Direct naar artikelinhoud
Handel

Opboksen tegen Zalando en co: “We willen meer zijn dan enkel commercie”

Griet Vandermeersch en Jan Lefevre openden twee weken geleden in Kortrijk hun winkel MOMO - een webshop en fysieke winkel ineen.Beeld Tine Schoemaker

Wie wil kunnen opboksen tegen de Amazones en Zalando’s van deze wereld komt best wat origineel uit de hoek. Daarover zijn zowat alle retailspecialisten het eens. En dat opboksen kan evengoed met een fysieke winkel.

Je moet soms durven een beetje zot doen. Het zou zowaar het motto kunnen zijn van Jan Lefevre en zijn vrouw Griet Vandermeersch. De eerste is architect, de tweede dierenarts. Toch openden ze twee weken geleden ‘MOMO, Interior for little monsters’. Een winkel in Kortrijk waar ze interieurspullen voor kinderen tot acht jaar verkopen. Een fysieke winkel welteverstaan. “Daar was nood aan”, stelt Jan Lefevre. “We hadden al een webshop, met spulletjes die je niet bij de grotere shops vindt. Maar we merkten dat mensen onze producten ook graag eens wilden aanraken of op voorhand zien. Zelf misten we ook de band met onze klanten.”

Lefevre begon na te denken over hoe de winkel van de toekomst er moest gaan uitzien. “Die is niet elke dag open, maar in ons geval enkel op woensdag en zaterdag. De helft van ons winkelpand is showroom, de andere is de back office van onze webshop. Ertussen hangt een transparant gordijn. Iedereen kan dus zien wat we doen, hoe we pakjes klaarmaken bijvoorbeeld. Dat werkt geweldig.”

Na twee weken is het uiteraard wat voorbarig om te spreken van al of niet succes, maar Lefevre is ervan overtuigd dat de fysieke winkel de online winkel versterkt en vice versa. “Bovendien worden er ook heel andere dingen gekocht in de fysieke winkel dan in de webwinkel. De meer tactiele dingen doet het beter in de fysieke winkel. Mensen willen een knuffelbeertje eerst kunnen voelen vooraleer ze het kopen.”

‘De meer tactiele dingen doen het beter in de fysieke winkel. Mensen willen een knuffelbeertje eerst kunnen voelen vooraleer ze het kopen’
Jan LefevreZaakvoerder MOMO, Interior for little monsters

Geheim voor succes

Een leuk concept en spullen verkopen die anderen niet doen. Dat is volgens Mien Gillis, retailexpert bij Unizo, het geheim voor succes. “Het is niet af te leiden uit cijfers, want een speelgoedwinkel die zich specialiseert in enkel houten speelgoed valt nog altijd onder de categorie speelgoedwinkel. Maar het is een algemeen aanvoelen dat handelaars die met ‘iets anders’ komen of het op een andere manier aanbieden, het doorgaans vrij goed doen.”

Daarbij wordt nogal vaak op de service gespeeld, meent ze. “Een tuinwinkel bijvoorbeeld die elk jaar de grasmaaiers ophaalt om op punt te zetten. Of een winkel die de keuzestress bij de klant wil verminderen door een heel specifiek beperkt aanbod aan te bieden. Dat blijkt te werken.”

Momo in Kortrijk.Beeld Tine Schoemaker

Ook authenticiteit werkt goed. Handelaars die tot in Japan op zoek gaan naar leuke en originele spullen of een kinderschoenenwinkel die haar schoenen zelf laat maken in Italië en van elk paar maar 5 stuks maakt.

En dan zijn er nog de workshops. Een ideale manier om producten in je winkel te showen én de band met de klant aan te halen, stelt Mien Gillis.

Workshops, service, authenticiteit. Gitte Van Tilborg doet het allemaal. Haar plantenwinkeltje ‘Hart en Ziel’ aan de Engelselei in Borgerhout is sinds enkele maanden open. Het was het eerste winkeltje van een vijftiental dat in de gerenoveerde ‘centers’ kwam, de bogen onder de gemetselde spoorwegberm langs de Singel. Ondertussen zijn er nog vier andere opengegaan, waaronder een bierwinkel die kleine brouwerijtjes afstruint op zoek naar lekker, lokaal bier.

‘We willen allemaal meer zijn dan een winkel waar je gewoon binnen- en buitenloopt. We willen niet enkel commercie. We willen de klant iets meer bieden’
Gitte Van TilborgZaakvoerder Plantenzaak Hart en Ziel

Niet enkel commercie

“Het zijn allemaal bijzonder leuke projecten en de bedoeling is dat we mekaar versterken”, zegt Van Tilborg. “Je kan ons zien als gelijkgestemde zielen, want we willen allemaal meer zijn dan een winkel waar je gewoon binnen- en buitenloopt. We willen niet enkel commercie. We willen de klant iets meer bieden. Bovendien merk je ook dat door onze unieke ligging hier onze netwerken samenkomen. Dat is heel plezant.”

Zij wil vooral ‘met hart en ziel gekweekte’ planten met bijhorende service aanbieden. “Ik wil dat de mensen hier gewoon graag binnenkomen. Ik wil hen laten zien wat groen kan doen met je woning. Daarom organiseer ik geregeld workshops en hou ik ook geregeld een plantenspreekuur. Dan kunnen mensen vragen komen stellen of hun ‘patiënten’ gewoon meebrengen.”

Lees ook:

Onlinewinkels krijgen klappen: “Dit is niet duurzaam”

Op donderdag en vrijdag is het fysieke winkeltje open, daarnaast verkoopt ze nog via haar webshop en levert ze de planten met de bakfiets thuis.

Zowel bij MOMO in Kortrijk als bij Hart en Ziel in Borgerhout zijn ze ervan overtuigd dat er een markt is voor wat ze doen. “Natuurlijk wordt er veel online gekocht, maar we merken dat veel mensen het leuk vinden om hun geschenkjes in een fysieke winkel te kopen. Er is ook zeker vraag naar iets anders dan de typische winkelstraat waar het een en al commercie is dat de klok slaat.”