© rr

Hoogste elektriciteitsmasten van Benelux staan in Antwerpse haven

Elia, de beheerder van het Belgische hoogspanningsnet, presenteert zondag in Lillo en Beveren de twee grootste elektriciteitsmasten van de Benelux aan het publiek. Ze zijn 192 meter hoog, zodat ze in de komende honderd jaar de grootste schepen in de Antwerpse haven kunnen doorlaten.

Christof Willocx

Zondag is het Open Wervendag. Een van de meest in het oog springende werven is die van Elia op Linkeroever. Elia bouwt daar aan een gigantisch project, de Oosterweelverbinding voor de transmissie van elektriciteit. Om de vergelijking met het verkeer door te trekken: Elia levert de snelwegen, waarop de kerncentrales, gascentrales en andere energiebronnen de auto’s zijn.

Elektriciteit voor heel het land

In het Brabo 2-project bouwt Elia nu 116 nieuwe elektriciteitsmasten, waarop energiebronnen kunnen worden aangesloten. “Met die masten voorzien we elektriciteit voor heel België”, zegt Raf Vandenboer, relatiemanager bij Elia. “Twee van die masten zijn 192 meter hoog. Ze worden gebouwd over de Schelde. De ene mast gaat van Doel naar Zandvliet. De andere mast verbindt Lillo met de Liefkenshoektunnel. Voor de fundering hebben we 5000 ton beton per mast voorzien.”

Het zijn de hoogste masten van de Benelux en de tweede hoogste van Europa. De hoogste masten staan in Bremen. Waarom zijn de masten in de Antwerpse haven zo hoog? “Omdat de schepen steeds hoger worden”, zegt Vandenboer. “Masten gaan zo’n honderd jaar mee. We moeten dus rekening houden met de evolutie in de scheepvaart. De masten moeten sowieso honderd meter boven het hoogste waterpeil van de Schelde uitkomen, om een ruime veiligheidsmarge in te bouwen.”

Zondag kunt u de masten van dichtbij gaan bekijken. Wie vanuit Mechelen of Antwerpen komt, moet de Tijsmanstunnel nemen. Vanuit Oost-Vlaanderen rijdt u door de Liefkenshoektunnel. Meteen na de tunnels moet u de afrit naar Lillo nemen, en de bordjes met ‘Elia’ volgen.

“Met de bouw van deze nieuwe masten anticiperen we op een kernuitstap”, Vandenboer. “Als de politici beslissen om te stoppen met het produceren van kernenergie is er meer andere capaciteit nodig om in onze energiebehoeften te voorzien. Door dit ­Brabo-project verhoogt de capaciteit om elektriciteit te importeren in België van 2600 naar 3600 megawatt. Dat is het equivalent van een kleine kerncentrale. We importeren die elektriciteit vooral vanuit Nederland. Op het net dat we hier creëren, kunnen we ook kern- en gascentrales en andere energiebronnen aansluiten”, zegt Vandenboer.

Probleem opgelost

Ook de kleinere masten die met dit project in de Antwerpse haven worden gebouwd, zijn heel belangrijk. “Het zijn de afritten van de elektriciteit”, zegt havenbaas Jacques Vandermeiren. “Er is vandaag te weinig infrastructuur waarmee we elektriciteit uit Nederland kunnen importeren. Dat probleem wordt nu opgelost. Dat is van zeer groot belang voor de energiezekerheid in de haven, zeker als je bedenkt dat grote chemiebedrijven zoals Borealis en ­Ineos in de komende jaren nieuwe fabrieken in de Antwerpse haven zullen openen.”