© Marc Peeters

Aannemer schuift fietstunnel in 4 dagen onder Geelse Ring

Aannemer Mols is vrijdagochtend begonnen aan een race tegen de klok. De firma heeft vier dagen en nachten om een betonnen tunnel van 800.000 kilogram op zijn plaats te krijgen onder de Geelse Ring. De tunnel is een onderdeel van de fietsostrade tussen ­Herentals en Balen.

Marc Peeters

De fietstunnel werd de voorbije weken volledig naast de Ring en de spoorweg opgebouwd. Een bouwwerk waar liefst 111.341 kilogram ijzer en 695 kubieke meter beton voor nodig was. Vrijdagochtend werd de Geelse Ring in beide richtingen afgesloten ter hoogte van het spoorwegviaduct. De fietstunnel komt er parallel naast te liggen. “De aannemer is begonnen met het opbreken van de weg gevolgd door het graven van een immense doorgang”, legt gedeputeerde Luc Lemmens (N-VA) uit. “Hiervoor moet ongeveer 10.000 kubieke meter grond verzet worden. Dit betekent dat gedurende enkele uren elke vier minuten een vrachtwagen moet geladen worden. Nadien schuift men de enorme fietstunnel van 35 meter onder de Ring én leggen ze alles opnieuw aan. De klus moet geklaard zijn tegen dinsdagochtend 6 uur want dan gaat de Geelse Ring opnieuw open voor het verkeer.”

Na het paasweekend volgt nog de afwerking van de tunnel. Vervolgens staat, later dit jaar, de aanleg van de fietspaden naar de fietstunnel op de ­planning.

Verkeersbord

Het volledig afsluiten van de Ring veroorzaakte vooral gisterochtend heel wat problemen voor de mobiliteit. Verkeer richting Mol moest de Ring verlaten aan het voetbalstadion en werd via ­Rauwelkoven naar Larum gestuurd. In de richting van Kasterlee moesten auto’s en vrachtwagens omrijden via Elsum. “Na een tijdje bleek dat vooral het kruispunt aan het café De Speek een probleem was”, weet burgemeester Vera Celis (N-VA).

Vooral grote vrachtwagens die er links moesten afdraaien konden dit nauwelijks doen door een blauw verkeersbord op een eilandje in het midden van het kruispunt. We hebben dit bord dan gauw laten weghalen waardoor de doorstroming van het verkeer al een stuk vlotter werd. We gaan de situatie tijdens het paasweekend verder opvolgen. Met minder zwaar vervoer zijn er dan wellicht ook minder problemen. Maar om een cliché te gebruiken: je kunt geen omelet maken zonder eieren te breken.”

De totale kostprijs voor de aanleg van de fietstunnel en de aanleg van het fietspad bedraagt 1,4 miljoen euro. In Geel wordt uitgekeken naar de afwerking van het project. Vera Celis: “Met deze fietstunnel komt er een veilige fietsverbinding voor onder meer de bijna vijfduizend studenten die pendelen tussen het station van Geel en campus Thomas More. Ook zorgt de fietsostrade F105 Herentals-Balen op langere termijn voor een veilige en vlotte fietsverbinding tussen Balen en Herentals, dat is interessant voor het woon- en werkverkeer. Deze fietstunnel is hoe dan ook een knap staaltje van innovatie en moderne techniek”

36 kilometer fietsplezier

Het totale kostenplaatje van de fietsostrade Balen-Herentals, goed voor 36 kilometer fietsplezier, bedraagt zo’n 30 miljoen euro. De totale afwerking laat nog even op zich wachten maar ondertussen wordt het project niet alleen aan de Geelse Ring zichtbaar. Op de grens van Olen en Herentals wordt momenteel een bijkomende brug gebouwd over het Kempisch Kanaal.