© Photo News

DISCUSSIE. Terecht dat de luchtverkeersleiders actie voeren?

Ook deze week zullen de acties van de luchtverkeersleiders voelbaar zijn. Drie collega’s gaven in Gazet van Antwerpen een inkijk in hun dagelijkse werkritme. Is het terecht dat deze beroepsgroep - ook bekend vanwege de riante lonen - nu een krachtig signaal uitstuurt?

ph

“Op piekmomenten begeleidt één verkeersleider tot vijftien vliegtuigen tegelijk”, getuigt een actievoerder met twaalf jaar ervaring. ”Wij moeten stressbestendig en efficiënt zijn. Maar na zes werkdagen op rij begin je onvermijdelijk de vermoeidheid te voelen.”

Er zijn zelfs nog ergere wantoestanden, zoals twaalf werkdagen op rij. Er zijn rustruimtes voor de verplichte pauzes, daar liggen de collega’s bijna steevast te slapen. Er moeten volgens de bonden minstens 20 verkeersleiders bijkomen.

Wat vind jij? Is het terecht dat deze beroepsgroep, die een grote impact heeft op de luchtvaart, druk blijft zetten met acties? Of moet in alle gevallen een vlot luchtverkeer de voorrang krijgen?

Reageer via onderstaand invulformulier. Een selectie van reacties wordt gebundeld in Gazet van Antwerpen van dinsdag.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER