Direct naar artikelinhoud
Bedrijfswagens

“6 op de 10 bedienden hebben hun bedrijfswagen nodig voor hun werk”

“6 op de 10 bedienden hebben hun bedrijfswagen nodig voor hun werk”
Beeld Tine Schoemaker

Zes op de tien bedienden hebben hun bedrijfswagen nodig om hun job te doen. Lang niet alle bedrijfswagens zijn dus ‘salariswagens’, stelt hr-dienstverlener SD Worx. Wat niet wil zeggen dat alles bij het oude moet blijven, reageren mobiliteitsspecialisten.

‘Ik heb die bedrijfswagen nodig om m’n werk te doen.’  Het is een van de vaakst gehoorde argumenten tegen aanpassingen aan het fiscaal gunstregime voor bedrijfswagens. Niet onterecht, vindt SD Worx.

“Uit ons jaarlijks onderzoek naar de verloning van de Belgische bedienden blijkt dat bijna zes op de tien de bedrijfswagen nodig hebben om hun functie uit te oefenen”, vertelt Brigitte Oversteyns, management consultant reward bij de hr-dienstverlener. Het onderzoek van SD Worx is gebaseerd op de loongegevens van meer dan 100.000 bedienden bij meer dan 10.000 werkgevers. 

“Vier op de tien bedienden hebben een functie waarbij ze extern werken. Het gaat dan bijvoorbeeld om techniekers en verkopers”, vervolgt Oversteyns. Nog eens twee op de tien bedienden combineren vast bureauwerk met werk op de baan.” Deze nieuwe cijfers vormen volgens haar “een belangrijke nuancering” in het debat rond bedrijfswagens. “Er wordt altijd gesproken over ‘salariswagens’, bedrijfswagens die enkel als financiële extra dienen. Maar dat klopt niet.”

Uitstoot

Een van de belangrijkste klimaatuitdagingen in België is het terugdringen van de schadelijke uitstoot door transport. 

Onder meer de vele bedrijfswagens – goed 10 procent van het autoverkeer – vormen een probleem. Zo wil Groen het huidige fiscaal voordeel voor de bedrijfswagens schrappen en vervangen door een breder ‘mobiliteitsbudget’ waarmee bijvoorbeeld ook de bus, tram of trein betaald kan worden. Maar kan dit wel, als zo veel mensen hun bedrijfswagen écht nodig hebben?  Mobiliteitsspecialisten vinden dat SD Worx nogal kort door de bocht scheert.

‘Ik ben geen voorstander van een totale afschaffing van bedrijfswagens. Je moet vooral de onbeperkte tankkaarten aanpakken’
Johan De Mol, mobiliteitsexpert aan de UGent

“Het klopt dat er werknemers zijn die dagelijks een bedrijfswagen nodig hebben”, zegt Kris Peeters, expert duurzame mobiliteit. “Maar het is niet omdat je bijvoorbeeld op maandag en dinsdag afspraken hebt met klanten, dat je ook woensdag, donderdag, vrijdag en in het weekend een bedrijfswagen nodig hebt. Zo pakken we het momenteel aan. Maar zo organiseren we ook onze klimaat- en mobiliteitsproblemen. Alles bij het oude laten lijkt me geen realistische optie.”

Straks, in de nabije toekomst, moeten we voor iedereen op zoek naar alternatieven, benadrukt Peeters. Ook voor werknemers die veel op de baan moeten. “Kan het maandag en dinsdag met de trein? Zijn poolwagens op het werk een mogelijkheid?” SD Worx sluit zich hierbij aan.

Skivakantie

Johan De Mol, mobiliteitsexpert aan de UGent, geeft een gelijkaardige reactie. Ook hij benadrukt: er zijn uiteraard mensen voor wie de bedrijfswagen meer is dan een fiscaal aantrekkelijke extra. “Daarom ben ik zelf geen voorstander van een totale afschaffing. Je moet vooral de onbeperkte tankkaarten aanpakken.” 

Want volgens De Mol rijden ook de mensen die een bedrijfswagen echt nodig hebben in hun vrije tijd nog een heleboel kilometers met hun auto. Kilometers die ze anders misschien niet zouden maken. “Denk maar aan de verre skivakanties met de auto”, zegt hij. “Met de tankkaart is die toch gratis: dus waarom zou je dan naar alternatieven zoeken? Je ziet het zelfs aan de rijstijl van chauffeurs. Ik stop ruim op tijd voor verkeerslichten. Want stel dat het rood wordt: dan verbruik ik minder door rustig naar het verkeerslicht toe te rijden. Chauffeurs met een tankkaart zie je veel vaker blijven gas geven tot op het allerlaatste moment.”

Iets anders wat SD Worx vaststelt uit de loongegevens van de Belgische bedienden, is dat steeds meer werknemers kiezen voor een kleinere, zuinige bedrijfswagen. De tijd van de benzineslurpende sleeën lijkt stilaan voorbij. Iets wat professor De Mol toejuicht. “Ik heb niets tegen BMW of Mercedes, maar we moeten ons toch allemaal eens durven de vraag stellen of een kleinere auto niet even goed zijn werk kan doen. Voor de meeste werknemers wel.”