"Sociale media hebben geen positieve invloed op actualiteitskennis”
Sociale mediaWie alleen sociale media gebruikt om het nieuws te volgen, leert minder over de actualiteit dan wie ook of enkel traditionele media volgt. Dat blijkt uit een bevraging van onderzoekers van de Universiteit Antwerpen. De groep exclusieve sociale mediagebruikers is echter zeer klein.
De onderzoeksgroep Media, Middenveld en Politiek van de UA bevroeg ruim 4.000 Vlamingen over de manier waarop ze zich informeren over politiek nieuws en actuele gebeurtenissen. De onderzoekers wilden vooral weten in welke mate de verschillende nieuwskanalen de politieke kennis beïnvloeden.
Uit het onderzoek blijkt dat traditionele nieuwskanalen nog steeds springlevend zijn in Vlaanderen. Bijna drie op de vier respondenten geeft aan bijna dagelijks het nieuws op televisie te volgen; 48 procent zegt bijna dagelijks het nieuws te volgen in de papieren of digitale krant.
Twitter komt niet van de grond
De onderzoekers waarschuwen wel dat we voorzichtig moeten zijn met deze absolute percentages omdat respondenten licht neigen te overdrijven wanneer ze praten over hun nieuwsconsumptie. "Het daadwerkelijke percentage ligt in werkelijkheid dus net iets lager, maar desalniettemin is het nieuwsgebruik via traditionele media nog steeds hoog in Vlaanderen."
In de sociale media wordt Facebook steeds populairder als nieuwskanaal: 38 procent gebruikt het platform bijna dagelijks voor actualiteit. Twitter komt in Vlaanderen niet van de grond, met amper 5 procent dat het bijna dagelijks gebruikt om het nieuws te volgen.
“Negatieve effecten vallen nog mee”
Aan de hand van meerkeuzevragen werd ook de actualiteitskennis getest. Daarin scoren de mensen die regelmatig traditionele media gebruiken het best. Opvallender is dat uit het onderzoek negatieve effecten van sociale media blijken: hoe hoger het gebruik van Twitter of Facebook, hoe lager de score op de actualiteitsvragen. Wie enkel sociale media gebruikt, scoort niet hoger dan wie amper media gebruikt. Maar de groep die uitsluitend via sociale media het nieuws volgt, blijkt erg klein: amper 3 procent.
Volgens de onderzoekers vallen de negatieve effecten van sociale media dus mee, zolang ze gecombineerd worden met traditionele media. Ze waarschuwen wel dat jongeren oververtegenwoordigd zijn in de groep ‘nieuwsmijders’ en in de groep die vooral op sociale media steunen. Dat kan een gevaar vormen voor de toekomst.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Duitsers leggen uitgebreide Russische desinformatiecampagne op X bloot
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
BeReal in de problemen? Groei in aantal gebruikers zou stagneren en geld blijkt op te geraken
Tijdens de pandemie ontplofte BeReal in populariteit onder jongeren, maar die hoogdagen lijken achter de rug. Met de Franse app post je foto’s zonder ze te bewerken op gezette tijden. Maar de groei van het aantal gebruikers zou stokken en het bedrijf uit Parijs blijkt op zoek naar vers geld. -
-
Braziliaanse rechter gelast onderzoek tegen Elon Musk na beschuldigingen van censuur
-
7
Van boycots tot likeknop: 20 jaar Facebook in 7 diepte- en hoogtepunten
Op 4 februari 2004 lanceerde Mark Zuckerberg op 19-jarige leeftijd ‘TheFacebook’ vanop de campus van de universiteit van Harvard. Die website groeide de afgelopen 20 jaar uit tot Meta, een imperium van sociale media. Dat ging niet zonder horten of stoten. We zetten de twee decennia geschiedenis van Facebook op een rijtje. -
Meta bereid reclamevrij Facebook en Instagram goedkoper te maken
Meta Platforms heeft Brussel aangeboden om de maandelijkse abonnementskosten voor een reclamevrij Facebook en Instagram bijna te halveren van 9,99 euro naar 5,99 euro. Op die manier wil het Amerikaanse socialemediabedrijf zorgen rond privacy en eerlijke concurrentie wegnemen, heeft een advocaat van Meta gezegd tijdens een hoorzitting bij de Europese Commissie. -
KIJK. Wereldberoemde rapper speelt voor meer dan honderdduizend euro vals tijdens gokspel, wordt betrapt door volgers livestream
-
2
Pornhub en Xvideos slepen Europese Unie voor de rechter: willen niet onder nieuwe internetregels vallen
-
“Microsoft en OpenAI plannen datacenter van 100 miljard dollar”
Bestuurders bij Microsoft en OpenAI hebben plannen voor een datacenterproject met een supercomputer om de kunstmatige intelligentie van OpenAI aan te drijven. Dat meldt technieuwssite The Information op basis van ingewijden. Het project zou tot 100 miljard dollar (bijna 93 miljard euro) kunnen kosten. -
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
Zonnepanelen maken je deels onafhankelijk van de volatiele energieprijzen, zijn goed voor het milieu én je verdient ze op termijn terug. Heb je er nog geen op je dak liggen, maar wil je wel graag op de groene kar springen? Of wil je je bestaande exemplaren vervangen? Bouwsite Livios vroeg aan zonnepanelenexpert David Houthoofd van Energy Protect waarop je moet letten bij het vergelijken van offertes. -
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Verstrepen