Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijnenergie
Vanaf 2025 dé norm in Vlaanderen: waarom zit de verkoop van warmtepompen toch in het slop?
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
Vragen gasten bij je thuis vaak om het wifiwachtwoord? Gelukkig is het vandaag kinderspel om dat wachtwoord te delen en hoef je niet meer telkens op zoek naar het boekje van je provider – omdat niemand erin slaagt dat complexe wachtwoord te onthouden. Maar hoe makkelijker het delen van je wifinetwerk is, des te meer risico’s eraan verbonden zijn. Independer.be verklaart. -
Livios
“Bron van luizen en ander ongedierte dat je niet wil verspreiden”: zo ziet de tuinkalender in juni er uit
Deze maand is extra druk voor (hobby)tuiniers: de moestuin draait op volle toeren, het onkruid plant zich razendsnel voort én er moeten hagen gesnoeid worden. Daarbovenop kan zomerdroogte al voor problemen zorgen. Bouwsite Livios vertelt hoe je deze klussen best aanpakt. -
-
PREMIUM
“Wonderaandeel” Nvidia kost meer dan 1.000 dollar maar wordt straks in 10 gesplitst: zorgt dat voor koopkansen?
-
Independer
Gratis tot 20 GB extra? Proximus en BASE verruimen hun datapakketten: kan het elders nóg beter?
In telecomland is er duidelijk een trend waarbij operatoren de datavolumes van hun mobiele abonnementen optrekken. Nadat eerder dit jaar Mobile Vikings, Orange en Scarlet het goede voorbeeld gaven, volgen nu ook BASE en Proximus. Independer.be zocht uit of die daardoor aantrekkelijker zijn. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
Makkelijk toch, zo’n draadloze oplader voor je smartphone? Of laad je beter via de klassieke kabel op? Bij draadloos opladen is je toestel namelijk kwetsbaar voor hackers. En ook andere mogelijke gevaren loeren om de hoek. Independer.be overloopt ze. -
PREMIUM17
Grootschalige uitverkoop bij Bristol start vandaag: wat mag je verwachten? En waar kan je terecht?
-
Spaargids.be
Dit weekend verdwijnt AXA Bank definitief: welke hinder ondervinden klanten?
-
Wereldwijde voedselprijzen stijgen derde maand op rij
De wereldwijde voedselprijzen zijn in mei voor de derde maand op rij gestegen. Hogere prijzen voor granen en zuivelproducten compenseerden de lagere prijzen voor suiker en plantaardige oliën, meldt de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO). -
PREMIUM
Kruidvat stunt en verkoopt speelgoed aan 50 euro onder de adviesprijs: misleidend of écht een goede deal?
Straffe promo bij Kruidvat deze week: voor nog geen tien euro kan je er een Nerf-speelgoedwapen kopen. Een groot verschil als je weet dat de adviesprijs meer dan zestig euro bedraagt. Tik je dan echt een goeie deal op de kop? Of zorgt de ‘adviesprijs’ hier voor misleiding? Wij vroegen het aan twee retailexperts en Testaankoop: “Dit hadden ze duidelijker moeten aangeven in de folder.” -
Spaargids.be
Grootbanken geven amper info over hun termijnrekeningen: “Ze bewaren je centen liever op een spaarrekening”