"H&M verbrandt jaarlijks 12 ton onverkochte kleding"
De Zweedse modegigant H&M heeft de afgelopen jaren ongeveer 60 ton kleding verbrand. Dat blijkt uit onderzoek van een Deens tv-programma. Het gaat om kleding die de kassa niet heeft gehaald. Het bedrijf zelf ontkent. Dat schrijft ad.nl op basis van het Deense onderzoeksprogramma Operation X van het Deense TV2.
Het programma onderzocht juni dit jaar wat de keten met onverkochte kleding doet. Inspecties wezen uit dat het afvalverwerkingsbedrijf KARA/NOVEREN in Denemarken sinds 2013 voor H&M elk jaar 12 ton nieuwe kleding vernietigde.
Journalisten van Operation X konden de hand leggen op kledingstukken die werden afgeleverd bij het verwerkingsbedrijf. Het zou onder meer gaan over dertigduizend cowboybroeken voor kinderen en donkerblauwe damesbroeken met de prijskaartjes er nog aan. In totaal ging het om 1.580 kilo.
Gezondheidsredenen
Het hoofdkantoor van H&M in Zweden verklaarde tegen Operation X dat kleding soms om gezondheids- of veiligheidsredenen wordt verbrand. Kleding heeft bijvoorbeeld een te hoge concentratie chemische stoffen of is in contact geweest met afvalwater waardoor deze teveel bacteriën bevat.
Operation X heeft na de verklaring van H&M de kledingstukken getest. Het laboratorium vond echter geen schadelijke stoffen, noch een verontrustende hoeveelheid bacteriën.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Schilderij van Gustav Klimt geveild voor 30 miljoen
Een schilderij van Gustav Klimt heeft 30 miljoen euro opgebracht op een veiling in Wenen. Het gaat om het onafgemaakte werk ‘Bildnis Fräulein Lieser’. Het kunstwerk was oorspronkelijk besteld door een rijke familie en Klimt schilderde het kort voor zijn dood in 1918. Later werd decennialang gedacht dat het verloren was gegaan. -
-
TERUGLEZEN OEKRAÏNE. Kiev gebruikt voor het eerst langeafstandsraket met bereik van 300 kilometer
-
6
Wordt TikTok binnenkort verbannen in Verenigde Staten? Bedrijf gaat nieuwe wet aanvechten bij rechter
TikTok gaat een aanklacht indienen bij een Amerikaanse rechtbank tegen de wet die leidt tot een mogelijk verbod van de populaire video-app in de Verenigde Staten. “Wees gerust. We gaan nergens heen”, zei CEO Shou Zi Chew in een video nadat president Joe Biden de wet had ondertekend. Als het verbod standhoudt, zal dat grote gevolgen hebben voor 170 miljoen Amerikaanse gebruikers van de app. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
Zo’n 160 grienden gestrand aan westkust Australië
-
PREMIUMANALYSE30
Oorlogsexpert Roger Housen: “Als Rusland deze steden verovert, zou het me niet verbazen als Poetin aan de onderhandelingstafel wil gaan”
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
De paspoppen van H&M krijgen realistischere maten
H&M gebruikt steeds vaker paspoppen met brede(re) heupen, borsten en billen. De Zweedse modeketen wil hiermee diverse lichaamstypes beter weerspiegelen en de kleding optimaal tonen aan hun klanten. H&M begon er vorig jaar al mee en verspreidt de paspoppen geleidelijk aan over de winkels wereldwijd. -
KIJK. Honderden Joodse New Yorkers gearresteerd tijdens pro-Palestijns protest