© rr

‘Kwik en Flupke’, zo noemen de afpersers van voedingsbedrijven zich

Het is een mysterie wie de afpersers zijn die voedingsbedrijven zoals Jules Destrooper chanteren. Feit is dat ze zichzelf “Kwik en Flupke” noemen, een verwijzing naar de kwajongens uit de strips van Hergé. Dat blijkt uit de afpersingsbrief die het koffiebedrijf Lavazza kreeg toegestuurd.

mkm

De redactie van onze zusterkrant Het Nieuwsblad kon de hand leggen op een van de afpersingsbrieven. Die brieven met de giftige stof oleandrin werden de voorbije twee weken vanuit ons land naar voedingsbedrijven uit heel West-Europa verstuurd. Dat zegt het federaal parket, dat het onderzoek coördineert.

LEES OOK. Afpersers viseren grote voedingsbedrijven: “300.000 euro of we vergiftigen jullie producten”

Over eventuele sporen naar verdachten blijft het gerecht op de vlakte. Dat de brieven vanuit ons land werden verstuurd, hoeft niet te betekenen dat het om Belgen gaat. Maar uit de brief die Lavazza kreeg toegestuurd, blijkt dat de afzenders zichzelf “Quick & Flupke” noemen. Een verwijzing naar de twee straatjongens Kwik en Flupke, die in de strips van tekenaar Hergé kwajongensstreken uithalen.

Slecht vertaald Engels

De brieven zijn opgesteld in het Engels, en gericht aan de zaakvoerder van het bedrijf. De verwijzing naar Quick (Franstalig voor Kwik) en Flupke – in combinatie met het stuntelige Engels in de brief – kan erop wijzen dat het om Franstalige daders gaat.

Koekjesbedrijf Jules Destrooper heeft vrijdag beslist extra veiligheidsmaatregelen te nemen. “Er is geen reden tot paniek”, laat CEO Emmanuel Blomme weten. “We willen ook benadrukken dat we alles in het werk stellen om de veiligheid van onze medewerkers, onze productie en onze koekjes te garanderen. De volgende dagen wordt daarom de toegangscontrole verscherpt.”

De productiesite is alleen toegankelijk voor bevoegde medewerkers en er worden meerdere keren per dag stalen genomen van de producten. Bovendien is er ook camerabewaking op het terrein.

Niets uit de rekken

In de dreigbrief waarschuwen de afpersers ervoor dat het voor hen een makkie is het gif oleandrin in de producten toe te voegen en die daarna in winkelketens te verspreiden. Of er daarom ook maatregelen worden genomen in winkelketens is niet helemaal duidelijk. “Mochten wij iets ondernemen, zouden wij dat niet vertellen”, zegt Baptiste van Outryve van Carrefour. “Sowieso zijn er in onze winkels beveiligingsmensen aanwezig in burger en in uniform. Vandaag is er nog geen maatregel genomen om producten uit de rekken te nemen. Maar het is vooral belangrijk dat we diegenen die schade willen berokkenen niet vertellen wat we al dan niet gaan ondernemen.”