Luister naar

‘Winst is geen vies woord’

Nieuws
Het is lastig manoeuvreren als christelijke ondernemer in een kapitalistische wereld. ‘Soms kun je aantrekkelijke deals niet sluiten omdat je dan vuile handen moet maken.’
Auke van Eijsden Auke van Eijsden
vrijdag 24 november 2017 om 03:00
Honderden ondernemers van commerciële bedrijven en non-profitorganisaties waren donderdag bijeen om na te denken over christelijk ondernemerschap.
Honderden ondernemers van commerciële bedrijven en non-profitorganisaties waren donderdag bijeen om na te denken over christelijk ondernemerschap. Carel Schutte en nd

Veenendaal

Als christen in een kapitalistische wereld weet hij wat de macht van het geld is. ‘Winst maken is goed, maar het mag nooit het doel zijn’, zegt Kees de Zwart uit Groot-­Ammers. Hij is directeur van de Vanderperk Groep, een bedrijf dat communicatiestrategieën ontwerpt. De Zwart was namens zijn bedrijf aanwezig op de Christelijke Ondernemersdagen, die woensdag en donderdag in Veenendaal gehouden werden. Tegenover de geldzucht wil de christelijke ondernemer drie andere principes stellen: transparantie, eerlijkheid en altijd zoeken naar het beste voor je werknemers. ‘In de ondernemerswereld schuilen veel kapitalistische verlangens, daar heb ik ook zeker last van. Ik probeer daar ver van te blijven, maar het gevaar ligt op de loer.’ Dat betekent niet dat je geld moet verafschuwen, vindt hij. ‘Als ik vroeger iemand in een dure auto zag rijden, dacht ik: die geeft niets aan de zending. Nu weet ik wel beter. Ik rij zelf in een dure auto, maar besteed de winst die ik maak grotendeels aan Gods Koninkrijk.’

De Zwart wilde altijd al de zending in, maar dacht vroeger dat hij daarvoor zijn bedrijf moest verkopen en zelf moest vertrekken naar Afrika. ‘Totdat ik werd geroepen door God en besefte dat ik als ondernemer veel waardevoller was voor zijn Koninkrijk. Ik kan nu in enkele gesloten landen, waar christenen het erg zwaar hebben, veel betekenen, omdat er deuren opengaan die voor zendelingen gesloten blijven.’

vuile handen maken

Van de ruim driehonderd ondernemers op de Christelijke Ondernemersdagen geeft lang niet iedereen een groot deel van zijn geld aan de zending. Kun je toch God dienen in een wereld die op winst is gericht? Ja, zegt Aart van Ravenswaaij van koffiebranderij Roast ’n Toast uit Veenendaal. ‘Ik haal mijn koffie niet van plantages waar kleine kinderen aan het werk worden gezet.’ Volgens Van Ravenswaaij is een christelijke onderneming juist erg bijbels. ‘Als er iemand veel heeft ondernomen, is het God wel. Hij heeft ons het voorbeeld gegeven je talenten te gebruiken, ook als ondernemer.’

Frank de Jong van het Alphense telecombedrijf Dubline is het daarmee eens. ‘Je kunt als organisatie overal de maximale winst uit willen halen of juist focussen op de klanten. Ik kies voor dat laatste. Het is helemaal niet erg om daarbij ook geld te verdienen. Winst is geen vies woord. Maar soms kun je aantrekkelijke deals niet sluiten omdat je dan vuile handen moet maken.’

kerkelijk ondernemen

Ondernemen beperkt zich niet tot het bedrijfsleven, bewijst zzp-dominee Jan Willem van der Straten, beter bekend als Dominee Baardmans. Als ongelovige, dertienjarige jongen vond hij de wereld maar een enge en oneerlijke plek. Totdat hij op zijn zolderkamertje de Amerikaanse televisiedominee Joel Osteen zag preken. ‘Het trof mij enorm, ik voelde dat God tot mij sprak.’

Van der Straten werd bemoedigd door de Amerikaanse predikant en was vastberaden ook andere mensen met behulp van media over God te vertellen. ‘De kerk is van huis uit geen vooruitstrevende club. Maar in de dienst van Osteen was alles eigentijds. Zonder het gebruik van die media had ik niet van God en het geloof gehoord.’ Daarom besloot Van der Straten te gaan vloggen; nu maakt hij videodagboeken, waarin hij vertelt over zijn werk. ‘Ondernemen heeft niet alleen te maken met het kapitalisme. Als je de talenten gebruikt die je van God hebt gekregen, ben je ook ondernemend bezig.’

Toch vormen kerken en ondernemers niet altijd een gelukkig huwelijk. ‘Er wordt vaak om mijn geld gevraagd’, zegt Kees de Zwart. ‘Ondernemers zijn voor de kerk dan niet veel meer dan een geldautomaat.’ De Zwart was enkele jaren ouderling in zijn gemeente, maar ook dat was niet bevredigend. ‘Ik had vooral het gevoel dat ik die functie kreeg voor de status van de kerk’, zegt hij. ‘In mijn gemeente word ik totaal niet begrepen. Daardoor voel ik me vaak erg eenzaam in de kerk.’ <

‘je kunt het verschil maken’

naam:Richard Aangeenbrug

leeftijd:24

bedrijf:Bambook

‘Met Bambook maken wij schriften waarin je geschreven tekst weer kunt wissen, een combinatie van papier en whiteboards. Onze schriften worden gemaakt door mensen met een beperking. Het zou veel goedkoper zijn als de producten in China worden gemaakt, maar op deze manier kunnen we het verschil maken als christelijke ondernemers.

Een tijd geleden had ik een grote bank aan de telefoon die schriften van Bambook wilde kopen als wij de prijs zouden verlagen. Als ik dat had gedaan, zouden onze werknemers op de sociale werkplaats minder gaan verdienen. Dat is een ethische kwestie: je wilt heel graag een nieuwe klant, maar onze werknemers kunnen niet voor minder geld aan de slag. Ik heb dat uitgelegd en tegen de bank gezegd dat we de prijs niet konden verlagen. Even later werd ik teruggebeld met de mededeling dat ze toch onze schriften wilden kopen. Zo zie je maar, christelijk ondernemerschap kan heel positief uitpakken.’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.