Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Dit zijn de vijf bestbetaalde arbeidersjobs én hun gemiddelde uurloon
-
Livios
Met deze installatie bespaar je jaarlijks tot 70% op je energiefactuur (en je verdient de meerprijs ervan al op enkele jaren terug)
Een warmtepompboiler is een duurzaam alternatief voor een elektrische boiler. Je verbruikt er drie tot vier keer minder energie mee. Ook op ecologisch vlak ben je ermee gebaat: hij stoot tot de helft minder CO2 uit dan een elektrische boiler. Bouwsite Livios legt alles uit over de werking, prijs, premies en terugverdientijd. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
Makkelijk toch, zo’n draadloze oplader voor je smartphone? Of laad je beter via de klassieke kabel op? Bij draadloos opladen is je toestel namelijk kwetsbaar voor hackers. En ook andere mogelijke gevaren loeren om de hoek. Independer.be overloopt ze. -
-
“Eenjarige staatsbon was geen product voor de rijken”
-
Livios
Moet je tuinproducten over datum weggooien? “Hoeveel de kiemkracht afneemt, verschilt van plant tot plant”
Overschotjes graszaad, bloembollen of een restje sproeistof: in het tuinhuis raken veel dingen verloren en vergeten. Kan je die tuinproducten nog gebruiken eenmaal ze hun houdbaarheidsdatum overschreven hebben? Bouwsite Livios ging te rade bij Jo Degens van Horta Zonhoven. -
PREMIUM
Extra kosten voor handbagage? Testaankoop klaagt vliegmaatschappijen aan. Maar hoe groot en zwaar mag je gratis koffer zijn?
Als je een vliegreis boekt, betaal je tegenwoordig dikwijls extra kosten voor je handbagage, tot wel 75 euro per stuk. Consumentenorganisatie Testaankoop wil de wildgroei aan zulke supplementen aan banden leggen en heeft daarom bij de Economische Inspectie een klacht ingediend tegen verschillende luchtvaartmaatschappijen. Twijfel je zelf wat voor koffer je al dan niet mag meenemen, en of handbagage al dan niet is in begrepen in de prijs? Onze reisexpert Johan Lambrechts zet de regels bij verschillende maatschappijen op een rij én deelt een handige hack. -
PREMIUM25
HLN ONDERZOEK. Honderden Vlamingen gedupeerd nadat installateurs zonnepanelen plots failliet gaan: “Ik ben 6.000 euro kwijt”
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
Mijnenergie
Gasprijs in mei verder gestegen: hogere tarieven op 1 juni zeer waarschijnlijk
De voorbije twee maanden stegen de consumentenprijzen voor energie al gemiddeld met ongeveer 10 procent. Als we op de recente evoluties op de energiebeurzen afgaan, dan mogen we op 1 juni opnieuw een stijging van enkele tientallen euro’s op jaarbasis verwachten. Mijnenergie.be legt uit hoe je die duurdere prijzen nog kunt ontlopen als je snel reageert. -
PREMIUM352
Horecazaken doen suggestie als je met de kaart betaalt: 10, 15 of zelfs 20% extra? “Bijna niemand heeft nog cash op zak”
Digitaal afrekenen is in België de norm tegenwoordig, maar daardoor lopen obers in cafés en restaurants steeds vaker een fooi mis. In sommige horecazaken lossen ze dat zo op: wanneer je betaalt met de kaart, kan je op de terminal kiezen voor 10, 15 of 20% fooi, ‘een ander bedrag’ of ‘geen fooi’. Sommige klanten voelen zich daardoor voor het blok gezet, maar wat is een correcte fooi in Vlaanderen? En hoe zit dat met de wetgeving: worden fooien belast? -
Livios
Verkiezingen 2024: hoe gaat de politiek wonen betaalbaar houden én een wooncrisis vermijden?