Luister naar

Laten we het woord ‘gehandicapten’ maar nooit meer gebruiken

Nieuws
Mensen met een beperking kunnen lastig woonruimte en werk vinden. Ook de toegang tot openbare ruimtes en gebouwen laat nog te wensen over (ND 2 december). Dat komt doordat de samenleving een beperking heeft.
Arie de Groot
maandag 11 december 2017 om 03:00
Laten we het woord ‘gehandicapten’ nooit meer gebruiken. Wij mensen zijn allemáál beperkt. Op de foto: dwarslaesiepatient Ruben de Sain zet de eerste stappen in het exoskelet van de TU Delft. Het ondersteunend robotisch pak is ontwikkeld door een team studenten.
Laten we het woord ‘gehandicapten’ nooit meer gebruiken. Wij mensen zijn allemáál beperkt. Op de foto: dwarslaesiepatient Ruben de Sain zet de eerste stappen in het exoskelet van de TU Delft. Het ondersteunend robotisch pak is ontwikkeld door een team studenten. anp / Bas Czerwinski

Vorig jaar heeft Nederland eindelijk het VN-verdrag voor de rechten van personen met een handicap ondertekend. Onze regering heeft daar meer dan tien jaar over gedaan. Wat zegt dat over onze wijze van denken, over onze visie op mensen? We staan toch bekend als een beschaafd land.

Er zijn mensen die andere mensen in categorieën indelen, zoals ‘hulpbehoevenden’ (het woord alleen al), blinden, dementen, armen, bijstandtrekkers, minderbedeelden, gehandicapten.

Maar als je zo over een ander spreekt, wat zegt dit dan over jezelf? In welke categorie hoor jij dan?

Het categoriseren van mensen is een eenvoudige manier om in plaats van een gelijkwaardige relatie, een afhankelijkheidsrelatie aan te gaan. Er zit iets achter van ‘ik ben beter dan jij’ – meestal onbedoeld.

gerepareerd

Wat zijn de gevolgen van deze manier van denken geweest? Veel groepen zijn van het samenleven uitgesloten, wat dan weer op een aparte manier gerepareerd moet worden. Ze moeten ook veel aandacht vragen voordat er iets aan hun behoeften gedaan wordt. Of er zijn schrijnende situaties ontstaan, die beleidsmakers zichzelf niet zouden aandoen.

Een paar voorbeelden. Het openbaar vervoer is niet voor iedereen toegankelijk. Een ritje waar jij maximaal een halfuur over wilt doen, kost een ander die is aangewezen op speciaal vervoer, wel twee uur. De openbare ruimte heeft allerlei hindernissen voor mensen met bijvoorbeeld een visuele beperking, een rolstoel of rollator. Veel dienstverlening is niet ingericht op mensen met gehoorhinder. Mensen in een rolstoel kunnen winkels en horeca niet in of krijgen daar geen hulp. Of er zijn geen toiletten die ze kunnen (of mogen) gebruiken. Er zijn websites die alleen opgezet zijn voor een categorie mensen die deze snel kunnen bedienen.

Bij een sollicitatie wordt soms niet de economische waarde van de denkkracht van de sollicitant gewaardeerd, maar wordt deze vanwege een ergonomische beperking afgewezen.

Het VN-verdrag draait de definitie van beperking om. Het spreekt over ‘de wisselwerking tussen personen met functiebeperkingen en sociale en fysieke drempels die hen belet ten volle, effectief en op voet van gelijkheid met anderen te participeren in de samenleving’.

De beperking van de samenleving staat vanaf nu centraal. Mensen kunnen een langdurige fysieke, mentale, intellectuele of zintuiglijke beperking hebben, maar daarnaast ervaren ze ook beperkingen doordat de samenleving niet voor iedereen gelijkwaardig is ingericht.

geen gunst

Het gaat dus over menselijke waardigheid, persoonlijke autonomie, gelijkheid, participatie, toegang tot onderwijs, arbeid, zelfstandig wonen, respect voor verschillen.

Het gaat om niet praten óver mensen met een beperking, maar de samenleving inrichten samen mét hen.

Een inclusieve samenleving is niet langer een gunst, maar een recht. Het gaat niet om wat de samenleving voor hen wil en kan doen, maar om wat ze moet doen. Het gaat om een mensenrecht.

Om dit goed te kunnen uitvoeren moeten we eerst anders tegen onszelf leren aankijken. De ander als een gelijkwaardig mens op gelijk niveau leren zien. Doe je de ander iets aan wat je voor jezelf niet zou wensen?

Er is ook een andere blikrichting nodig: niet langer denken in een medisch model, maar in een sociaal en cultureel model.

De naam van het verdrag stamt nog uit de tijd van oud denken. Laten we het woord ‘gehandicapten’ ook maar nooit meer gebruiken. Sinds de zondeval zijn wij mensen allemaal beperkt. De een draagt een bril, de ander een gehoorapparaat, een derde heeft hulp van een psycholoog. We hebben allemaal een vorm van ondersteuning nodig.

We kennen geen ‘gehandicapten’, maar mensen die een vorm van ondersteuning nodig hebben om volwaardig te participeren. Dat vraagt van ons allemaal om zó naar elkaar en naar onszelf te kijken.

Het gaat niet om mensen met een beperking, maar om mensen die last hebben van een beperking, doordat drempels worden opgeworpen. Het VN-verdrag vraagt om anders denken, anders spreken, anders omgaan en anders doen.

Het VN-verdrag verandert op zichzelf niets. We zullen het zelf, samen, moeten waarmaken. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Wanneer krijg je eigenlijk een moreel kompas en weet je of je aan de goede kant van de streep staat?

Charlotte Goulmy was ongeveer zestien toen ze een column van Renate Rubinstein las over hoe moraal zich ontwikkelt. 'Haar woorden maakten grote indruk op me want ik was, ook toen al, bang om fout te zijn.'

Net als in België en Denemarken kunnen we toewerken naar één centrale ingang voor overheidswebsites.

Als de overheid bij digitalisering de regie neemt, valt er veel vertrouwen terug te winnen

De overheid heeft een slechte reputatie als het gaat om digitalisering. Toch kan de juiste inzet van ICT het vertrouwen bij burgers en ondernemers (deels) herstellen.

Zoals elk jaar, werd Bevrijdingsdag enthousiast gevierd. Maar is dat genoeg om onze geestelijke vrijheid te behouden?

Politieke vrijheid is iets om te koesteren, maar kan niet bestaan zonder geestelijke vrijheid

Vrijheid, democratie en burgerrechten zijn niet vanzelfsprekend. Daarom is het de hoogste tijd om aan de geestelijke staat van ons land te werken, zodat we ook een vrij land blijven, stelt Kathleen Ferrier.

De transitie is geen fundamentele kwestie, maar een kwestie van grootschalige opschaling, want de technologie is er.

Het kan straks echt: kaas zonder koeien. Wat betekent dat voor de toekomst?

Dankzij nieuwe technieken is straks de intensieve veeteelt overbodig en krijgt de natuur ruim baan. Melk en kaas zijn er in overvloed. Waar blijven de politiek-economische keuzen, vraagt Jan Lagendijk zich af.

Afbeelding

Jong gezin op wereldreis: het lijkt idyllisch, maar kun je zoiets nog wel doen in deze tijd?

Een hippe wereldreis, hoe mooi is dat? Deze trend zet onze solidariteit met medemensen en de wereld onder druk, beredeneert Dietrich van Gorsel, bestuurder in de zorg.

Afbeelding

Wat is volgens u de grootste bedreiging van onze vrijheid? 'In de angst onze vrijheid te verliezen'

Zondag 5 mei is het Bevrijdingsdag. Wat betekenen vrijheid en Bevrijdingsdag voor u? Zijn er bedreigingen voor onze vrijheid? 'Na de Tweede Wereldoorlog waren de woorden: ‘Nooit meer.’ En toch gebeurt het nu.'