Direct naar artikelinhoud
Film Top-10

Tien films die u deze week niet mag missen

Joaquin Phoenix wordt in 'Her' verliefd op de stem van Scarlett Johansson. Geef hem eens ongelijk.Beeld © The Hollywood Archive

Zin in een avond zonder Netflix? De filmredactie van De Morgen selecteert voor u het beste wat de bioscopen deze week te bieden hebben.

en

1. Her

Als u deze week één film gaat bekijken, laat het dan Her zijn. Een prachtig liefdesverhaal, but not as you know it. Joaquin Phoenix wordt namelijk verliefd op de stem van Scarlett Johansson – wij waren eerst, Joaquin! –, die een artificieel intelligent besturingssysteem speelt. Futuristische sciencefiction, die toch verrassend tijdloos en herkenbaar is. Regisseur-scenarist Spike Jonze (Where The Wild Things Are) houdt het niet bij gemakzuchtige observaties over eenzaamheid in het 2.0-tijdperk, hij fileert op hyperintelligente en -originele wijze de zwakheden van de (verliefde) mens. Arcade Fire zorgt voor de dromerige soundtrack. Op 17/01 in Sphinx cinema (Gent).

2. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Zelden jongleerde iemand zo zelfverzekerd met tragedie en komedie als Martin McDonagh (In Bruges) in Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Een hilarisch wraakdrama dat je tot tranen toe beweegt én aan het denken zet. Vaak heb je zin om recht te veren uit je bioscoopstoel en luid te applaudisseren: voor hoofdpersonage Mildred Hayes, die de moord op haar dochter opgehelderd wil zien. Voor actrice Frances McDormand, die het allemaal zo droog en minimalistisch brengt. En voor McDonagh, die dit twee uur durende feest volstouwde met hilarische dialogen. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie, hier ons interview met Martin McDonagh en Sam Rockwell, en hier waarom de film ook de Oscars gaat winnen.

3. Rabot

Zelden zo’n gestileerde en aangrijpende documentaire gezien als Rabot. Regisseur Christina Vandekerckhove kijkt binnen in de 537 appartementen van de Rabottorens, drie sociale woonblokken in Gent die momenteel afgebroken worden. Ze vindt er ellende en tristesse, maar ook menselijkheid en hier en daar een sprankeltje hoop. Een bloedeerlijk portret van kwetsbare, kansarme mensen, dat hun kleine kantjes niet verbergt, maar ook niet veroordeelt. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en bekijk hier ons bezoek aan de Rabottorens met Christina Vandekerckhove.

4. The Florida Project

Door de ogen van een kind kan armoede er best vrolijk uitzien. Dat toont Sean Baker in het bruisende, onsentimentele en atypische The Florida Project. De zesjarige Moonee woont met haar grofgebekte moeder in een sjofel motel. We vergezellen haar op onschuldige en minder onschuldige avonturen. De toon blijft luchtig, Baker weigert zich te schikken naar het sombere miserabilisme waar heel wat andere sociale drama’s onder kreunen. In combinatie met de spontane vertolkingen van de veelal onervaren cast (en Willem Dafoe) levert dat een van de meest verfrissende films van het jaar op. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Willem Dafoe en Sean Baker.

5. Bitter Moon

Het perverse karakter van Roman Polanski: een vloek als hij in de buurt van kleine meisjes is, een zegen als hij films maakt. In Bitter Moon zet de legendarische regisseur een burgerlijk koppel (Kristin Scott Thomas en Hugh Grant) op een cruiseschip in een poging om hun huwelijk te redden. Maar dat is buiten medepassagiers Oscar (Peter Coyote) en Mimi (Emmanuelle Seigner, aka Mevrouw Polanski) gerekend. Zij sleuren hen mee in een opwindend maar gevaarlijk spelletje van passie en overgave. Vlug, trek uw kruisloze lingerie aan en haast u naar de cinema! Op 23/01 in KASKcinema (Gent).

6. On Body and Soul

Wat als je de man of vrouw van je dromen écht in je dromen vond? In de vorm van een hert, nota bene? De Hongaarse regisseur Ildikó Enyedi maakt een heerlijke comeback met On Body and Soul, dat atypische romantiek vermengt met stijlvol surrealisme. Een liefdesverhaal dat zich grotendeels afspeelt in een slachthuis – opgelet: sommige beelden zijn niet voor gevoelige kijkers –, waardoor een emotioneel bloedbad nooit veraf lijkt. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Ildikó Enyedi.

7. The Day After

Geef het maar toe: u ziet veel te weinig Aziatische films. Cinematek biedt een snelle oplossing: nog tot 25 februari vertonen ze daar de volledige filmografie van Hong Sang-soo – en die is lang, want de Koreaanse regisseur filmt aan een verschroeiend tempo –, te beginnen bij zijn nieuwste prent The Day After. Hong is bij het grote publiek minder bekend dan zijn land- en generatiegenoten Bong Joon-ho en Park Chan-wook, maar zijn films zijn wel even bijzonder: het zijn vaak speelse experimenten, die goochelen met vertelstructuren. En waarin véél wordt gedronken. Op vrijdag komt de maestro een masterclass geven. U vindt hem achteraf gegarandeerd aan de bar. Op 18/01 in Cinematek (Brussel).

8. Tueurs

Meer dan drie decennia na hun laatste overval is de Bende van Nijvel terug. In de krantenkoppen, maar ook in de fictiefilm Tueurs, een stijlvolle actiethriller uit Wallonië, geregisseerd door Jean-François Hensgens en François Troukens. Die laatste maakte in de jaren negentig zelf carrière als beroepsgangster: hij verdiende rijkelijk zijn brood met het overvallen van geldtransporten. Op het scherm levert zijn, euh, vakmanschap inventieve en verrassende actiescènes op, vaak met indrukwekkende stunts. De Belgische topcast (met Kevin Janssens, Olivier Gourmet, Tibo Vandenborre, Lubna Azabal, Bouli Lanners, Johan Leysen e.a.). is over de hele lijn uitstekend. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie, hier ons interview met Kevin Janssens en hier ons interview met François Troukens.

9. Paddington 2

Kinderfilms maken waar ook volwassenen van smullen: het is niet alleen Pixar gegeven. In Paddington 2 zie je voor de tweede keer een beer broodjes met marmelade smeren, en oh, dat is alweer een wonder. Nooit zag de vacht van de geliefde haarbal er aaibaarder uit, zelden viel er zo hartelijk te lachen met zijn dolle avonturen. Hugh Grant vormt de kers op de taart in deze warme sequel: hij ontpopt zich tot even hilarische als schizofrene schurk. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

10. All the Money in the World

Het was de heisa waard. Ridley Scott scoorde veel media-aandacht door de scènes met Kevin Spacey luttele weken voor de release nog opnieuw te draaien met Christopher Plummer, en dat blijkt nu ook een terechte keuze: All the Money in the World is een intelligente, puik geacteerde kidnapthriller over het vervreemdende effect van extreme rijkdom. Het was dus jammer geweest als die samen met Spacey in het verdomhoekje beland was. Hoed af voor Sir Scott. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier het verslag van ons setbezoek.