Alweer een nieuwe overheidsapp: "De wirwar aan informatiestromen is heel verwarrend"

De overheid maakt er een prioriteit van om ook online haar dienstverlening aan te bieden, maar doet de Belgen tegelijk verdwalen in een digitale doolhof. Vandaag lanceerde de federale overheid MyGov.be, een nieuwe app die dienst moet doen als digitale portefeuille.   

Wie vandaag de nieuwe MyGov.be applicatie wil downloaden in zijn appstore moet opletten dat hij zich niet vergist. De naam lijkt nogal sterk op die van de GovApp, ook een digitale toepassing van onze overheid. Die werd twee jaar geleden gelanceerd en dient om de burger te informeren via korte berichten. Ze hebben dus bijna dezelfde naam, maar het zijn totaal andere toepassingen. 

Het toont treffend aan hoe je als burger kan verdwalen in het grote aanbod aan overheidsapps. De verschillende overheden in ons land bieden hun dienstverlening alsmaar meer aan in smartphoneformaat. Maar in de praktijk leidt dat niet altijd tot een betere toegankelijkheid. 

Onoverzichtelijk

Uit de laatste Digimeter blijkt dat minder dan een derde van de Vlamingen de websites en apps van de overheid duidelijk en toegankelijk vindt. "In het licht van de ambitie richting inclusieve digitale transformatie blijft de overheid, zowel voor de eigen als de externe dienstverlening, zeker ook een taak hebben richting ondersteuning en hulplijn", stellen de onderzoekers. 

De wirwar aan informatiestromen is heel verwarrend

Ilse Mariën, prof digitale inclusie VUB

"Het wordt steeds onoverzichtelijker voor de mensen", zegt ook Ilse Mariën, professor aan de VUB en gespecialiseerd in digitale inclusie. "Die wirwar aan informatiestromen is heel verwarrend. In de eerste plaats voor mensen die digitaal laaggeletterd zijn, maar ook steeds meer jongeren hebben moeite om hun weg daarin te vinden." 

Gevolg van Belgische staatsstructuur

Een deel van de verklaring voor die wildgroei aan apps is onze staatsstructuur. Elke overheid – de federale, de Vlaamse, de Brusselse… - heeft haar eigen bevoegdheden en daarvoor ook vaak haar eigen online toepassingen.

"Al die diensten beschikken over verschillende informatie en mogen die niet zomaar met elkaar delen. Pensioenen en belastingen zijn grotendeels federale bevoegdheden; de toepassingen daarvan kan je niet zomaar integreren de apps van de deelstaten", merkt Mariën op. Vlamingen kunnen gebruikmaken van Mijn Burgerprofiel, Brusselaars van de Irisbox. 

"We kunnen dus eigenlijk niet zomaar naar een eengemaakte app. Maar op dit moment moet je als burger dus weten bij welk niveau welke bevoegdheid zit als je de apps goed wil kunnen gebruiken. Dat kan je niet verwachten van de mensen."

Wat is MyGov.be? 

MyGov.be is de nieuwe app van de federale overheid die vandaag is voorgesteld. Op termijn moet alle overheidscommunicatie en identificatiegegevens verzameld worden in die ene app. Wie zijn rijbewijs of identiteitskaart niet fysiek bijheeft, zal die bijvoorbeeld wel op de smartphone kunnen tonen. Hetzelfde geldt voor geboortecertificaten of huwelijksaktes.

De app zal ook gelinkt zijn aan andere digitale platformen van de federale overheid zoals de eBox en MyPension.  

Die vraag naar één overkoepelende app is groot. Maar liefst 80 procent van de Vlamingen wil van een veelheid aan overheidsloketten naar één centrale plaats voor formulieren en documenten van en voor de overheid, zo blijkt uit de meest recente Digimeter.

De centrale MyGov.be is ook het antwoord op een Europese eis. De EU wil dat elke lidstaat aan zijn burgers één online loket aanbiedt voor alle procedures en transacties. Tegelijk moet die app ook een digitale brievenbus zijn voor alle communicatie. 

"Alles terug op papier"

Naast de overheidsapps zijn er ook private spelers die mee een deel van de dienstverlening voor hun rekening nemen. Zo kan je facturen of documenten van overheidsdiensten ook in Doccle ontvangen en bewaren. Vaak krijgt je zo op verschillende manieren melding van een nieuw bericht op factuur: via mail, de eBox en ook nog eens via Doccle. 

Ik ben zelf het overzicht kwijtgeraakt

Ilse Mariën, prof digitale inclusie VUB

"Ik ben zelf het overzicht kwijtgeraakt" geeft Ilse Mariën toe. “Ik zou liefst mijn facturen terug allemaal op papier krijgen. Je krijgt alles via verschillende manieren toegestuurd: de ene instantie houdt vast aan mail, formulieren van de overheid krijg je via je eBox en sommige bedrijven factureren via Doccle."

"De overheid moet nadenken over een beter kader voor digitale dienstverlening", vindt Mariën. "En daarnaast moeten mensen heel goed ondersteund worden in het gebruiken van de toepassingen. In Nederland heb je bijvoorbeeld de Digihulplijn. Daar kan je met al je vragen rond digitale problemen terecht, zowel over overheidapps als digitaal bankieren."

Meest gelezen