© Serge Minten

Horeca wil alcoholvrije maand omarmen en niet bekampen: “Meer mocktails op onze kaart”

Op 1 februari start Tournée Minérale, en nu al hebben zich 50.500 Belgen ingeschreven voor een maand zonder alcohol. Veel meer dan vorig jaar, waarmee het succes van deze editie al verzekerd lijkt. En waar de horeca het initiatief in 2017 nog als “een aanval” bestempelde, trekken Limburgse restaurant- en café-uitbaters dit jaar volop de kaart van alcoholvrije mocktails en andere exotische sapjes. “Wie niet meedoet, laat een gigantische kans schieten.”

Ruben STEEGEN

Liefst 120.000 Belgen zweerden vorig jaar een maand lang de alcohol af. Een overdonderend succes volgens de initiatiefnemers van het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs (VAD). Maar ook een serieuze streep door de rekening van horeca-uitbaters: die zagen hun omzet in februari 2017 gevoelig dalen. Met nog meer deelnemers dit jaar zag Horeca Vlaanderen zich dan ook genoodzaakt om het geweer van schouder te veranderen. “We moeten de stijgende vraag naar alcoholvrije alternatieven niet als een bedreiging maar als een kans zien”, benadrukt woordvoerder Gerrit Budts. Horeca Vlaanderen verdeelt daarom 6.000 brochures onder zijn leden met tal van receptjes voor originele mocktails (alcoholvrije cocktails). “Want in veel restaurants krijgen klanten nog te vaak een glaasje fruitsap of water geserveerd wanneer ze geen wijn drinken. Dat moet anders, want met een uitgebreid aanbod alcoholvrije alternatieven kan je een nieuw publiek aanboren.”

Verzet

Cocktailmaker Thomas Janssens van het Hasseltse Sips n Soda heeft die boodschap dubbel en dik begrepen. In februari kan je hier liefst zestien alcoholvrije cocktails krijgen. “Mocktails zijn booming business, wie zich daartegen blijft verzetten is niet slim bezig. Maar je moet natuurlijk wel kwaliteit aanbieden. Geen triestig fruitsapje dus. Een cocktail zonder alcohol vraagt om krachtige ingrediënten, zoals gember, citroengras en jeneverbes.”

Sterrenchef Koen Verjans van Innesto in Houthalen-Helchteren zette vorig jaar al sapjes, mocktails en alcoholvrije bieren op de kaart. “Dat doen we nu weer. Niet enkel in februari trouwens, klanten kiezen ook buiten Tournée Minérale steeds vaker voor een alcoholvrije aperitief.” Dat hoeft volgens Koen niet tot een financiële kater te leiden. “Een mocktail bereiden is arbeidsintensiever dan een glaasje champagne uitschenken, maar de aankoopprijs van de ingrediënten ligt ook lager. Op die manier proberen we een evenwicht te vinden.”

Ook bij restaurant Lucie & Jimmy in Tongeren kan je terecht voor een volledig menu met aangepaste mocktails. “Die staan het hele jaar door op de kaart.” In De Stadt van Luijck in Sint-Truiden sleutelt chef-kok Pajtim Bajrami nog volop aan alternatieven voor de alcoholische dranken. En in Hasseltse horecazaken vind je vanaf 1 februari zelfs een Hesselse mocktail op basis van speculaas.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer