Leerkrachten kunnen vanaf volgend jaar voordelig een fiets leasen

Archiefbeeld. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts meldt de regeling als een van de maatregelen om het beroep aantrekkelijker te maken.© BELGA

Leerkrachten zullen vanaf volgend jaar een deel van hun bruto eindejaarspremie kunnen gebruiken om een gewone of een elektrische fiets te leasen. Dat meldt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). De optie past in een resem maatregelen om de verloning moderner en het beroep van leerkracht nog aantrekkelijker te maken, zegt hij.

Bron: BELGA

Weyts benadrukt dat tijdens deze regeringsperiode tientallen maatregelen zijn genomen om het beroep van leerkracht aantrekkelijk te maken, zoals een hogere fietsvergoeding, een nieuwe internetvergoeding en de mogelijkheid om leraar-specialisten extra te verlonen. 

Bruto gebruiken

Vanaf 2025 komt daar de optie bij om fietsen te leasen. Leerkrachten en ander onderwijspersoneel zullen een deel van hun eindejaarspremie kunnen gebruiken om een fiets te leasen. Het gaat dan om het brutobedrag, vóór belastingen of sociale zekerheid, waardoor leerkrachten die een fiets leasen, er meer aan overhouden dan collega’s die met hun nettobedrag zelf een fiets kopen. 

“Neem bijvoorbeeld een leerkracht met 9 jaar anciënniteit (salarisschaal 501): haar eindejaarspremie bedraagt netto 1.050 euro, maar bruto was dat meer dan het dubbele, 2.150 euro. Een elektrische fiets kopen en 3 jaar lang verzekeren en onderhouden kost al snel 4.000 euro. De leerkracht heeft dus bijna 4 netto-eindejaarspremies nodig om de fiets zelf aan te schaffen. Maar als ze kiest voor de fietslease, dan kan ze diezelfde kost bijvoorbeeld spreiden over 3 jaar en telkens een deel van haar bruto eindejaarspremie inzetten, die immers ruimschoots volstaat”, legt Weyts uit. 

Fietsvergoeding weer verhogen

“We tonen onze waardering voor leerkrachten en we moeten dat blijven doen op elke mogelijke manier, ook financieel. In de volgende cao moet bijvoorbeeld de fietsvergoeding opnieuw opgetrokken worden”, zegt Weyts.

ALLE STANDPUNTEN OVER ONDERWIJS
  • We kiezen voor een veelzijdige basisvorming die grotendeels gemeenschappelijk is tot 16 jaar. We zorgen voor kleinere klassen van maximaal 15 leerlingen tot het tweede leerjaar en maximum 20 in de volgende jaren 
  • We geven startende leerkrachten extra begeleiding en tijd om zich voor te bereiden door middel van een ‘inwerkjaar’ 
  • We voeren een maximumfactuur voor het secundair onderwijs in 
  • We verlagen het inschrijvingsgeld naar 835 euro en bevriezen het, zoals in Franstalig België. Op termijn evolueren we naar een kosteloos hoger onderwijs 
  • We draaien de harde knip terug. We verzetten ons tegen toelatingsproeven die selecteren op sociale achtergrond 
  • Lerarentekort aanpakken, onder meer via een startersstatuut voor beginnende leerkrachten  
  • Kwaliteit garanderen met een rijk aanbod. Naast basisvaardigheden is er plaats voor maatschappelijke thema’s zoals burgerschap, relaties, duurzaamheid en mediawijsheid 
  • Elk kind gratis naar school. Gratis schoolmateriaal voor elk kind en kostendekkende schooltoelages voor gezinnen met lage inkomens 
  • Een voedzame, lekkere en duurzame schoolmaaltijd voor elk kind. Voor kinderen van ouders die moeilijk rondkomen, is die maaltijd gratis 
  • Toegankelijk hoger onderwijs door voldoende hoge studiebeurzen en betaalbare studentenwoningen 
  • De invoering van bindende taaltesten in de derde kleuterklas. Na de bestaande initiële Koala-screening, moet er in mei ook een echte taaltest komen 
  • De invoering van een vak ‘burgerschap’ waarbij de kennis van en het respect voor onze Europese waarden en normen centraal staan, als onderdeel van de eindtermen van het lager en secundair onderwijs 
  • De invoering van een maximumfactuur in het secundair onderwijs, al naargelang de studierichting 
  • Een gedeeltelijke cashback van het inschrijvingsgeld aan hogescholen en universiteiten voor studenten die erin slagen om het bachelordiploma te behalen binnen het modeltraject 
  • Een terugbetaling van de effectieve studiekosten voor wie in Vlaanderen een gesubsidieerde hogere studie heeft gevolgd, maar uitstroomt naar een buitenlandse niet-EU arbeidsmarkt 
  • Leerplicht verlagen naar 3 jaar 
  • Zomervakantie met twee weken inkorten, herfst- en krokusvakantie met een week verlengen 
  • Vlaams plan voor Nederlands en wiskunde in het basisonderwijs. Taaltrajecten en taallessen vanaf kleuterschool voor wie Nederlands niet machtig is 
  • Woensdagnamiddagaanbod op scholen: sport en cultuur, maar ook bijspijkerlessen voor wie daar nood aan heeft. Levensbeschouwelijke lessen enkel buiten de schooluren 
  • Gezonde en warme schoolmaaltijden gratis voor kansarme leerlingen 
  • Een lerarenloopbaanpact in het onderwijs om het lerarentekort aan te pakken  
  • Meer ondersteuning voor zij-instromers, die meer anciënniteit mogen meenemen (20 jaar) 
  • We beschermen de vrijheid van onderwijs tegen alle vormen van staatspedagogie  
  • Meer vrijheid voor schoolbesturen om de toegekende middelen in te zetten  
  • De onderwijskwaliteit moet een boost krijgen: we verwachten leerplannen die ambitieuzere doelen omvatten dan de minimumdoelen    
  • Alle beginnende leerkrachten moeten werkzekerheid hebben, door ze in een leerkrachtenpool te steken. Zij-instromers moeten tot 20 jaar anciënniteit kunnen meenemen 
  • De leerplicht moet worden vervangen door schoolplicht, waardoor thuisonderwijs niet meer kan. De schoolplicht begint op 3 jaar 
  • Scholen moeten sterk inzetten op de kennis van het Nederlands. Elke leerling wordt opgevolgd en indien nodig volgt er remediëring. Ouders die het Nederlands niet goed machtig zijn, krijgen in crèches en op scholen taallessen 
  • Ook in het secundair onderwijs moet de maximumfactuur worden ingevoerd 
  • De zomervakantie moet twee weken korter. Die twee weken worden dan aan de krokus- en herfstvakantie gekleefd. Het startuur van de schooldag mag best wat later vallen, om zo de slaap- en leermogelijkheden van jongeren te verbeteren 
  • We moedigen scholen aan om veel verder te gaan dan de minimumdoelen. Voor secundaire scholen moeten naast de Vlaamse toetsen ook zaken zoals doorstroom naar en in het hoger onderwijs en kansen op de arbeidsmarkt duidelijkheid geven over de output van een school 
  • Tegenover al die vrijheid en autonomie staat meer toetsing van de kwaliteit via de Vlaamse toetsen. Die worden, naast Nederlands en wiskunde, uitgebreid naar zoveel mogelijk andere domeinen 
  •  We zetten bij alle leeft­ijden nog meer in op basiskennis, zoals onder andere begrijpend lezen, grammatica en wiskunde 
  • We passen artikel 24 van de Grondwet aan zodat de vrijheid van onderwijs niet langer een argument kan zijn wanneer objectief wordt vastgesteld dat de kwaliteit van onderwijs onder grote druk staat 
  • We breiden de verplichte taaltest verder uit zodat iedereen die laattijdig instroomt in ons onderwijs een taaltest moet afeggen, waarna de nodige begeleiding verstrekt wordt 
Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen