Waarom ex-marketingdirecteur AB Inbev zich op cannabis stort
Chris Burggraeve is 52 en was in een vorig leven marketingdirecteur bij AB Inbev. Bier dus, maar vandaag richt hij zijn investeringen en energie op een ander genotsmiddel: cannabis. "Omdat de consument het wil", zegt hij. En hij de trein dus zeker niet wil missen.
Vijf jaar nadat hij biergigant AB Inbev verliet, stort Burggraeve zich op het sociaal verantwoord gebruik van cannabis. Volgens Burggraeve is het best mogelijk dat cannabis een gelijkaardig effect op de biermarkt zal hebben als dat van de kleinere, zelfstandige brouwers de afgelopen twintig jaar. "Op dezelfde manier als artisanaal bier opkwam maar lange tijd werd genegeerd alvorens te exploderen, zou dat in deze sector ook kunnen", zegt Burggraeve in de Chicago Tribune.
Burggraeve richtte eerder al mee Toast op, dat voorgerolde joints verkoopt. Onlangs kreeg hij ook een zitje in de adviesraad van GreenRush Group, een start-up uit San Francisco met de ambitie om de 'Amazon van de weed' te worden. GreenRush biedt een platform aan dat gebruikers, apothekers en bezorgers wil samenbrengen om het spul in verschillende vormen aan de man te brengen. Het bedrijf is actief in Californië en Nevada en plant uitbreiding naar de staten New York en Massachusetts. GreenRush wil anticiperen op de dag dat marihuana legaal wordt in de VS: tegen dan wil het er helemaal stáán.
Legalisering
Marihuana wordt alsmaar populairder. We staan volgens Burggraeve aan het begin van een revolutie. In de VS is, volgens een peiling van Gallup, 64 procent van de mensen inmiddels voorstander om het wettelijke federale verbod op cannabis op te heffen. Ter vergelijking: in 1969, ten tijde van Woodstock, was dat amper twaalf procent.
In acht Amerikaanse staten mag cannabis recreatief gebruikt worden; in nog eens 21 andere staten is het medisch gebruik toegelaten. Alles samen goed voor een omzet van zes miljard dollar in 2016. Tegen 2026 schat Cowen & Co de weedverkoop op maar liefst 50 miljard dollar.
"Het is een gevoelig consumentenproduct", erkent Burggraeve in De Tijd. "Maar ik zie niet in waarom cannabis anders is dan officieel toegelaten genotsmiddelen als koffie of alcohol." Hij ziet op termijn bier- en cannabisgebruik met elkaar vermengd worden: "Ik denk dat de bierindustrie wakker is geschud". Aan De Tijd geeft hij tot slot toe dat hij de drug zelf ook al uitgetest heeft. "Je moet toch kunnen begrijpen waarom mensen dit gebruiken en hoe je hun ervaring kan verbeteren."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Smakelijk eten voor een (h)eerlijke prijs: deze vier scherp geprijsde kookboeken tik je nu op de kop
-
PREMIUM66
In de portefeuille van de ‘Van Hooltjes': maar één telg zal aan de financiële malaise kunnen ontsnappen
Botst Van Hool straks alsnog tegen het bankroet, dan zullen ook de talrijke telgen achter de busbouwer financieel bloeden. Nu al zien de ‘Van Hooltjes’ hun vermogen in de controlerende familieholding Immoroc haast zienderogen krimpen. Slechts één Van Hool koos een alternatieve, duidelijk rendabele route en bouwde de voorbije jaren – buiten het familiebedrijf – een fortuin van vele tientallen miljoenen euro op. Een kijk in het familiefortuin van het geslacht Van Hool. -
Ton cacao voor het eerst meer dan 10.000 dollar waard, chocolade wordt onvermijdelijk duurder: “Ongeziene situatie”
De prijs van cacao - de belangrijkste grondstof voor chocolade - is voor het eerst boven de 10.000 dollar per ton gestegen. De Belgische chocoladebedrijven spreken van een “ongeziene situatie”. -
-
PREMIUM45
Nu banken Van Hool niet willen redden. Is faillissement maandag een feit? En wat met de 2500 werknemers?
Lier -
Nederland troeft België opnieuw af als grootste bierexporteur EU
Nederland was vorig jaar wederom de grootste exporteur van bier binnen de Europese Unie. Dat meldt het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat de handel in bier, bevroren aardappelproducten als friet en chocolade heeft onderzocht. Nederland voerde vorig jaar voor 2 miljard euro aan bier uit. Dat was meer dan België, dat in 2023 voor 1,7 miljard euro aan bier exporteerde. -
Mijnenergie
Harde cijfers: nog nooit betaalden energieleveranciers zo weinig voor de stroom van je zonnepanelen
Wrijf je je in de handen wanneer de zonnestralen door je venster priemen? Dan volgt nu een ontnuchterende mededeling: nog nooit betaalde jouw energieleverancier zo weinig voor de stroom van je zonnepanelen die je niet meteen verbruikt. De eigenaar van een doorsnee installatie moet tegen het huidige injectietarief op jaarbasis vrede nemen met 65 euro. Mijnenergie.be wijst de oorzaken aan en duidt hoe je toch meer met je zonnestroom verdient. -
Kandidaat-overnemer Guido Dumarey pleit voor defensietak bij Van Hool
-
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
10
Nooit eerder kochten we zoveel online: dit zijn de cijfers
Vorig jaar kocht de Belg voor 16,3 miljard euro online, dat is nog eens 10,7 procent meer dan in 2022. Nooit eerder werd zoveel geld uitgegeven in webshops. Pakketreizen zijn de absolute koploper bij de online-aankopen. -
31
Duitse wapenfabrikant Rheinmetall draait recordomzet door oorlog in Oekraïne
25 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRene Dannau
Geert Landsman
Remi Verbeke
Henri vanderhoven
Ricn Hermano