Luister naar

Streekvervoer gaat voor onbepaalde tijd staken

Nieuws
De buschauffeurs en treinmachinisten van streekvervoersbedrijven ­Arriva, Connexxion, EBS, Keolis en Qbuzz gaan vanaf volgende week maandag opnieuw staken. Dit heeft vakbond FNV dinsdag aangekondigd.
redactie VK
woensdag 20 juni 2018 om 03:00
Instappen in een bus van Arriva.
Instappen in een bus van Arriva. anp / Alexander Schippers

Amersfoort

Begin vorige maand staakten de chauffeurs en machinisten ook al twee dagen. Sindsdien werden regionale stakingen gehouden.

Het personeel van het streekvervoer eist salarisverhoging en minder werkdruk. Het gebrek aan plaspauzes is symbool geworden van de hoge werkdruk op de bus en in de trein. Op de dashboards van de chauffeurs loopt een klokje mee dat precies ­registreert of de bus op schema rijdt. Door toenemende drukte op de weg en in de bus moeten chauffeurs vaak met volle blaas doorrijden, stellen zij.

impasse

De impasse tussen de bonden en de vervoersbedrijven is in de afgelopen weken alleen maar groter geworden.

De werkgevers hebben het er zelf naar gemaakt, zo stelt de FNV in een persbericht. ‘Werkgevers in het streekvervoer volharden in hun onwil om duidelijke afspraken te maken over vermindering van de enorm hoge werkdruk en over een fatsoenlijke loonsverhoging.’

Sinds vorige week zijn twee ‘verkenners’ aangesteld om beide partijen dichter bij elkaar te brengen.

Wat FNV betreft hebben de werkgevers nog een week de tijd om te bewegen. Zo niet, dan ligt het streekvervoer volgende week weer plat. En dit keer ‘voor onbepaalde tijd’.

De bond is van plan om door te gaan met staken tot de bedrijven aan de eisen van de werknemers tegemoet­komen.

beloften

De collectieve arbeidsovereenkomst in het streekvervoer geldt voor twaalfduizend mensen. De chauffeurs staakten ook al in januari. Toen leken de acties succes te hebben: werkgevers en vakbonden sloten een voorlopig akkoord. De bedrijven boden een loonsverhoging en beloofden dat de chauffeurs meer ruimte kregen voor (plas)pauzes. Maar de werkgevers wilden die pauzes niet op papier vastleggen. Ze beloofden flexibiliteit tijdens het rijden, maar geen harde garantie op meer pauze. De leden van FNV verwierpen vervolgens het akkoord. Nieuwe acties volgden in mei en juni.

De ov-bedrijven kunnen niet zonder meer vijf minuten pauze per twee uur garanderen, zei Fred Kagie van de werkgeversvereniging VWOV eind mei in de Volkskrant. ‘Het ov is een minutenbedrijf. Eén minuut extra pauze is 1 procent meer loonkosten.’ VWOV probeerde via de rechter de staking te voorkomen, maar slaagde daar niet in. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.