De lift voor de tram richting Wijnegem of Deurne is buiten dienst.
Foto: VRT

Problemen met liften in Antwerpse premetro blijven aanslepen, rolstoelgebruikers zijn het beu

De problemen met de liften in de Antwerpse premetrostations blijven aanslepen en daar hebben vooral rolstoelgebruikers last van. VRT NWS ging op stap met Herman Janssens en Marie-Hélène Warrens, 2 mensen in een rolstoel die regelmatig het openbaar vervoer gebruiken in Antwerpen. De Lijn laat weten dat de liften zo snel mogelijk hersteld zullen worden.

Problemen met de liften en de roltrappen in de Antwerpse premetrostations zijn niet nieuw. Enkele maanden geleden kloegen Marie-Hélène en Herman al eens over de staat van de liften, maar maanden later blijkt er nog maar weinig gedaan aan hun problemen. VRT NWS ging met hen langs verschillende haltes om te kijken waar de liften werken. 

Herman vertrekt met ons aan premetrohalte Zegel in Borgerhout. De lift naar beneden werkt, maar 1 verdieping lager staan we meteen voor een 'buiten dienst'-bordje dat aan de lift hangt. "Als ik nu naar het winkelcentrum in Wijnegem of naar Deurne wil gaan, dan geraak ik daar niet met de tram", aldus Herman. "Wij moeten nu gelukkig naar het stadscentrum, maar de andere richting is dus geen optie."

Foto: VRT

Van Zegel rijden we met de tram naar de halte Astrid, waar de liften naar boven allemaal werken. Op het Astridplein voor het centraal station hebben we afgesproken met Marie-Hélène die ons vanaf daar vervoegt door de Antwerpse premetro. "De afgelopen 2 jaar heb ik het nog niet geweten dat alles naar behoren werkt", zegt Marie-Hélène terwijl we voor de lift staan te wachten. "Ik kom natuurlijk niet elke dag aan elke halte, maar er is altijd wel ergens een probleem. Door mijn handicap kan ik niet met de auto rijden en moet ik elke dag 1 uur vroeger vertrekken om problemen met de liften in te calculeren."

Van de 2 liften om van Antwerpen-Centraal naar halte Diamant te gaan, werkt er 1. "Met deze lift komen we uit in de fietsenparking onder het station", gaat Marie-Hélène verder. "Het is hier echt smerig, maar met de rolstoel moet je hier door om bij de volgende lift te geraken. Het duurt ook allemaal langer voor ons dan voor mensen die de trap of roltrap kunnen nemen."

Informatie op voorhand

Na de korte tocht door de fietsenparking komen we aan de lift bij halte Diamant. Daar hangt een blad waarop staat dat de lift buiten dienst is en waarschijnlijk hersteld zal zijn op 3 mei 2024. "Wanneer gaat dat dan echt in orde zijn?", vraagt Marie-Hélène zich af. 

"Ze zouden ons hierover op voorhand moeten informeren", pikt Herman in. "Dat zou ons zo veel tijd en vooral frustratie besparen. Ik kan toch moeilijk elke dag komen kijken of de lift weer werkt?" Herman en Marie-Hélène willen De Lijn vooral vragen om op hun website of in de app meldingen te voorzien voor welke liften er stuk zijn. Op dit moment staat er op de site enkel informatie over de defecte roltrappen.

De lift bij halte Diamant werkt nog steeds niet.
Foto: VRT

Zonder lift in Diamant kunnen rolstoelgebruikers onmogelijk in halte Opera of halte Meir geraken. Herman kan de tocht door tijdsgebrek niet meer verderzetten, maar Marie-Hélène rijdt dan maar met haar rolstoel via de De Keyserlei tot aan halte Opera. "Hier werken alle liften gelukkig wel", concludeert ze. "Dat is ook al anders geweest."

Vanuit Opera geraken we gemakkelijk aan halte Meir, waar ook alle liften werken. "Wat mij betreft, is dit een goede dag", aldus Marie-Hélène. "Dat lijkt misschien niet zo door de problemen in het eerste deel van onze tocht, maar die ben ik ondertussen gewoon geworden. Vorige week heb ik nog mijn man moeten bellen om me te komen halen hier aan Opera omdat de lift niet werkte. Het gebeurt ook dat ik op de tram blijf zitten tot Linkeroever om daar dan de tram terug te nemen. De lift aan de andere kant moet dan wel werken natuurlijk, anders heeft ook dat geen zin."

Reactie De Lijn

De Lijn laat weten dat op dit moment ook de 2e lift in halte Diamant stuk is. "Die is afgelopen weekend gevandaliseerd dus dat hebben we niet in de hand", zegt woordvoerder Frederik Wittock. "De andere lift in Diamant en die in Zegel hebben een technisch defect. We proberen alle liften zo snel mogelijk te herstellen."

Ik kan toch niet elke dag komen kijken of de lift weer werkt?

Herman Janssens

"We hebben met vertegenwoordigers van rolstoelgebruikers, waaronder Marie-Hélène, afgesproken dat we onze website elke week updaten met een lijst van defecte liften", gaat Wittock verder. "Het systeem werkte even goed, maar nu blijkt dat er toch hiaten in zitten. We engageren ons om zo veel mogelijk informatie op de website te plaatsen en volgen dit verder op. Bij de liften die nu niet zijn aangegeven op onze site is er een communicatiefout geweest tussen ons en de constructeur van de liften. We verontschuldigen ons hiervoor."

Met de lift die normaal op 3 mei hersteld zou worden, is er iets foutgelopen bij de constructeur. "Het onderdeel dat daarvoor nodig is, laat veel langer op zich wachten dan verwacht", besluit Wittock. "3 weken langer dan verwacht is wel een erg lange periode voor mensen die die lift nodig hebben." Wat de defecte roltrappen betreft, geeft hij nog mee dat er volop aan gewerkt wordt en dat er een heel plan van kracht is om alles te vernieuwen.

Meest gelezen