Zo wil Ikea van de auto een woonkamer maken
zelfrijdende auto'sIkea zet in op autonoom rijden. Het bedrijf presenteert zeven concepten van interieurs voor onder meer zelfrijdende winkels, fitnessruimtes, kantoren, cafés en hotels.
Ikea ziet autonome shuttles met lounge-achtige interieurs als een zakelijke kans. En waarom ook niet? Auto's zonder een stuur of dashboard geven ontwerpers namelijk de vrijheid om 'out-of-the-box' te denken. En een interieur te ontwerpen met lades, een tafel en zetels kunnen ze bij de meubelgigant natuurlijk als geen ander.
Ikea heeft daarom zeven virtuele concepten onthuld die een visie schetsen voor de toekomst van het woon-werkverkeer. "Het ware potentieel van zelfrijdende auto's ligt niet in ons vermogen om te rijden zonder onze handen op het stuur te hebben", aldus een woordvoerder. "Het zit 'm in wat we kunnen doen of ervaren in zelfrijdende auto's." De concepten heten respectievelijk Office, Cafe, Healthcare, Farm, Play, Hotel en Shop.
Sommige concepten zijn in lijn met wat we al kennen van autofabrikanten, andere zijn nieuw en origineel. Cafe is bijvoorbeeld een coffeeshop op wielen die stedelingen aanmoedigt om even te stoppen met hun drukke leven en bij te komen met een café latte. Play is een kleine ruimte op wielen waarin gebruikers augmentedrealityspellen kunnen spelen en Shop vindt het concept van een pop-upwinkel opnieuw uit door het mobiel te maken Tot slot brengt Healthcare artsen naar patiënten, in plaats van andersom.
Ikea heeft een app gemaakt waarmee Apple-gebruikers de zeven concepten vanuit elke hoek kunnen bekijken en op hun iPhone of iPad kunnen ervaren. Voorlopig komt het niet tot een echte uitvoering. De kans is groot dat Ikea wacht tot een ander bedrijf begint met het bouwen van autonome shuttles. Volvo bijvoorbeeld is er druk mee bezig. Dat zou kunnen leiden tot een mooi Zweeds samenwerkingsverband, met een topmodel dat Volvo Billy Pax zou kunnen heten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
In deze Volvo kan je met gerust hart een dutje doen
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
Energieleveranciers betaalden nog nooit zo weinig voor de stroom van jouw zonnepanelen. In april moet de consument vrede nemen met gemiddeld 3 eurocent per kilowattuur. Bij een doorsnee verbruik betekent dat een habbekrats van 64,86 euro voor een volledige jaargang. Met de dagen met de meeste zonneschijnuren in aantocht mag het voor elke prosument wel iets meer zijn. Mijnenergie.be gaat na of die hoop gerechtvaardigd is. -
-
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
-
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
Openbaar vervoer wordt overbodig, denkt Mercedes-Benz
-
PREMIUMAD
Hét alternatief voor het vliegtuig, trein en auto? De hyperloop, 'buizenpost voor mensen'
-
Volvo mag zelfrijdende auto's testen in Zweedse verkeer
De Zweedse autobouwer Volvo mag in Zweden zelfrijdende wagens testen in het verkeer. De verkeersautoriteiten hebben daarvoor het licht op groen gezet. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerEmi Hergersberg
J. VAN SCHUERBEECK
Freddy De Vos
Paul van de velde
François Defosse