26 mei 2018 om 03:00
Luister naar

Vrouw van sekteleider

Marijke praat met haar vader over de tijd dat het hele gezin nog deel uitmaakte van de Gemeente Gods, een sekte ontstaan in orthodox-christelijke kringen. Zijn (ex-)vrouw bleef erbij tot het einde.

Het evangelie van Jezus Christus is mooi: liefde, genade, vergeving, jezelf niet verheffen boven de ander hoe slecht die ook is ... Jawel, er zijn voetangels en klemmen. Je kunt dit evangelie niet te simpel nemen, alsof je het kwaad er snel mee kunt witwassen.

Ik meende dat ik de valkuilen kende en die ‘theologisch’ voldoende had doordacht om me er senang bij te voelen. Tot woensdag De Hoofdvrouw werd uitgezonden op NPO1 (KRO-NCRV). De documentaire volgt een zoektocht van Marijke, dochter van Aagje, die de uitverkoren hoofdvrouw werd van sekteleider Sipke Vrieswijk met zijn Gemeente Gods en zijn vele bedgenoten, onder wie kinderen – Aagje en Sipke zijn in 1999 veroordeeld en hebben tbs opgelegd gekregen.

Marijke zegt hortend en stotend tegen de camera: ‘Ik weet niet wat erger is om te moeten zeggen, dat mijn moeder is weggegaan en ons, mij, in de steek gelaten heeft, en ook nooit meer is teruggekomen … of dat ik ook nog moet zeggen wat ze gedaan heeft … dat ze veroordeeld is voor het misbruiken van kinderen.’

Marijke, die inmiddels zelf kinderen heeft en een respectabele functie in de zorg, voert gesprekken met familie, met ex-sekteleden en tot slot met haar moeder. Alleen Marijke komt scherp in beeld. Om bepaalde mensen onherkenbaar te houden, maar ook als effectief stijlmiddel: alles wordt teruggevoerd naar de mimiek van de dochter, waaraan ongemak, spanning en ontsteltenis valt af te lezen.

Haar gesprekspartners zijn merkbaar gevormd door een orthodox-christelijke traditie, gepokt en gemazeld in de tale Kanaäns. Marijke ontwaart een ‘christelijk sausje’ over uitspraken, waardoor mensen haar moeder laten wegkomen met het aangerichte kwaad. ‘Je zult niet oordelen of zo … want het oordeel komt aan God toe …’, vat ze samen. ‘Dat het moreel goed is om geen oordeel te hebben. Maar dat kan toch niet?!’

Zus Annemieke vertelt dat zij haar moeder heeft vergeven, ook om zelf rust te krijgen. Niet dat zij de hele geschiedenis licht opneemt (ze verdenkt haar moeder er zelfs van haar vader uit de weg te hebben willen ruimen). Volgens Annemieke onderstreept ‘vergeving’ juist dat ‘het niet in orde was’. Die theoretische onderbouwing had de mijne kunnen zijn, maar ik ging mee in Marijkes perceptie dat er geen recht mee is gedaan.

Een oom spreekt de hoop uit dat Aagje, die haar straf heeft uitgezeten, uiteindelijk weer van haar kleinkinderen zou mogen genieten. ‘Alleen, het is niet aan haar, het is aan jullie om daarover te beslissen.’ Netjes gezegd. En herstel van verhoudingen na veroordeling en straf zijn prachtige christelijke motieven. Maar de suggestie alleen al doet geen recht aan waar Marijke staat in dit verhaal, dacht ik – als ware ik haar.

En dan Aagje, de moeder, zelf: ‘Ik ben zo dankbaar dat de Here mij een spiegel heeft voorgehouden. En dat ik mijn zonden heb mogen belijden en dat ik vergeven ben. Dat is onvoorstelbaar.’ Graag had ik Marijke kwaad zien worden, maar ze sluit het gesprek verbouwereerd af: ‘Ik geloof dat ik het hier maar even bij laat.’ Het was ook voor mij even genoeg, dat gepraat over zonde en vergeving. De vraag die mij rest: wat dan wel als je het christelijke geloof niet wilt afschrijven?

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.

Kijken naar het Eurovisiesongfestival is een uitputtingsslag - van vulgariteit tot geluidsbehang

Het was best sterk geweest als Israël dit jaar niet had willen meedoen aan het songfestival. Gewoon omdat je als land misschien niet in de stemming bent, vanwege een bloedige oorlog, schrijft Reina Wiskerke.

Lambert Pasterkamp

Zwijgt God in beroemde kerken of kathedralen? Of moeten we beter leren luisteren

Als toerist loop je weleens een kathedraal of kerk binnen om je te verwonderen over de schoonheid. Maar hoor je daar ook iets in van God? Of zijn we te geprikkeld om goed te luisteren?, vraagt Lambert Pasterkamp zich af.

Jan Willem Wits

Als je de twee minuten stilte moet afdwingen, kun je er net zo goed mee stoppen

Direct na de Dodenherdenking bij het Nationaal Monument op de Dam schreven de media over een ‘waardig’ verloop. Toen Jan-Willem Wits dat las, kon hij zijn ogen niet geloven.

Gerjanne van Lagen

Onze oppas heeft maar één wens: met mensen werken. Van betekenis zijn. Maar dat mag ze niet

De oppas van Gerjanne van Lagen kan niet goed schrijven en doet daarom schoonmaakwerk. 'Ik kijk haar aan, zie een schuw musje, met de potentie van een adelaar.'

nd

In elk nieuw huis komt ruimte voor huismussen, vleermuizen en gierzwaluwen; idee van Hugo De Jonge

Een gouden idee van minister Hugo de Jonge: elk huis dat vanaf nu nieuw wordt gebouwd, móet ruimte bieden aan huismussen, vleermuizen en gierzwaluwen.

Hans Werkman

Hoe ik dankzij Google achter een snipper van het leven van Sietje Bauling-Kuiper kwam

Het boekje lag onder de adem van de Amersfoortse Joriskerk op een oud vlooienmarkttapijt. Hans Werkmans vrouw kon het daar niet laten liggen. Daarna begon voor hem de zoektocht naar ‘S. Bauling. Kuiper’.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Als je op dit moment helemaal in orde bent, dan is je medemenselijkheid dat niet

Wat Lysanne van de Kamp raakt is dat de hele wereld toekijkt, vastlegt en deelt hoe tienduizenden onschuldige burgers op de meest verschrikkelijke manieren vermoord worden, maar er toch nog steeds geen einde aan komt.

Feniks de la Fosse

Hun omgeving heeft moeite met het leeftijdsverschil. 'Mijn familie denkt dat ik in een midlifecrisis zit'

Vanaf het eerste moment was het goed, zegt een stel tegen Feniks de la Fosse. Toch krijgen ze bezwaar vanuit hun omgeving vanwege het leeftijdsverschil. 'Mijn ouders zien me als hun kleine meid die ze willen beschermen.'

Julia ter Beek is journalist en werkzaam in de ouderenzorg.

Een ontevreden en zieke man leerde mij iets waar ik nog bijna elke dag aan moet denken

Hij leidt een pijnlijk en oncomfortabel leven, is afhankelijk van zorg. Echt léven zat er voor hem niet meer in, was zijn idee. Aan Julia ter Beek vertelt hij dat hij van dode bloemen houdt.