11 december 2017 om 03:00
Luister naar

Bernhard Reitsma: Christenen mogen ook best wat minder drinken

Abid Tounssi was vroeger rapper. Toen heette hij Salaheddine en was hij ‘de stem van de Marrokaanse jeugd in Nederland’. Zijn teksten waren stevig en soms grof. Maar Salaheddine heeft zijn leven omgegooid. Na de geboorte van zijn zoontje heeft hij zich toegewijd aan de islam en zich van zijn muziek afgekeerd. Hij heet nu weer Abid Tounssi en heeft spijt van zijn vroegere leven.

Afgelopen jaar heeft hij op veel plaatsen over zijn verandering verteld. Hij riep moslimjongeren op alcohol te laten staan en niet meer te luisteren naar muziek.

Arabist Jan Jaap de Ruiter vond dat in Nieuwsuur schokkend. Moslims die geen alcohol willen drinken en niet naar muziek luisteren, kunnen niet integreren in onze samenleving. Volgens De Ruiter is de samenleving zo doortrokken van alcohol en muziek, dat je er alleen bij kunt horen als je alcohol drinkt en muziek luistert. Overigens had De Ruiter kunnen weten dat moslims geen alcohol drinken, dat is al 1400 jaar zo. Muziek is een ander punt.

Ik vind het een wat merkwaardige gedachte: je moet drinken om te integreren. Er is blijkbaar voor hen geen plaats als ze hun eigen principes vasthouden.

De Ruiter is allergisch voor deze predikers. Dat heeft ook iets te maken met zijn eigen biografie. Hij wantrouwt elke prediker en dominee. Dat komt doordat hij vroeger deel uitmaakte van de pinksterbeweging en daaraan blijkbaar heel negatieve herinneringen heeft overgehouden.

alles of niets

Op de bijeenkomsten waar De Ruiter het over heeft, gaat het echter vooral om herbronning. Moslims vragen zich af wat het betekent om je geloof serieus te nemen in een moderne samenleving. Het is een zoektocht naar integratie. Hoe kunnen wij honderd procent moslim zijn en honderd procent burger van Nederland? Als het goed is, kun je niet voor twintig procent, of voor dertig of veertig procent geloven. Het is alles of niets.

Dat zou christenen moeten aanspreken. Zij begrijpen toch dat Jezus of Heer is over héél je leven, of helemaal niet. Hoe ga je dan om met je principes en je toewijding in een wereld die daar weinig van wil weten?

Blijkbaar kan de seculiere samenleving niet zo goed uit de voeten met geloof. Dat is leuk voor jezelf, maar hou het buiten het publieke domein. Prima als je een hoofddoek wilt dragen, maar niet als politiemedewerker. Prima als je halal of koosjer wilt eten en drinken, maar dan wel achter je eigen voordeur of in je eigen restaurant. In de samenleving wordt gedronken. Punt uit. Mensen als De Ruiter kunnen daarbij volgens mij ook niet onderscheiden tussen toewijding en extremisme.

water in wijn

Dat vraagt nog wel wat publiek debat. Is er ruimte in onze samenleving voor mensen met verschillende geloofswaarheden? Vooral als ze daar serieus uit willen leven? En als die ruimte er niet is, moeten ook christenen zich dan niet wat meer zorgen gaan maken over hun eigen positie in de samenleving? Of laten zij hun geloof nog steeds thuis als ze de samenleving in trekken?

Misschien is de oproep van Tounssi ook wel wat gevoelig voor de christelijke gemeenschap. Ik woon op de Veluwe, deel van de biblebelt. En daar wordt flink gedronken. De Veluwe is zo doortrokken van alcohol, dat je er – als moslim of als christen – eigenlijk niet goed kunt integreren als je niet weet wat drinken is. Ik zou wel willen dat er jonge christenen opstaan die oproepen eens wat meer af te zien van alcohol.

Nee, ik ben niet tegen alcohol. Dat is ook een beetje lastig als Jezus water in wijn verandert en Paulus oproept tot het drinken van wijn als je ziek bent. Maar het gaat er wel om, wie er de controle heeft over mijn leven. En dat is wel een uitdaging op de Veluwe. Misschien is herbronning nog niet zo slecht.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.

Kijken naar het Eurovisiesongfestival is een uitputtingsslag - van vulgariteit tot geluidsbehang

Het was best sterk geweest als Israël dit jaar niet had willen meedoen aan het songfestival. Gewoon omdat je als land misschien niet in de stemming bent, vanwege een bloedige oorlog, schrijft Reina Wiskerke.

Lambert Pasterkamp

Zwijgt God in beroemde kerken of kathedralen? Of moeten we beter leren luisteren

Als toerist loop je weleens een kathedraal of kerk binnen om je te verwonderen over de schoonheid. Maar hoor je daar ook iets in van God? Of zijn we te geprikkeld om goed te luisteren?, vraagt Lambert Pasterkamp zich af.

Jan Willem Wits

Als je de twee minuten stilte moet afdwingen, kun je er net zo goed mee stoppen

Direct na de Dodenherdenking bij het Nationaal Monument op de Dam schreven de media over een ‘waardig’ verloop. Toen Jan-Willem Wits dat las, kon hij zijn ogen niet geloven.

Gerjanne van Lagen

Onze oppas heeft maar één wens: met mensen werken. Van betekenis zijn. Maar dat mag ze niet

De oppas van Gerjanne van Lagen kan niet goed schrijven en doet daarom schoonmaakwerk. 'Ik kijk haar aan, zie een schuw musje, met de potentie van een adelaar.'

nd

In elk nieuw huis komt ruimte voor huismussen, vleermuizen en gierzwaluwen; idee van Hugo De Jonge

Een gouden idee van minister Hugo de Jonge: elk huis dat vanaf nu nieuw wordt gebouwd, móet ruimte bieden aan huismussen, vleermuizen en gierzwaluwen.

Hans Werkman

Hoe ik dankzij Google achter een snipper van het leven van Sietje Bauling-Kuiper kwam

Het boekje lag onder de adem van de Amersfoortse Joriskerk op een oud vlooienmarkttapijt. Hans Werkmans vrouw kon het daar niet laten liggen. Daarna begon voor hem de zoektocht naar ‘S. Bauling. Kuiper’.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Als je op dit moment helemaal in orde bent, dan is je medemenselijkheid dat niet

Wat Lysanne van de Kamp raakt is dat de hele wereld toekijkt, vastlegt en deelt hoe tienduizenden onschuldige burgers op de meest verschrikkelijke manieren vermoord worden, maar er toch nog steeds geen einde aan komt.

Feniks de la Fosse

Hun omgeving heeft moeite met het leeftijdsverschil. 'Mijn familie denkt dat ik in een midlifecrisis zit'

Vanaf het eerste moment was het goed, zegt een stel tegen Feniks de la Fosse. Toch krijgen ze bezwaar vanuit hun omgeving vanwege het leeftijdsverschil. 'Mijn ouders zien me als hun kleine meid die ze willen beschermen.'

Julia ter Beek is journalist en werkzaam in de ouderenzorg.

Een ontevreden en zieke man leerde mij iets waar ik nog bijna elke dag aan moet denken

Hij leidt een pijnlijk en oncomfortabel leven, is afhankelijk van zorg. Echt léven zat er voor hem niet meer in, was zijn idee. Aan Julia ter Beek vertelt hij dat hij van dode bloemen houdt.