8% van de Lierse gezinnen geeft aan problemen te hebben om het energiefactuur te betalen.© rr

Stad Lier zet in op energiearmoede: “127 gezinnen ondersteund”

Lier -

Momenteel zijn de energieprijzen gezakt tot het laagste niveau in meer dan twee jaar tijd. Nochtans is en blijft de energiefactuur voor heel wat gezinnen zwaar om dragen. Ook in Lier is energiearmoede realiteit. Afgelopen winter werden 127 gezinnen ondersteund zodat de minimale levering effectief verstrekt werd.

Hélène Baccaert

Een op de vijf Belgische gezinnen leeft in energiearmoede. Dat betekent dat die gezinnen meer dan tien procent van hun inkomen spenderen aan energiekosten. Energiearmoede treft vooral de laagste inkomensklassen. Energiearme huishoudens zijn huishoudens die te maken hebben met een laag inkomen in combinatie met een hoge energierekening.

“8% van de Lierenaars geeft aan problemen te hebben om de energiefactuur te betalen. 524 huishoudens in Lier maken gebruik van een budgetmeter voor elektriciteit of aardgas: zij hebben bijgevolg geen energiecontract zoals het modale gezin, maar betalen vooraf voor energie, vergelijkbaar met een soort ‘prepaid’-formule dus”, legt voorzitter comité sociale dienst en schepen van Sociale Zaken en Welzijn, Annemie Goris (N-VA), uit.

542 huishoudens

“Betalingsproblemen bij de energieleverancier liggen vaak aan de basis voor installatie van een budgetmeter: dat is momenteel dus het geval bij 524 huishoudens. Om die reden zet het OCMW sinds één jaar versterkt in op energie. Met resultaat”, zegt Goris.

“In 2023 werden meer dan honderd huisbezoeken afgelegd in het kader van energiearmoede. Niet zelden hielden die huisbezoeken verband met het correct gebruik van de budgetmeter”

Annemie Goris (N-VA)

Schepen van Sociale Zaken en Welzijn

Wie vragen heeft over energiefacturen of -contracten, het sociaal tarief, de budgetmeter, … kan terecht voor intensieve ondersteuning en begeleiding bij een gespecialiseerde medewerker. Ook dienstverlening-aan-huis maakt hier deel van uit.

“Zo werden in 2023 meer dan honderd huisbezoeken afgelegd in het kader van energiearmoede. Niet zelden hielden die huisbezoeken verband met het correct gebruik van de budgetmeter, om te vermijden dat energieschulden opstapelen en afsluitingen vermeden worden.”

Minimale dienstverlening

Om te vermijden dat mensen tijdens de winterperiode letterlijk in de kou zitten, is de minimale levering van gas en elektriciteit in het leven geroepen. “De minimale levering garandeert dat gezinnen een basiscomfort aan energie kunnen gebruiken. Niet iedereen kent echter dat aanbod, of zij die er recht op hebben, verliezen zich in de administratieve mallemolen om er een beroep op te doen”, vertelt Goris.

“Om die reden is er de afgelopen periode fors op ingezet. De afgelopen winter werden 127 gezinnen ondersteund, zodat de minimale levering effectief verstrekt werd, en vermeden dat gezinnen met kinderen letterlijk in de kou zitten. Dat is een verdrievoudiging in vergelijking met twee winters geleden. Het beste bewijs dat inzet loont.”

‘Check-je-ketel’

“Goed onderhoud van de centrale verwarmingsketel levert geld op: het zorgt immers voor een duurzamer gebruik van energie. Wie echter een beperkt inkomen heeft, is bezorgd om op het einde van de maand rond te kunnen komen. Het onderhoud van de verwarmingsketel wordt dan wel eens uit het oog verloren. Om die reden is, in samenwerking met Energiehuis Stekr en erkende installateurs, het project ‘check-je-ketel’ uitgebouwd.”

“Voor mensen met een laag inkomen wordt hierbij een gratis onderhoudsbeurt van de verwarmingsketel aangeboden, met tips voor een meer duurzaam energiegebruik. Het resultaat mag gezien worden: het voorbije jaar tekenden 135 Lierse gezinnen in op dit aanbod. Ook de komende jaren wordt hier blijvend op ingezet”, sluit Goris af.

Op 16 april heeft het Bijzonder Comité Sociale Dienst bijkomende maatregelen beslist om energiearmoede te bestrijden en de weg, die sinds een jaar ingeslagen is, bevestigd. “Resultaten leren dat die weg de juiste is, en voor heel wat gezinnen een verschil maakt.” Wie extra vragen heeft kan terecht via info@lier.be of 03 800 03 00.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners