18 mei 2019 om 03:00
Luister naar

Column Adrian Verbree: Wonder boven wonder?

Toen hij zag dat Petrus en Johannes de tempel wilden binnengaan, vroeg hij om een aalmoes.

Handelingen 3:3

Het ND van 3 mei jongstleden bood een verslag van het katholiek-charismatische Celebrate Festival. ‘Tot eer van Jezus het water in’, kopte het artikel. Het voelde goed te lezen dat priester Koos Smits benadrukte dat het waterbad van een aantal dames geen doop mag heten. Het is een antwoord op de als baby ontvangen doop. Vorig jaar weigerde hij tijdens hetzelfde festival de wens te vervullen van deelnemers die de doop van een nog ongedoopte jongen zo mooi vonden dat ze zelf ook opnieuw gedoopt wilden worden. Smits: ‘Maar dat kan niet. Je kunt maar één keer de doop ontvangen, het is een geschenk van God.’ Amen.

Minder gelukkig was de preek van de evangelisch-protestantse Wim Hoddenbagh. Hoddenbagh ging in op het wonder uit Handelingen 3, de genezing van een verlamde die een vaste bedelplek had bij de zogenaamde ‘Mooie Poort’ van de tempel. Petrus en Johannes hebben geen goud of zilver, maar maken de naam van Jezus tot pasmunt. In Jezus’ naam zetten ze de vanaf zijn geboorte verlamde man op zijn voeten. Hoddenbagh: ‘Maar die genezing is niet het grootste wonder dat hier gebeurt. Het echte wonder gebeurde bij Petrus en Johannes, die de man al keer op keer hadden zien zitten, maar die nu, nu ze de Geest hadden ontvangen, die verlamde man pas echt zagen.’

Wonder boven wonder dus. Ik geloof er niets van. Wat hier voor bijbeluitleg moet doorgaan, is niet meer dan het resultaat van slecht lezen, fantaseren en niet doordenken. Lees zelf Handelingen 3 en u ziet dat Petrus en Johannes de man niet eens in beeld hebben. De man heeft oog voor hén en trekt expliciet hun aandacht. Hij vraagt om geld. Dán pas richten Petrus en Johannes hun blik op hem (vers 4). Hier kun je stoppen: Hoddenbagh heeft gewoon zijn exegetisch huiswerk niet gedaan.

Maar denk nog even door. Het lijkt me een redelijke aanname dat Petrus en Johannes in hun jaren met Jezus meer dan eens ook door de Mooie Poort de tempel zijn binnengekomen. Ze kunnen dan deze invalide hebben gezien. Maar wie kan zeggen dat zij toen geen oog voor hem hadden? Als dat lukraak van hen kan worden beweerd, hoe zit het dan met Jezus? Heeft Jezus die man dan ook keer op keer niet echt gezien? Dat zal Hoddenbagh vast niet willen beweren. Toch moet ook Jezus de man ‘keer op keer’ voorbijgelopen zijn. Kortom: we hebben geen flauw idee van wat er door Petrus en Johannes heengegaan is zo zij deze man al eerder opmerkten.

Ik leg hier de vinger bij omdat dit soort ‘bijbeluitleg’ vandaag helaas geen uitzondering is. Hoddenbagh levert een schoolvoorbeeld van het als kapstok gebruiken van een tekst voor iets wat die tekst niet zegt. Hij wil een verhaal vertellen over wat de Geest bewerkt. Prima, maar daarvoor laat hij de bijbeltekst buikpreken. Dan gebeuren er bijzondere dingen. Geen wonder.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Na de oorlog was het: zwijgen en vooruit maar weer, het leven hernam zijn loop. Met grote gevolgen

De grootvader van Bart Jan Spruyt werd in de oorlog onder dwang tewerkgesteld in Duitsland. Daar sprak hij na de oorlog nooit meer over. 'Voor mij is hij altijd volstrekt ontoegankelijk gebleven.'

Paul Schenderling

Kun jij als grootgrondbezitters die zwaar onderbetaalde dagloner recht in de ogen aankijken?

Je kunt je een wereld zonder naasten en naastenliefde nauwelijks voorstellen. Toch was dit een groot deel van de wereldgeschiedenis het geval, stelt Paul Schenderling.

Heb je een mening die ons stoort? Dan slepen we gerust de fouten van je voorouders erbij

Lodewijk Asscher wordt nog steeds gepest met de rol van zijn grootvader in de Joodse Raad, signaleert Reina Wiskerke. Wat gebeurt er met de nakomelingen van NSB'ers als de archieven over hen opengaan?

Afbeelding

Op de koffie bij 'filmster' Gerlach van Beinum, de laatste akkerbouwer onder de rook van Amsterdam

Met een documentaire over zijn leven groeit boer Gerlach, de bijzondere akkerbouwer onder de rook van Amsterdam, uit tot een begrip. Maar een echte filmster zal hij nooit worden, merkt columnist Gerard ter Horst.

beeld nd

Ik wil een tegengeluid laten horen: denken aan scheiden hoeft niet het begin van het einde te zijn

De podcast ‘Gebroken Gelofte’ van het Nederlands Dagblad, een podcast over scheiden in christelijk Nederland, heeft flink wat losgemaakt. Is het geen promo voor scheiden? Wordt scheiden zo niet genormaliseerd?

Mijn pake deelt zijn handen en zijn oren, omdat hij zijn leven lang heeft geleerd Jezus te volgen

Zijn pake logenstraft het vooroordeel dat de babyboomer enkel klaagt en profiteert, schrijft Mark de Jager. ‘In het samenwerken voor het goede, vallen kerkelijke en culturele verschillen weg.'

Jan Willem Wits

Waarom het een aderlating is als de lutheranen in Nederland zouden uitsterven

Hoelang houden de kwijnende lutherse gemeenten binnen de Protestantse Kerk het nog vol? Wat zou het betekenen als ze van de Nederlandse aardbodem verdwenen? We kunnen de lutheranen niet missen, vindt Jan-Willem Wits.

Afbeelding

Christenzionist in gesprek met een Palestijns christen. 'Je kunt altijd nog verhuizen'

Stel dat een christenzionist ergens bij Bethlehem de Palestijnse Daoud Nassar ontmoet. Aad Kamsteeg maakt zich een voorstelling van dat gesprek en welke argumenten dan meestal worden gebruikt.

Afbeelding

Het is goed te begrijpen waarom voetballer Cody Gakpo luistert naar de worship van Eline van Dijk

De teksten van een nieuwe generatie Nederlandse worship- en aanbiddingsleiders worden eerlijker valt columnist Gerard ter Horst op. Een sterk voorbeeld vormt Eline van Dijks ‘Levenswoorden’. Cody Gakpo blijkt ook fan.