Direct naar artikelinhoud
Netflix

Nieuwste trend bij Netflix-gebruikers: binge-racing

Nieuwste trend bij Netflix-gebruikers: binge-racing
Beeld AP

Vergeet binge-watching! Binge-racing, zoals Netflix het zelf graag noemt, is de nieuwste trend. Steeds meer gebruikers proberen een nieuwe reeks binnen de 24 uur na de release helemaal te bekijken, zo melden Amerikaanse media. 

8,4 miljoen. Zoveel Netflix-gebruikers hebben al minstens een keer aan binge-racing gedaan. Uit angst voor spoilers of om aan het koffieautomaat lustig te kunnen meepraten over de nieuwste Netflix-serie, racen ze binnen de 24 uur door een volledig nieuw seizoen. 

Het aantal binge-racers is de voorbije drie jaar twintig keer groter geworden. In 2013 waagden er nog maar 200.000 Netflix-users zich aan zo'n kijkmarathon, dit jaar zijn het er al meer dan 4 miljoen. Volgens de cijfers van Netflix zijn de Canadezen de koplopers in het binge-racen, gevolgd door de Verenigde Staten, Denemarken, Finland en Noorwegen. 

Voldoening

"Er is een unieke voldoening als je de eerste bent om een verhaal af te ronden, of het nu de laatste pagina is van een boek of de laatste climaxmomenten van je favoriete tv-serie", reageert Netflix-vicepresident Brian Wright. "Netflix laat je toe tv te kijken op een manier die voorheen niet mogelijk was. En er is niets beter dan te zien hoe een reeks onze leden kan aanvuren en een passie kan opwekken voor tv-kijken."

Deze maand kondigde de streamingdienst nog een prijsverhoging aan. Vanaf december betaal je in België 10,99 euro voor een Netflix-abonnement, in plaats van 9,99 euro. Netflix zou volgens The New York Times in 2018 zo'n 7 à 8 miljard dollar (5,9 tot 6,8 miljard euro) willen uitgeven aan eigen films en series. Dit jaar was dat nog 6 miljard dollar.