Direct naar artikelinhoud
Plastic

Geen schroefdop, maar ‘lastige’ klikdop voor plastic flesjes: "Iemand zal de kosten moeten dragen"

Geen schroefdop, maar ‘lastige’ klikdop voor plastic flesjes: "Iemand zal de kosten moeten dragen"
Beeld RV

Vergeet de gewone schroefdop. Europa wil voortaan klikdoppen, die eerder onder vuur lagen omwille van de gebruiksvriendelijkheid, op plastic flesjes. Maar welke gevolgen heeft dit voor de prijs?

Voortaan moeten plastic flessen zo worden gemaakt dat de sluiting niet kan worden losgemaakt. De Europese Commissie maakt komaf met de schroefdop, die te vaak in de natuur belandt. Zogeheten sport- en klikdoppen bestaan vandaag al. Verschillende supermarkten, onder meer Carrefour, Colruyt en Delhaize, hebben ze al geïntroduceerd. Maar dat leidde, zo werd begin maart duidelijk, tot tientallen klachten van consumenten.

“Het vergt inderdaad enige oefening”, zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize. “Vooral ouders met kinderen lieten van zich horen. Zij namen de flesjes mee naar school, maar kregen ze niet altijd open. Sindsdien hebben we geen noemenswaardige meldingen meer gekregen.” Ook bij Carrefour en Colruyt zijn de eerste kinderziektes van de baan.

Vanochtend meldde deze krant dat de Europese Commissie wegwerpplastic in de ban doet. Onder meer rietjes, bestek en bordjes worden verboden, terwijl er restricties komen voor andere plastic producten voor eenmalig gebruik. Europa wil zo de vervuiling in zeeën en oceanen terugdringen. Resten van plastic worden vandaag gevonden in verschillende diersoorten, zoals vissen en vogels, waardoor ze ook in ons voedsel belanden. Producten van bijvoorbeeld plastic flessen zullen, als het aan de Commissie ligt, in de toekomst moeten betalen voor de verwerking en opruiming van hun afval.

'Het vergt enige oefening: vooral kinderen kregen de flesjes met klikdop niet open'
Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize

Half miljard euro

Het blijft onduidelijk welke consequenties deze maatregelen zullen hebben. Volgens Jan Goesaert, voorzitter van de federatie van de verpakkingsindustrie Fedpack, zijn prijsstijgingen niet uitgesloten. “Zulke klikdoppen zijn wat ingewikkeldere constructies en blijven van plastic. Iemand zal de kosten moeten dragen. Europa probeert het naar de producenten af te schuiven, maar de industrie zal de kosten doorrekenen. In de verpakkingswereld wordt niet het grote geld verdiend. Over het algemeen zijn de marges eerder klein. De consument zal uiteindelijk extra betalen.”

Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour, sluit zo’n verhoging niet uit. “Het gaat om een spel van vraag en aanbod. Misschien zal er een tijdelijke prijsverhoging zijn voor de producenten, maar wordt het interessanter door de hogere volumes. Vergeet ook niet: hoe minder afval, hoe minder recyclagekosten. Op dit moment betalen de Belgische producenten en handelaars al een half miljard euro voor recyclage aan Fost Plus. Zo’n heffing bestaat elders in Europa niet. Onze eigen producten, waarvoor we al klikdoppen gebruiken, zijn in elk geval niet in prijs gestegen.”

Recylage van plastic flesjes.Beeld REUTERS
'Iemand zal de kosten moeten dragen, uiteindelijk zal de consument extra betalen'
Jan Goesaert, voorzitter van de federatie van de verpakkingsindustrie Fedpack

Eenzelfde beeld bij Delhaize, waar momenteel een eigen product, namelijk de flesjes van een halve liter, met klikdoppen zijn uitgerust. “De prijs is hetzelfde gebleven, net als onze marge. De producenten hebben minder plastic nodig. Een schroefdop vergt anderhalve gram, een klikdop één. Een uitbreiding van de klikdoppen is nu nog niet aan de orde, maar het is duidelijk dat wij de Europese verplichtingen niet hebben afgewacht.”