Zomerhelpdesk

Kan ik met een gerust hart gaan liften? “Vermeld nooit je precieze bestemming” en andere beproefde tips

© Getty

Wie lift, is kwetsbaar: je stapt in de auto bij een onbekende die de omgeving en de weg beter kent dan jij. Maar het kan je behalve een low-budgetreis ook fijne ontmoetingen opleveren. Hoe schat je de risico’s in, en zijn er vuistregels om met plezier te liften?

Tessa Vanbrabant

“Stap nooit in de auto van iemand die je niet kent”: het is wellicht een van de eerste levenslessen die ouders hun kinderen meegeven. Advies van onschatbare waarde, maar wie liften meteen afschrijft omdat de veiligheid minder gegarandeerd is dan op pakweg de trein, die mist niet alleen het goedkoopste vervoermiddel, maar ook een manier om open te staan voor ontmoetingen en verrassingen op reis. Kun je het evenwicht bewaren tussen avontuur en veiligheid? Wij vroegen het aan ervaren lifters.

Lise Robeyns (rechts) met Alex Doumen op liftreis in Ierland.© rr

Zeg niet waar je naartoe moet, maar vraag de chauffeur waar die naartoe rijdt. Zo doet Lise Robeyns (26) uit Leuven het. Ze liftte al in Frankrijk, Nederland, Ierland en Palestina. “Als je aan de bestuurder vraagt ‘naar waar moet jij?’ dan heb je nog ruimte om nee te zeggen wanneer je een vreemde vibe voelt”, zegt ze.

“Vaak gaat het om intuïtie”, zegt ook Lara Manganiello (29) uit Heusden-Zolder. “In het gesprek waarin je vraagt waar de bestuurder naartoe gaat, weet je of het goed voelt of niet.” Manganiello liftte onlangs alleen in Andorra en reisde eerder al liftend door Italië, Albanië, Hongarije, Polen en Duitsland, meestal met haar beste vriendin of lief. Voor haar is er niet echt een verschillende aanpak tussen alleen of met twee liften. “Al zal ik alleen wel nooit met iemand mee naar huis gaan wanneer die ook een slaapplaats aanbiedt”.

Amber Quinze (29) en Ilka Dhont (28), respectievelijk uit Oudenaarde en Ronse, wonnen in 2018 Barcelona Express van Route Du Soleil, een liftwedstrijd die in België vertrok met Barcelona als eindbestemming. Zij volgden een verplicht veiligheidsprotocol: ze moesten de nummerplaat, het telefoonnummer en de naam van de bestuurder noteren in een app en hadden ook een tracker mee. Ook via bijvoorbeeld Whatsapp kun je zo een en ander doorgeven aan familie of vrienden wanneer je lift. Communiceer daarover met de bestuurder voor je instapt, zodat die weet wat er met de informatie gebeurt, raden Quinze en Dhont aan. Ondanks die bijzondere maatregelen noemen ook zij vooral intuïtie hun kompas. “Als het niet veilig voelt, dan doe je het niet. Als een van ons twee nee zei, dan was het ook nee.”

Amber Quinze en Ilka Dhont tijdens de liftwedstrijd Barcelona Express.© rr

Instappen betekent geenszins dat je je volledig overgeeft aan de bestuurder, zegt Amber Quinze: “Toon dat je weet waar je zit en dat je de controle hebt. En ga bij voorkeur vooraan naast de bestuurder zitten. Dat is assertiever en zorgt voor minder taxigevoel.” Een andere controletip van Lise Robeyns is om je spullen zoveel mogelijk op je schoot te houden, dan kun je makkelijker uitstappen als je niet op je gemak zou zijn, en vermijd je ook dat je spullen vergeet. “Meevolgen op de kaart en meekijken op de straatborden doe ik ook altijd. En ik laat me afzetten op een plek die bijna mijn bestemming is, maar niet helemaal, zodat de bestuurder niet weet waar ik precies zal verblijven.”

Jij moet ook de bestuurder vertrouwen geven. “Die moet toch ook maar mooi in minder dan tien seconden beslissen om wel of niet te stoppen voor jou”, zegt Carlos Rentero (30) uit Malaga, die in 2016 door Turkije liftte en er een punt van maakt om de sociaalste versie van zichzelf te zijn als hij een lift krijgt. “Ik lach, praat veel en speel muziek. Je kan absoluut niet stil zijn. Je ‘betaalt’ op een bepaalde manier met jezelf, of met je verhaal. Mensen die je oppikken, zijn vaak geïnteresseerd. Of ze verveelden zich aan het stuur.”

“Als de bestuurder wil babbelen, zal ik eerder vragen stellen en deel ik niet te veel over mezelf”, zegt Lise Robeyns. “Ik ben wel gewoon beleefd natuurlijk, en ik toon mijn dankbaarheid op het einde. Meestal bied ik ook een stuk fruit of iets anders aan, maar zelden neemt iemand dat aan.”

Soms wordt het een beetje ongemakkelijk, “maar dat is echt een minderheid van de gevallen”, zegt Amber Quinze. Ze heeft het dan over bestuurders die door het rood reden. “Of een keer vertelde de bestuurder – die een kooivechter bleek te zijn – dat hij al ooit met een mes gestoken was.”

Carlos Rentero vreesde één keer voor een worstcasescenario, nadat hij was ingestapt bij twee mannen met een gebroken achterruit. “Ze reden naar een afgelegen industrieterrein dat totaal niet op mijn route lag en ik dacht al dat mijn organen verkocht gingen worden. Zij spraken geen Engels en ik sprak geen Turks dus mijn strategie was om de hele tijd mijn breedste lach op mijn gezicht te houden, in de veronderstelling dat niemand ‘de lachende gast’ kwaad zal doen. Uiteindelijk stopten we bij een carrosserie, om die achterruit te laten maken.”

“Ergens anders is het niet noodzakelijk gevaarlijker dan hier”, houdt Lara Manganiello voor ogen. “Alles wat ergens anders gebeurt, gebeurt ook hier in het dorp.”

Maar waarom zou je liftend op reis willen? Alle lifters die we spraken, zijn enthousiast over de ontmoetingen die het liften hun bracht, en die overwegend positief waren. “Je komt heel dicht bij een volk”, zegt Lara Manganiello. “Je komt bijna altijd lieve, nieuwsgierige en lollige mensen tegen.”

“Het is een manier om met en krap budget de wereld te kunnen zien, maar ook om je geest te openen”, zegt Carlos Rentero. “Als random mensen je accepteren en ondersteunen, helpt dat je voor de rest van je leven.” Hij haalde in het bijzonder plezier uit zijn interacties met Turkse truckers. “Boeiende en introverte mensen die je anders nooit zou tegenkomen. Ze zijn vaak lang en alleen onderweg, dus ze zijn blij wanneer ze een gesprekspartner vinden. Een trucker merkte mijn ring op – geen trouwring en vroeg of ik seks voor het huwelijk had. Ik moest lachen, want als Europeaan sta je daar niet bij stil. Dat onverwachte maakt het prikkelend. Sommige gesprekken zijn leeg, maar je weet ook dat wanneer je uit de auto stapt, je die mens nooit meer zal terugzien.”

Zorg ervoor dat je tijd hebt, en lift niet ’s nachts, geeft Amber Quinze nog mee als extra advies. Laatste gouden raad van Lara Manganiello: “Een papieren kaart is een echte aanrader, want op afgelegen plaatsen heeft niet iedereen een smartphone of is er niet altijd bereik. Het helpt ook met de plaatsnamen, want die zijn vaak moeilijk.”

“Vraag advies en tips aan de locals en zorg dat je de basis van de taal beheerst”, voegt Lise Robeyns nog toe. En tot slot, Carlos Rentero: “Midden in een stad een lift regelen is moeilijk; je neemt beter het openbaar vervoer tot de rand van de stad, om vervolgens daar te beginnen liften.”

Carlos Rentero (rechts) tijdens een vluchtige maar vrolijke ontmoeting in Turkije.© rr