Volledig zelfrijdende auto is écht nog niet voor morgen
Vergeet het idee dat u weldra met de voeten op het dashboard en ondertussen de smartphone raadplegend naar uw werk zal pendelen. De volledig zelfrijdende auto is écht nog niet voor morgen. Pas ten vroegste tegen 2065 laten we het stuur volledig los, zo meent de Nederlandse automobielvereniging RAI.
Het leek erop dat een rijbewijs al in de relatief nabije toekomst overbodig zou worden. Maar volgens de Nederlandse tegenhanger van onze automobielfederatie Febiac is de volledig autonoom rijdende personenwagen toch nog niet voor de eerste 45 jaar. “We zien vandaag al wel een hoop mooie ontwikkelingen zoals rijstrookondersteuning, noodremfuncties, dodehoekspiegelherkenning en adaptieve cruise controle, waarbij automatisch afstand wordt gehouden”, zegt Floris Liebrand van RAI, de Nederlandse belangenvereniging voor de automobielindustrie. “Samen doen ze het aantal aanrijdingen al aanzienlijk dalen. Maar ondanks al die mooie ontwikkelingen zijn we nog lang niet zover dat we het stuur overal en volledig los kunnen laten.”
Volledig autonoom rijden
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
-
HLN Shop
Verleng de levensduur van je e-bike: dit betaal je voor een nieuwe transmissie en een onderhoud
Een elektrische fiets vergt vaak een flinke investering. Aan het einde van de rit kom je echter wel eens goedkoper uit met een wat duurder model, aangezien je daar langer profijt van hebt. Door slim te kopen, vermijd je bovendien extra kosten voor onderhoud en herstellingen. Hoeveel kilometer kan je doorgaans afleggen met een e-bike? Wanneer dringt een onderhoudsbeurt zich op? En welke kostprijs moet je daarvoor incalculeren? HLN Shop fietst door de antwoorden. -
PREMIUM
18 euro per maand voor zetelverwarming: betalen we straks abonnementskosten voor de opties in onze wagen?
Je auto achteraf opwaarderen met nieuwe functies? Of opties alleen betalen als je ze gebruikt? Nu zijn het nog uitzonderingen, maar als het van de auto-industrie afhangt wordt dat straks gemeengoed. Wat is dat nieuwe verdienmodel dat straks elk jaar miljarden moet opleveren? En heb je daar als klant ook iets aan? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn ziet voordelen, maar ook valkuilen: “Automerken zullen beweren dat zoiets illegaal is.” -
-
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
-
25
‘Lelijk’, ‘futuristisch of ‘een tank’: eerste Belgische Cybertruck van Tesla zorgt voor discussie
Het is een van de meest besproken auto’s die ooit op de markt kwam: de ‘Cybertruck’, een gigantische, elektrische pick-up truck van fabrikant Tesla. Tot voor kort was er in heel Europa geen enkele te zien, nu kan je hem in Hasselt wél tegen het lijf lopen. Even toch. -
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
Het terugdraaien van kilometerstanden bij tweedehands auto’s vormt nog altijd een groot probleem. Gelukkig zijn er ook andere zaken dan de kilometerteller waaraan je kan aflezen of de gereden afstand realistisch is. We zetten enkele tips op een rijtje. -
PREMIUM
Je fiets wassen met de hogedrukreiniger kan honderden euro aan schade veroorzaken. Onze expert legt uit hoe je dit kan voorkomen
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
-
Spaargids.be
Adieu, Maestro: wanneer krijg jij je nieuwe bankkaart? En vanwaar de (verplichte) switch?
Houders van een Maestro-bankkaart moeten afscheid nemen van hun oude kaart en krijgen een nieuwe Debit Mastercard of Visa Debit in de plaats. Wanneer is die switch gepland? Wat zijn de verschillen tussen je oude en nieuwe kaart? En wat als je met je oude Maestro een hotel reserveerde, maar ter plaatse aankomt met je nieuwe exemplaar? Drie vaak gestelde vragen, waarop Spaargids.be drie duidelijke antwoorden formuleert. -
‘XPeng’ en ‘Geely’ spreek je anders uit dan je denkt: zo klinken namen van opkomende Chinese automerken echt
Bijna elke maand komt er wel een nieuw automerk bij op de markt. En het zijn vooral Chinese fabrikanten die op stormachtige wijze voet aan de grond proberen te krijgen in Europa. Een korte cursus Chinese merknamen. -
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerYvan Lissens
Guy Goethals
Donald Borremans
François Defosse
Steven De Baerdemaeker