Vakbonden en werkgevers willen sleutelen aan wet-Renault: "Tijdgeest is veranderd"
Zowel de vakbonden als de werkgevers zijn vragende partij om wijzigingen door te voeren aan de wet-Renault, die 20 jaar bestaat. De sociale partners leggen wel verschillende accenten. De bonden willen dat meer werknemers betrokken worden, bijvoorbeeld bij onderaannemers. De werkgevers willen dat de wet "uitgaat van hertewerkstelling in plaats van zo veel mogelijk cash".
De wet-Renault kwam in 1998 tot stand na massale ontslagen bij de fabriek van Renault Vilvoorde. De wet verplicht bedrijven om bij grote herstructureringen die gepaard gaan met een collectief ontslag, samen te zitten met de vakbonden. De personeelsvertegenwoordigers moeten in het proces de kans krijgen om vragen te stellen en eventueel tegenvoorstellen te doen.
Tijdelijk contract
De wet dateert van 1998 en paste in de tijdgeest van toen. Vandaag is de situatie totaal anders
De socialistische vakbond vindt dat het tijd is voor een bijsturing van de wet. "Nog te veel werknemers worden aan hun lot overgelaten", stelt ABVV, verwijzend naar onder meer werknemers met een tijdelijk contract. Ook bij onderaannemers van het herstructurerende bedrijf valt personeel uit de boot. "Wij vragen ons af of het echt normaal is dat werknemers bij onderaannemers die vaak heel sterk afhankelijk zijn van de opdrachtgever, bij een herstructurering niet geïnformeerd worden, niet betrokken worden in het overleg en dat de opdrachtgevende onderneming haar sociale verantwoordelijkheid niet opneemt." ABVV wil dat ook die werknemers onder een sociaal plan vallen.
Ook werkgeversfederatie VBO vindt dat na 20 jaar "de gepaste conclusies getrokken moeten worden". "De wet dateert van 1998 en paste in de tijdgeest van toen. Vandaag is de situatie totaal anders", zegt Bart Buysse, directeur generaal bij het VBO. "Een modernisering is dus op zijn plaats, maar uitgaande van hertewerkstelling in plaats van zo veel mogelijk cash. Deze zou best in gemeenschappelijk akkoord binnen de NAR gestalte krijgen."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Oppositie hard na drama bij Carrefour: "Sinds Caterpillar deed regering niets"
-
PREMIUM2
Te mooi om waar te zijn? Carrefour belooft klanten via nieuwe app 20 euro cash om thuis te koken
‘Kook en verdien geld.’ Het is de opvallende belofte van ‘Coco Cooking’, een populaire Franse app die supermarktketen Carrefour nu ook in ons land lanceert. Hoe werkt het systeem precies? Maakt het z’n belofte waar? En waar zitten de addertjes onder het gras? -
PREMIUM122
FACTCHECK. Heeft miljardair Roland Duchâtelet gelijk en heeft de rijkentaks die Groen, PVDA en Vooruit voorstellen geen nut?
Waarom staan Belgische kopers niet in de rij om armlastige voetbalclubs zoals Standard over te nemen? Door de rijkentaks waarmee linkse partijen de kiezer hopen te verleiden, zo vertelde ex-eigenaar en miljardair Roland Duchâtelet in een opvallend interview aan HLN Sport. Veel landen gingen al overstag voor een rijkentaks, maar voerden hem daarna weer af. Heeft Duchâtelet gelijk: heeft een rijkentaks geen nut? -
-
“Loonkosten stegen vorig jaar met 9,1 procent”
-
Spaargids.be
Adieu, Maestro: wanneer krijg jij je nieuwe bankkaart? En vanwaar de (verplichte) switch?
Houders van een Maestro-bankkaart moeten afscheid nemen van hun oude kaart en krijgen een nieuwe Debit Mastercard of Visa Debit in de plaats. Wanneer is die switch gepland? Wat zijn de verschillen tussen je oude en nieuwe kaart? En wat als je met je oude Maestro een hotel reserveerde, maar ter plaatse aankomt met je nieuwe exemplaar? Drie vaak gestelde vragen, waarop Spaargids.be drie duidelijke antwoorden formuleert. -
PREMIUM14
Koning huldigt hyperambitieus Belgisch miljardenproject in Namibische woestijn in: wat is het precies? En wordt de droom ook werkelijkheid?
Aan grootse woorden en ambities geen gebrek in de woestijn van Namibië, op 8.000 kilometer van Brussel. Met de aankondiging van een investering van net geen 3 miljard euro in een groene waterstoffabriek en de bouw van een gloednieuwe haven van 1.300 hectare, zag Namibië koning Filip graag komen. Welke plannen zijn aangekondigd? Waarom trekken onze bedrijven daarheen? Hoe helpen ze ons en de Namibiërs vooruit? En hebben ze kans op slagen? “Het project is stilaan too big to fail.” -
Goudprijs naar recordniveau na dood van Iraanse president
-
Spaargids.be
Betaalkaart gestolen of verloren: draai je zelf op voor de kosten?
-
Independer
Bijna geen cabrio’s meer onder de 35.000 euro: 4 zaken om rekening mee te houden als je er één koopt
Opvallend: tegenwoordig vind je nagenoeg geen nieuwe cabrio meer onder de 35.000 euro. Hoe komt dat? Zijn er toch goedkopere modellen? En wat kost het om die te verzekeren? Independer.be wijst op vier dingen die je moet weten als je er deze zomer één wil kopen. -
Federale overheid maakt 11 miljoen euro vrij voor 5G-pilootprojecten in bedrijven
Vicepremier en minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter lanceert voor de derde keer een oproep voor 5G-pilootprojecten. De federale overheid maakt deze keer 11 miljoen euro vrij om projecten in bedrijven, bij de politie en de brandweer en in ziekenhuizen te subsidiëren. Dat maakt De Sutter vandaag bekend. -
Livios
Hoe maak je komaf met onkruid in je tuin? “In het voorjaar is het niet zo sterk en heeft het nog geen zaden”
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Verstrepen
Pasta Ravioli
james vroman
adam naaktgeboren
danny van camp