Wantoestanden bij Deliveroo: Verkeersregels negeren in poging om vooropgestelde doel te halen

Twee tot drie bestellingen per uur: dat is wat de verantwoordelijken beloven aan nieuwe fietskoeriers bij Deliveroo. De werkelijkheid ziet er echter anders uit. Zo bewijst een VRT-journalist Job Van Nieuwenhove door anderhalve maand lang undercover te werken voor de koerierdienst.

kmlo

Diploma’s hebben sollicitanten niet nodig, waardoor een de man al snel aanspraak maakte om mee te draaien in het bedrijf. Nadat hij in een kantoortje in Brussel uitleg en de nodige kledij meekreeg mocht hij aan de slag. Zijn loon als zelfstandige: 3,50 euro netto per levering. In combinatie met de belofte van de verantwoordelijke klinkt dat vrij aanlokkelijk, tot hij voor de eerste maal de baan op gaat. Zonder enige opleiding bovendien, ondanks dat hij met een speciale rugzak moet rondrijden in het drukke verkeer.

Al bij zijn eerste avondshift in Elsene wordt voor de man duidelijk dat het vooropgestelde doel van twee à drie leveringen per uur niet tot nauwelijks haalbaar is. Bij het inloggen kon de journalist meteen aan de slag, maar vanaf dat punt gaat het bergaf. Zo moet hij regelmatig over enkele steile hellingen in de stad en komen latere bestellingen soms pas na een halfuur binnen. Het gevolg: hij probeert tijd te winnen door bij momenten de verkeersregels aan zijn laars te lappen.

Lekke band

Ook het systeem zelf zou het koeriers bemoeilijken om aan de lopende band bestellingen te leveren. “Hoe sneller ik fiets, hoe verder de app mij stuurt om te werken”, klinkt het bij een collega van de man. Iets wat CEO van Deliveroo Benelux Mathieu de Lophem weerlegt in een reportage van Terzake. “Het algoritme houdt op geen enkele manier rekening met de snelheid van een koerier. Het controleert enkel welke koerier zich bij het dichtstbijzijnde restaurant bevindt, meer niet.”

De Lophem liet daarnaast ook verstaan dat de koeriers te allen tijde de verkeerswetgeving moeten volgen. “Op de app krijgen koeriers immers nooit het tijdstip te zien waarop een bestelling geleverd moet zijn, waardoor ze nooit gestrest moeten rijden. Hen op roekeloze wijze laten fietsen is helemaal niet de bedoeling.”

Op het einde van de shift werd de journalist genekt door een lekke band, wat meteen ook een einde maakte aan zijn shift. “Ik heb de helpdesk gebeld en die hebben me gewoon van de applicatie gehaald”, vertelde hij voor de camera. “De gehoopte twee bestellingen per uur heb ik dus niet gehaald.”

De video kwam online nadat de Gentse arbeidsauditeur en sociale inspectiediensten hebben gemeld dat ze de werkomstandigheden bij het bedrijf zouden onderzoeken. Doordat koeriers binnenkort allemaal zelfstandigen moeten worden, wil de auditeur achterhalen op welke manier de werknemers verloond worden en in hoeverre ze bescherming genieten. Daar heeft Deliveroo geen problemen mee: “Wij zijn zeer bereid om alles met hen te delen zodat alles duidelijk is.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER