© Elke Lamens

Deelfietsen worden ook uitgerold in Brasschaat, Schoten, Brecht en Kalmthout

De deelfietssystemen die in Antwerpen gebruikt worden, rollen verder uit over de regio. Binnen twee weken komen er 12 Blue Bikes aan het station in Kalmthout, net als in Brecht. Brasschaat heeft zopas beslist om minstens 100 deelfietsen beschikbaar te stellen en Schoten wil 15 dropzones voor deelfietsen op zijn grondgebied. De gemeenten werken zo aan een betere fietsbereikbaarheid en willen daar in de toekomst een netwerk van maken. Met station Noorderkempen als hét knooppunt. Daar kwamen de verschillende gemeentebesturen vandaag samen.

Ella

“Met de Blue Bikes wordt de Kalmthoutse Heide en industriezone Bosduin van aan het station makkelijker bereikbaar. Beide locaties zijn nu niet met het openbaar vervoer bereikbaar. Voor bedrijven kan het een extra troef zijn om werknemers uit Antwerpen tot daar te krijgen”, meent volksvertegenwoordiger en Kalmthouts schepen Jef van den Bergh (CD&V). “De combinatie fiets en spoor was in Brecht al meteen het uitgangspunt. Als fiets- en wandelgemeente kunnen we zo ook meer toeristen aantrekken”, redeneert burgemeester Luc Aerts (CD&V) van Brecht.

De gemeenteraad van Brasschaat heeft onlangs principieel beslist om ook met deelfietsen te starten. “Waar Blue Bike aan stations eerder een aanvulling is op het openbaar vervoer, zijn deelfietssystemen als Mobit en Cloudbike met diverse dropzones in de gemeente openbaar vervoer op zich”, merkt volksvertegenwoordiger en Brasschaats schepen Dirk de Kort (CD&V) op. “Als het file is op de E19 dan stijgt het aantal vrachtwagens met 35% op de Bredabaan. Brasschaat wordt dan een derde spitsstrook.” Brasschaat denkt aan minstens 100 deelfietsen, met in elke wijk een dropzone. Ook Schoten voert momenteel testen uit met Cloudbike. “We plannen een vijftiental dropzones in Schoten”, licht schepen Erik Block al een tip van de sluier.

“Op hoe meer locaties er deelfietsen beschikbaar zijn, hoe makkelijker en aantrekkelijker het wordt om ze te gaan gebruiken. We weten dat 33% van de particuliere gebruikers en meer dan 40% van de zakelijke gebruikers meer openbaar vervoer zouden nemen als er voor- en natransport (voor en na een trein-, bus- of tramrit) zou zijn. Het is dus een gezamenlijke uitdaging”, zegt fietsspecialist Sven Huysmans, Hij was vandaag aanwezig bij de lancering van het nieuwe fietsnetwerk, aan het station Noorderkempen in Brecht.

Schepen Erik Block (CD&V) van Schoten onderstreept het belang van samenwerken tussen verschillende gemeenten. “Voor de aanleg van fietsverbindingen op de Hoogmolenbrug en de waterbus hebben we zeer goed met Wijnegem kunnen samenwerken. In minder dan drie jaar tijd hebben we dit kunnen realiseren. Zeker omwille van de vaak zware financiële investeringen is samenwerken van belang.”

© ella

De kosten voor de deelfietssystemen moeten door de gemeenten zelf worden gedragen. “Voor de installatie van de terminal voor twaalf fietsen hebben we 26.840 euro betaald. Daar komt nog een jaarlijkse werkingskost, het onderhoud inbegrepen, bij van 6.435 euro”, becijfert burgemeester Luc Aerts van Brecht. Kalmthout waar binnen twee weken ook Blue Bike deelfietsen komen aan het station, zit met een soortgelijke kost.

Voor Brasschaat dat sinds kort ook beslist heeft om met deelfietsen te werken, ligt de kost nog hoger. “Voor minstens honderd deelfietsen komt dit neer op 30.000 euro inclusief btw”, weet schepen Dirk de Kort (CD&V). Schoten werkt een plan uit om vijftien dropzones voor deelfietsen te installeren en heeft nu samen met Leuven een subsidie aangevraagd om een app te ontwikkelen die de diverse vervoersmodi in één systeem te integreren.

© Elke Lamens

Fietsostrade

De verschillende gemeenten zetten elk op eigen grondgebied stappen in de richting van betere basisbereikbaarheid onderling. Maar er wordt ook gewerkt aan een gezamenlijk initiatief. Het plan van een fietsostrade naast de E19, dat wegens een njet van de provincie lange tijd in de ijskast was verdwenen, ligt terug op tafel. “Door een gewijzigd subsidiebesluit kunnen we nu gaan aankloppen bij het Vlaamse Gewest”, weet de Kort. “De idee is dus om nu elk op eigen grondgebied de fietspaden aan te leggen en voor de kruisingen op de gemeentegrenzen beroep te doen op het Vlaams Gewest. Hopelijk kunnen we zo binnen vijf jaar toch een fietsostrade realiseren. Zeker met de opmars van de e-bikes worden de afstanden beter haalbaar en kunnen ook de inwoners van Brasschaat van station Noorderkempen gebruikmaken.”