Bij Vanbreda Risk & Benefits in Borgerhout worden persoonlijke bestellingen in lockers achtergelaten door de bezorgdiensten. © victoriano moreno

Van winterbanden tot hondenhok: werknemers laten álles op werk leveren

Het mag niet overal, maar steeds meer werknemers laten hun pakjes gewoon op het werk bezorgen. De Antwerpse student Elnert Coenegrachts (23) deed onderzoek naar dat fenomeen. “Het scheelt de maatschappij geld, het is beter voor het milieu en werknemers vinden het een groot voordeel.”

maaike floor

Voor zijn masterproef aan de UAntwerpen interviewde handelsingenieur Elnert Coenegrachts dertien bedrijfsleiders die ervoor kozen om privé pakjesleveringen toe te laten op het werk. Van banken en verzekeringsbedrijven tot ziekenhuizen of gedeelde kantoorgebouwen, allemaal lieten ze lockers plaatsen in de hal om de pakjes in te laten opbergen. “Een groot nadeel van het toelaten van privépakketjes op het werk is dat de mensen van het onthaal of het postlokaal overbelast worden. Veel werkgevers willen ook dat het kantoor netjes oogt. Daarom kan zo’n lockersysteem praktisch zijn. Voor mij was het handig om die bedrijven op te zoeken omdat ik dan wist dat ze bewust met de kwestie bezig zijn geweest.”

In 2017 werd er in België voor meer dan tien miljard euro online gekocht, 42% van de Belgen deed maandelijks online inkopen. “Die bedragen en percentages zullen nog verder groeien.” Bij werkgevers zag Elnert Coenegrachts meerdere redenen om pakjesleveringen voor privégebruik toe te staan. “De meeste zien het als een extra service aan het personeel. Niemand heeft zin om op zijn vrije dag aan te schuiven in het postkantoor. Sommige bedrijven gaven ook aan dat het hen aantrekkelijker zou maken als werkgever.”

Geen mislukte leveringen meer

Dat was ook voor Vanbreda Risk & Benefits het geval. Twee jaar geleden besloot het verzekeringsbedrijf om in het kantoorgebouw aan de Plantin en Moretuslei een lockersysteem te installeren. “Uit een tevredenheidsenquête voor het personeel was gebleken dat mensen graag hun privépakjes op het werk wilden laten bezorgen. Eerst hebben we dat zelf op ons genomen, maar omdat het wel een grote verantwoordelijkheid meebrengt voor de soms waardevolle pakketjes hebben we een andere oplossing gezocht”, vertelt facility manager Tom Aerts. “We hebben lockers besteld met in totaal 36 kluisjes. De werknemers krijgen via de app en per mail bericht als hun bestelling er is, en kunnen die vervolgens met een code ophalen. Het systeem werkt heel goed.”

Voordeel voor zowel de pakjesdienst als de klant is dat er geen mislukte leveringen meer zijn als er niemand thuis is. “Het scheelt dus extra kilometers, ook omdat pakketjes dan gebundeld worden geleverd, wat ecologisch gezien een voordeel is”, zegt Elnert Coenegrachts.

Cijfers van het aantal privépakjesleveringen op kantoren zijn er niet, maar Elnert Coenegrachts vond wel informatie over de maatschappelijk kost van mislukte leveringen. Die zou oplopen tot 45.000 euro per dag en daar zit onder andere de files en de uitstoot in berekend. “Ik verwacht dat in de toekomst nog meer bedrijven privéleveringen zullen toestaan op kantoor en dat meer werkgevers hun beleid zullen aanpassen.