekomst in de ruimte
36 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJames Vernailen
Eddy Naert
Daniel Corstjens
Kurt Laes
Rudy De Wever