Foto: VRT

Wereldprimeur voor Antwerpse haven: eerste sleepboot op methanol

Met de Methatug is de Antwerpse haven een wereldprimeur rijker. Het is de eerste sleepboot die methanol als brandstof gebruikt en daardoor geen schadelijke uitstoot produceert. Eerder werd ook al een sleepboot op waterstof in gebruik genomen. 

De Antwerpse haven heeft twintig sleepboten in dienst. Die hebben allemaal al behoorlijk wat jaren op de teller en zijn dus voorzien van een traditionele dieselmoter. Als de slepers in actie zijn, ontsnapt er een dikke zwarte rookpluim door de schouw. Maar dat beeld past niet in het plaatje van de klimaattransitie waartoe ook Port of Antwerp-Bruges wil bijdragen. Dus zijn er al 2 sleepboten getransformeerd tot milieuvriendelijker exemplaren. Eerst was er de Hydrotug die waterstof gebruikt als brandstof. Vandaag was het de beurt aan de Methatug, een sleepboot die vaart op methanol.

De Methatug maakt deel uit van het Fastwater-project dat de haalbaarheid van methanol als duurzame brandstof voor de scheepvaart wil aantonen. Het wordt gefinancierd met Europees geld. Verschillende bedrijven en de universiteit van Gent werken samen binnen dit project.  

"Innovatieve technologieën voor de transitie naar alternatieve en hernieuwbare energiebronnen, daarin pionieren we als haven", zegt Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges. "De Methatug is een volgende en cruciale stap in onze inspanningen om onze eigen vloot groener te maken en tegen 2050 klimaatneutraal te zijn."

De Methatug is een volgende en cruciale stap in onze inspanningen om onze eigen vloot groener te maken en tegen 2050 klimaatneutraal te zijn

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges

Om die ambitie te bereiken heeft de haven nog andere plannen. Zo willen Antwerpen en Zeebrugge een volwaardige 'multi fuel port' worden waar zee- en binnenschepen zich naast fossiele brandstoffen ook kunnen bevoorraden met waterstof, methanol of elekticiteit.

"De Methatug heeft een groot voordeel tegenover de andere sleper die op waterstof vaart", zegt professor Sebastiaan Verhelst van de UGent die het Fastwater-project coördineert. "Methanol is een chemische bewerking van waterstof maar het is vloeibaar en dus makkelijker te gebruiken als brandstof. De uitstoot van de sleepboot wordt drastisch verkleind maar er is nog werk aan de winkel want methanol wordt momenteel nog altijd gewonnen uit aardgas. De toekomst is groene methanol maar het zal nog wel even duren voor we die kunnen gebruiken als brandstof."

Methanol is overvloedig beschikbaar maar we moeten evolueren naar groene methanol en daarvoor hebben we nog een lange weg te gaan

Professor Sebastian Verhelst, projectcoördinator Fastwater

Later dit jaar zal Port of Antwerp-Bruges nog een derde getransformeerde sleepboot in dienst nemen. Die zal varen op elektriciteit. Het havenbestuur zal op basis van de ervaring met waterstof, methanol en elektriciteit beslissen op welke alternatieve energie in de toekomst vooral zal ingezet worden.

Meest gelezen