Direct naar artikelinhoud

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel

De TV-industrie is na 70 jaar nog altijd booming business

De TV neemt nog altijd een prominente plaats in onze woonkamer in. Gemiddeld staat de beeldbuis zo’n drie uur per dag aan. Minder om lineair te kijken: uitgesteld kijkgedrag en streaming winnen aan populariteit. “We vervangen ons toestel ook sneller”, zegt Jeroen Peeters van LG. “Waar een TV vroeger toch zeker tien jaar een trouwe metgezel was, verkast hij nu na gemiddeld zes jaar naar onze slaap- of hobbykamer. Zo ruimen we in de leefruimte plaats voor een nóg dunner, scherper en … groter exemplaar.”

De TV-industrie is na 70 jaar nog altijd booming business
Beeld LG

Of er ideale tijdstippen zijn om een nieuwe televisie te kopen? Absoluut. Het viel dit jaar des te meer op: als de Belgen zich kwalificeren voor het WK voetbal, wreef de Belgische electroretail zich in de handen. “We merkten bijvoorbeeld een groot verschil tussen de verkoop in België en Nederland”, zegt de TV-expert van LG. “Ook de Olympische Spelen zijn goed voor de omzetcijfers van TV-producenten.”
Grootse evenementen zien we dus nog altijd graag op een groot scherm. “Solden en speciale acties zoals Black Friday op 23 november zijn trouwens ook ideale momenten om een nieuwe TV in huis te halen.”

Vrouwen kiezen het design
Een andere trend in de Belgische huishoudens? Het formaat van ons TV-toestel wijzigt. “Zo’n vijf jaar geleden gingen voornamelijk 42 inch-toestellen over de toonbank. Vandaag is 55 inch eerder de standaard. En zelfs TV’s van 65 inch verkopen ontzettend vlot. Alle schermen groter dan 55 inch zijn goed voor meer dan 53% van de markt. Een belangrijke reden is natuurlijk de dunnere schermrand. Hierdoor krijg je automatisch meer scherm zonder dat je televisie fysiek groter wordt”, zegt TV-specialist Jeroen Peeters. “Ook opvallend: de aankoop van een nieuw TV-toestel gebeurt sneller, gemiddeld na pakweg zes jaar. Het toestel verdwijnt niet maar verhuist naar een slaap- of kinderkamer. Bovendien horen we van verkopers dat er steeds meer koppels naar de winkel komen. De man beslist vaak over de technologie en het merk, de vrouw kiest het formaat en design. Zo’n 91% van de verkochte TV’s is een smart TV”

OLED is de toekomst
OLED is de jongste jaren uitgegroeid tot een publiekslieveling. De reden? De realistische kleuren en hoge contrastwaarden. Intussen zijn de prijzen ook drastisch gedaald. “In 2012 kostte een OLED-televisie nog zo’n 20.000 euro. Vandaag heb je al een exemplaar voor 1.500 à 2.000 euro. LG – de enige fabrikant van OLED-panelen voor TV-toepassingen – investeerde niet alleen fors in de technologie, maar dreef ook het aantal productielijnen op. De sterkste prijsdaling hebben we achter de rug en de mogelijkheden zijn nog erg uitgebreid. Wie een futureproof toestel wilt, kiest resoluut voor een OLED TV.”

Wil je meer weten over OLEDtechnologie? Hier lees je er alles over. 

Dit artikel wordt u aangeboden door een adverteerder en valt niet onder de verantwoordelijkheid van de redactie.

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel