‘Songfestival 2020 juist niet naar Amsterdam’
Amsterdam
Dat liet NBTC Holland Marketing maandag weten. Een woordvoerster noemde Zwolle, Arnhem en Rotterdam als alternatieve locaties.
Doordat de Nederlandse inzending Duncan Laurence dit weekend het Eurovisie Songfestival won, mag Nederland dat evenement volgend jaar huisvesten. Tegelijkertijd met dat miljoenenevenement wordt echter de eerste Formule 1-race in Nederland sinds 35 jaar gehouden in Zandvoort. De naar verwachting 200.000 bezoekers zullen grotendeels via Amsterdam reizen en daar deels ook verblijven.
Volgens het toerismebureau is het uit promotioneel oogpunt een buitenkans om ook andere Nederlandse steden in het zonnetje te zetten. Dat is niet toevallig ook een van de kerndoelen van NBTC Holland Marketing.
Maastricht, Zwolle, Arnhem, Den Haag, Leeuwarden en Utrecht staan te popelen. Maastricht ziet zichzelf als ‘meest Europese stad van Nederland’, maar volgens de burgemeester van Leeuwarden en de commissaris van de Koning in Fryslân is Leeuwarden logischer, omdat de Friese hoofdstad in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa was. ‘De provincie Fryslân en hoofdstad Leeuwarden zijn vorig jaar uitstekend in staat gebleken unieke en grote evenementen te organiseren en te faciliteren.’
De Israëlische premier Netanyahu nam in zijn persconferentie na afloop van het Songfestival nog voetstoots aan dat Amsterdam de organiserende stad zou worden. Hij feliciteerde premier Mark Rutte, en sloot af met: ‘Volgend jaar in Amsterdam.’
voorwaarden
De organiserende stad moet aan twee kernvoorwaarden voldoen: ze moet beschikken over een evenementenhal die groot genoeg is om alle kleedkamers, wisselende decors en bijvoorbeeld ook veertienhonderd internationale journalisten te huisvesten. En ze zal waarschijnlijk in de buidel moeten tasten om het evenement binnen te halen. De omroepen NPO, AVROTROS en NOS, die de uitzending zullen verzorgen, zien de ‘bidboeken’ tegemoet. De drie omroepen melden in een persbericht dat het evenement ‘een visitekaartje van Nederlandse creativiteit en media-innovatie’ moet worden.
NPO-baas Shula Rijxman schatte zondagavond dat er 25 tot 30 miljoen euro nodig is voor de realisatie van het ‘Nederlandse songfestival’, maar inmiddels laat de NPO weten dat ze geen uitspraken kan doen over de kosten. De afgelopen jaren lagen die in de organiserende landen tussen de vijftien (Stockholm, Zweden) en de zestig miljoen euro.
Premier Rutte liet al gelijk na de overwinning van Duncan Laurence, weten dat de NPO niet op extra geld uit Den Haag hoeft te rekenen. Rijxman verwacht echter geen problemen: ‘Het Songfestival is een van de beste promoties voor Nederland.’
De eerste vijf miljoen hoeft Rijxman niet te zoeken: die krijgt ze van het Europese omroepenverbond Eurovisie. De rest zal ze moeten ophoesten of bij elkaar moeten zoeken. Economen en marketingdeskundigen zijn verdeeld over de vraag wat het organiseren van zo’n groot evenement een land of stad per saldo oplevert. <