© jaa

Blauwhelmen zijn verzot op Manna-saus, Antwerps bedrijf denkt aan nieuwe fabriek

Manna werd genomineerd voor de Leeuw van de Export en haalde een belangrijk contract binnen bij de Verenigde Naties. “De frietjes van de blauwhelmen in Afrika smaken nu nog beter dankzij onze mayonaise”, lachen CEO Sylvie Van den Broeck en commercieel directeur Hans Van de Venster.

jan auman

“Dit jaar hebben we een mijlpaal bereikt: voor het eerst gaat meer dan de helft van onze productie de grens over. In geld uitgedrukt steeg onze export in één jaar tijd van 18 naar 23 miljoen euro”, aldus Hans Van de Venster. “Onze sauzen zitten intussen in zestig verschillende landen.”

Een van de mooiste exportverhalen van Manna is dat van de VN-vredestroepen in Afrika. “Op een blauwe maandag kregen we een uitnodiging van de centrale aankoopdienst van de VN toegestuurd”, vertelt Van de Venster. “De stalen van onze mayonaise werden door de vooral Franse soldaten goed bevonden. De eerste bestelling voor Mali volgde en onlangs vertrok al een tweede container naar de Centraal-Afrikaanse Republiek. We moeten de mayonaise wel herverpakken in 1-liter-potten met het typische blauwe deksel.”

Italië

Dichter bij huis vallen de dominosteentjes ook goed voor Manna. Sinds enkele jaren wordt de saus bijvoorbeeld ook steeds meer gebruikt in Italiaanse frituurtjes. “Die bestaan”, beweert Hans Van de Venster stellig. “Er zijn er niet zoveel als bij ons, maar de eettrend is ook in het land van de pasta in opmars. We leveren nu al aan 150 Italiaanse frituren. Op de beurs in Milaan werden we ontdekt door enkele Roemeense ondernemers. Zij waren verzot op onze smaken en rollen, het Italiaanse succes indachtig, het frituurconcept nu uit in hun eigen land. De frituren schieten er als paddenstoelen uit de grond.”

Erkenning

Naast het commerciële succes viel Manna zopas ook een mooie erkenning te beurt door de nominatie voor de Leeuw van de Export, een officiële Vlaamse onderscheiding. CEO Sylvie Van den Broeck is trots: “We hebben twee concurrenten. Op 19 september krijgen we tijdens een officiële gala-avond te horen of we hem gewonnen hebben. Ik kan niet inschatten of we echt een kans maken. Ik vrees een beetje dat het feit dat we – gelukkig maar – ook nog altijd heel veel in België verkopen, niet in ons voordeel speelt. We zien wel. Het is alleszins een opsteker voor het hele team.”

Nieuwe fabriek?

Dat Manna-team groeit gestaag met de productiecijfers. Het bedrijf telt nu al 110 vaste medewerkers en stelt voortdurend twintig uitzendkrachten tewerk. “In acht jaar tijd zijn we van een één- naar een drieploegensysteem geëvolueerd. In september komt daar nog een weekendploeg bij”, kondigt Sylvie Van den Broeck aan.

“Enkele jaren geleden werd onze fabriek aan het Albertkanaal flink gemoderniseerd en vergroot. We zitten daar zeker nog voor enkele jaren goed. Als de zaken blijven lopen zoals de jongste tijd, schat ik dat we binnen vijf jaar een volledig nieuwe fabriek moeten bouwen. Eén ding staat vast: als het zover komt, zal ook de nieuwe productie-eenheid van Manna in deze regio komen.”