Direct naar artikelinhoud
Netflix

Netflix verdubbelt Europese investeringen

Ted Sarandos, chief content officer bij Netflix: "Als verhalen uit verschillende landen, talen en culturen een wereldwijd platform vinden, dan ontstaan er unieke, maar ook universele verhalen die we globaal omarmen."Beeld AFP

Netflix wil dit jaar één miljard dollar (ongeveer 800 miljoen euro) investeren in eigen producties in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Dat is een verdubbeling van het budget. Netflix heeft dat bekendgemaakt op een pr-event in Rome. 

In totaal plant de streaminggigant dit jaar 8 miljard dollar te investeren in nieuwe producties. De overgrote meerderheid daarvan wordt dus voor Amerikaanse producties gebruikt. Met de komst van het streamingplatform van Disney wordt de concurrentie daar volgend jaar nog wat aangescherpt.

De voorbije jaren maakte het bedrijf hier onder meer al reeksen als Dark (Duitsland), La casa de papel (Spanje) en The Crown (Verenigd Koninkrijk) die niet alleen in het thuisland goed scoorden. Dark bijvoorbeeld had volgens Netflix ook veel fans in Chili, Bangladesh en Canada. Voor ieder uur dat men in Duitsland naar de serie keek, werd er internationaal negen uur gekeken.

Lees ook: Hoe Netflix de cinema bedreigt

Lokale reeksen

Door te investeren in honderd nieuwe Europese projecten, waaronder de eerste Nederlandse 'Netflix Original', hoopt Netflix zijn groei verder te kunnen zetten in de landen waar het reeksen bestelt. Al toont het succes van Dark en co. volgens Netflix ook aan dat lokale reeksen over de landsgrenzen heen succes kunnen hebben. "Als verhalen uit verschillende landen, talen en culturen een wereldwijd platform vinden met als enige begrenzing de verbeelding van de makers, dan ontstaan er unieke, maar ook universele verhalen die we globaal omarmen”, zegt Ted Sarandos, chief content officer bij Netflix.

Netflix maakte deze week bekend wereldwijd 125 miljoen abonnees te hebben, 7,4 miljoen meer dan een kwartaal eerder. De grootste groei tekent Netflix ook buiten de Verenigde Staten. Hoeveel mensen in België naar Netflix kijken is niet bekend. Volgens de Digimeter, een onderzoek van de Gentse universiteit over mediagebruik, heeft één op de vijf Vlamingen toegang tot Netflix.