© pz Mewi

Duizend reizigers zitten drie uur vast op defecte trein

Zo’n duizend mensen hebben gisteren bijna drie uur lang vastgezeten op een defecte trein in Mechelen. De verlichting van de trein bleef wel branden, maar de verwarming en airco vielen uit. Uiteindelijk konden de pendelaars overstappen op een vervangtrein.

Theo Derkinderen

De trein, die van Charleroi naar Essen reed, kreeg ter hoogte van Eppegem (Zemst) af te rekenen met technische problemen. “Het ging om problemen met de stroomafnemer. Dat is het toestel op de trein dat in contact staat met de bovenleiding. Uiteindelijk kwam de trein tot stilstand ter hoogte van de Geerdegemstraat in Mechelen”, licht Thomas Baeken van spoorwegbeheerder Infrabel toe.

Het incident zorgde onmiddellijk voor de nodige vertragingen tussen Antwerpen en Brussel. “Het incident speelde zich af op lijn 25, waar normaal gezien twee sporen ter beschikking zijn. Op dat ogenblik - in volle avondspits - konden we maar over één spoor meer beschikken. En over de twee sporen op lijn 27, die ook tussen Antwerpen en Brussel lopen. Maar de gevolgen lieten niet op zich wachten: de treinen liepen vertragingen op van gemiddeld dertig minuten en een aantal treinen werd ook afgeschaft.”

De reizigers op de gestrande trein mochten de trein evenwel niet verlaten van de NMBS en de politie. “Uiteindelijk is er voor gekozen om een vervangtrein naar Mechelen te sturen. Die kwam naast de stilstaande trein gereden. Via loopbruggen konden de mensen dan een voor een overstappen naar de vervangtrein. Die operatie startte omstreeks 18.30u en duurde een uurtje.”

Enkele deuren geopend

De reizigers speelden door het voorval bijna drie uur kwijt. Aangezien de stroomafnemer van de trein defect was, kreeg de trein ook geen stroom meer binnen. “De verlichting op de trein is blijven branden, omdat daarvoor batterijen zijn voorzien. De verwarming en airco vielen wel uit. Maar het is niet dat het daardoor ijskoud werd op de trein. De warmte die in de wagons hing, bleef ook een tijdlang hangen. En om toch over de nodige luchtverversing te beschikken, is er voor geopteerd om enkele deuren te openen. Daardoor kwam er toch voldoende frisse lucht binnen op de stilstaande trein”, zegt Dimitri Temmerman van de NMBS.

Inspectie bovenleiding

“Ik moest maandagavond op een vergadering zijn. Die ging normaal gezien om 18.30u van start. Ik dacht dat ik ruim op tijd zou zijn, maar door het voorval heb ik telefonisch moeten annuleren. Pas omstreeks 20u kwamen we aan in Mechelen”, zegt reizigster Cindy Jacobs. “Ik begrijp dat dit overmacht is. Een panne kan je nooit voorzien, maar qua communicatie kon het alleszins beter. We kregen amper of geen informatie.”

Een hulplocomotief takelde de gestrande trein gisteravond nog weg. De technische dienst van Infrabel kwam nadien met een werktrein ter plaatse om de bovenleiding grondig te inspecteren tussen Eppegem en de Geerdegemstraat in Mechelen. “Het ging om een defect van de stroomafnemer, maar we moesten controleren of de bovenleiding bij het voorval niet beschadigd is geraakt”, zegt Thomas Baeken nog.

Normaal gezien rijden de treinen vandaag opnieuw normaal.